Vælgere bryder sig ikke om dobbeltmandater

Af | @GitteRedder
Anne Marie Boesen

Flere end hver femte kandidat til folketingsvalget sidder i dag i en kommunalbestyrelse. Men et flertal af vælgerne mener ikke, at det kan lade sig gøre at passe det politiske arbejde tilfredsstillende to steder på samme tid. Sagtens, siger en af DF’s mange dobbeltmandater. Kun hvis man kan lide at have rigtig, rigtig travlt, mener valgforsker.

ARBEJDSPRES Hver anden folketingskandidat hos Dansk Folkeparti er medlem af en kommunalbestyrelse. Og flere end hver tredje kandidat for Venstre render til byrådsmøder og forholder sig til kommunale budgetter, lukketider i daginstitutioner og anlægsudgifter til nye plejehjem.

I alt er flere end hver femte kandidat til det kommende folketingsvalg medlem af en kommunalbestyrelse, viser en rundspørge foretaget af Ugebrevet A4 blandt alle partiers kandidater. Udover at 22 procent af kandidaterne sidder i det lokale byråd, sidder andre fem procent i et regionsråd.

Dermed kan Folketinget efter et valg få en lang række dobbeltmandater, hvor politikerne skal passe et job både i Folketinget og en kommunalbestyrelse. Allerede i dag sidder næsten hver sjette folketingsmedlem også i byråd. Blandt andre Anders Samuelsen fra Liberal Alliance, der sidder i Horsens byråd.

Men et stort flertal af vælgerne bryder sig slet ikke om politisk dobbeltarbejde, viser en ny meningsmåling, som Analyse Danmark har gennemført for Ugebrevet A4 blandt 1.094 repræsentative danskere.  Næsten 7 ud af 10 danskere – 67 procent – erklærer, at det generelt set er umuligt at passe det politiske arbejde tilfredsstillende begge steder på samme tid.

Mest skeptiske over for dobbeltmandater er vælgerne fra Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Konservative, mens Venstres og radikales vælgere er knap så afvisende. Kun hver sjette vælger mener, at dobbeltmandater giver god mening, fordi folketingsmedlemmerne dermed får indsigt i, hvad der foregår på de kommunale kerneområder.

Ekstremt tidspres

Valgforsker ved Syddansk Universitet Robert Klemmensen peger på, at dobbeltmandaterne er udsat for et ekstremt arbejdspres: 

»Politikere med dobbeltmandater har travlt. De har rigtig, rigtig, rigtig travlt, hvilket er en direkte følge af, at de har to job at passe. Arbejdspresset i en kommunalbestyrelse er heller ikke blevet mindre af, at kommunerne er lagt sammen til nye storkommuner. Det betyder flere tunge opgaver, øget ansvar og mere tidskrævende arbejde for et kommunalbestyrelsesmedlem.«

Men Robert Klemmensen vil ikke afvise, at politikere med stor arbejdskapacitet kan passe jobbet i både folketing og kommunalbestyrelse tilfredsstillende på samme tid.

»Selv om et flertal af vælgerne vender tommelfingeren ned, vil jeg ikke gøre mig dommer over politikere med to job. For det positive er jo, at man på Christiansborg får viden om, hvad der foregår lokalt. På mange måder er den danske velfærdsstat jo en lokal affære, og det er kommunerne, der gennemfører store dele af den danske velfærd og håndterer cirka halvdelen af budgettet. Så det er jo ikke irrelevant for politikere på Christiansborg at vide, hvad der foregår ude i kommunerne,« fastslår han.

Det mener Bent Bøgsted heller ikke. Som medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti og medlem af Frederikshavns kommunalbestyrelse har han et såkaldt dobbeltmandat – ligesom halvdelen af DF’s folketingsgruppe.

Bent Bøgsted fremhæver, at byrådsarbejde har kvalificeret hans folketingsarbejde.

»Det er helt klart en gevinst at få større viden om, hvad der foregår i kommunerne,« siger han.

Hvis man ellers passer sine byrådsmøder og udvalgsmøder i kommunen, mener Bent Bøgsted, at det er svært for vælgerne udefra at bedømme, om man passer sit politiske arbejde.

»I Frederikshavn ligger byrådsmøderne om onsdagen, og for mit vedkommende er det foreneligt med folketingsarbejdet. Hvis møderne lå tirsdag eller torsdag, ville det være træls, for det er også de dage, der kan blive lange i Folketinget,« siger han.

Bent Bøgsted flyver fra København til Nordjylland onsdag eftermiddag, når sit byrådsmøde og tager så morgenflyet tilbage torsdag. Det hænger ifølge den travle politiker fint sammen.

»Men man skal nok vurdere dobbeltmandater fra person til person, for nogle kan klare det og andre ikke. Men man skal vide, hvad man går ind til. Jeg kender også folk, der stopper i kommunalbestyrelsen, fordi det bliver for meget,« fortæller Bent Bøgsted.

Forskellige partiregler

At dobbeltmandater er så udbredt i Dansk Folkeparti og stort set ikke-eksisterende hos Enhedslisten hænger også sammen med interne partiregler, forklarer valgforsker Robert Klemmensen:

»Dansk Folkeparti har en hård udvælgelse af folketingskandidater. Partitoppen skal godkende kandidaterne, og hvis de kender en som kommunalbestyrelsesmedlem, er det nemmere at blive opstillet. Med den topstyring undgår man det, man kalder landsbytosserne.« 

Valgforskeren fremhæver, at nogle folketingskandidater sandsynligvis vil droppe byrådsarbejdet, når de bliver valgt ind i Folketinget. Især i S og SF, hvor partilovene forbyder dobbeltmandater og man derfor skal have dispensation for at have dobbeltmandat.

Det gælder blandt andet Bodil Kornbek, der er socialdemokraternes kandidat i Greve-kredsen og sidder i kommunalbestyrelsen i Lyngby-Tårbæk.

»Bliver jeg valgt til Folketinget, trækker jeg mig fra byrådet. Det at sidde i Folketinget er altså på fuld tid,« konstaterer hun.