UNPLUGGED

Politikernes liv på Facebook og Twitter fortalt i grafer

Af

Produktivitet, økonomi og jordbærplukkere hører til blandt de vigtigste debatemner, når politikerne er på Facebook og Twitter. A4 har undersøgt, hvad politikerne taler om, når de har fri taletid – og ikke bliver afbrudt af journalister.

Jordbærplukker er et af de mest brugte ord, når politikerne udfolder sig på Facebook og Twitter

Jordbærplukker er et af de mest brugte ord, når politikerne udfolder sig på Facebook og Twitter

Foto: Tine Harden, Polfoto

Produktivitetskommissionen, beskæftigelse og spareøvelser er nogle af de mest brugte ord i debatten på sociale medier det seneste halve år, hvor politikerne også ynder at sige: ”At det skal kunne betale sig”.

Men digteren Yahya Hassan messer sig også ind på topsamtale-emnerne, og det samme gør snakken om ”personfølsomme oplysninger”, ”minimumsrettigheder” og ”jordbærplukkere.”

Det viser en stor analyse af over 30.000 politikerbeskeder på Facebook og Twitter fra november 2013 til maj i år, som analysevirksomheden WordMaps har udarbejdet for Ugebrevet A4.

Lars Løkkes tøjindkøb til 152.000 kroner ligger tidsmæssigt efter denne analyse, som altså ikke fanger spydigheder om boxershorts. Til gengæld har GGGI-sagen været flittigt vendt i efteråret.

Rent tematisk er det helt store emne økonomi – og det er helt naturligt, mener Benny Engelbrecht, som er en af socialdemokraternes spydspidser på de sociale medier.

»Det at skabe arbejdspladser er den vigtigste prioritet for Socialdemokraterne. Det er den største udfordring at få Danmark tilbage på sporet,« siger han.

Alle partier vægter økonomiske spørgsmål i debatten, men fokus er forskelligt. Enhedslisten er især optaget af, hvordan der bliver råd til en offentlig sektor, fortæller Pernille Skipper (EL).

»Det er hamrende centralt, hvordan Danmark kommer gennem krisen, og at den siddende regering ikke lader det gå ud over velfærdsstaten,« siger hun.

Liberal Alliance er til gengæld et af de flittigste partier til at diskutere skatter og afgifter på Facebook og Twitter.

Læs også: Borgens vindere og tabere på sociale medier

Et andet stort tema på de sociale medier er uddannelse og folkeskole. Det ligger i forlængelse af den politiske dagsorden, hvor regeringen har haft udspil om folkeskole, lektiecafeer, gymnasier og erhvervsskoler. Konservative er et af de partier, som efterfølgende ihærdigt har diskuteret emnet på Facebook og Twitter.

»Faglighed og folkeskolen fylder typisk meget for de konservative. Partiet har stærke værdipolitiske holdninger,« fortæller Lene Espersen, en af partiets aktive debattører på sociale medier.

Politikernes yndlingsord
Kilde: WordMaps for Ugebrevet A4. Nøgleord viser ord, der stikker ud, fordi de er forholdsvis sjældne i det normale sprog, men hyppigt brugt af politikerne. Altså er småord som mand, det, siger og så videre siet fra, så analysen fokuserer på de betydningsbærende ord.

På tværs af partierne nævner politikerne også bestemte nøgleord på Facebook og Twitter, som springer i øjnene. Blandt andet bliver ”offentlighedslov” jævnligt nævnt. Den omstridte lov, der begrænsede pressens adgang til at kigge ministeren over skulderen, blev vedtaget sommeren 2013. Men i efteråret var debatten på sociale medier ikke død endnu.

Lars Løkke Rasmussen var også skydeskive på Facebook og Twitter, hvor politikerne borede i, om han havde indberettet indtægter fra GGGI til Moderniseringsstyrelsen. Statsborgerskabsdagen, hvor Folketinget byder nye statsborgere velkomne til landet, skabte atter en gang debat. Dansk Folkeparti argumenterede for at begrænse indvandringen fra muslimske lande.

Også Enhedslistens krav om minimumsrettigheder og krav på bad til ældre, gav politikerne skrivekløe på de sociale medier.

Partierne vælger kamppladsen

Selv om politikerne er enige om dele af dagsordenen, er de rygende uenige om vægtningen. Normalt blander Dansk Folkeparti sig mindre på sociale medier end sin størrelse, men drejer debatten sig om religion, kommer de op ad stolen. Her fylder partiet en femtedel af kommentarerne.

Læs også: Her er Christiansborgs Twitterstjerne

»Religion er et meget væsentligt emne i dagens Danmark, som i den grad optager befolkningen. Dansk Folkeparti er et kulturparti, så det er klart, at vi fokuserer på indvandring og de udfordringer, som det giver,« fortæller Søren Espersen (DF).

Liberal Alliance bruger til gengæld meget krudt på økonomi, skatter og afgifter, mens de Konservative ynder at debattere uddannelse.

Økonomi hitter viraltFolketingspolitikerne tænder især på økonomi. Uddannelse kommer på andenpladsen efterfulgt af arbejdsmarkedstof og sport, mens religion fylder begrænset i debatten. Klik på hvert enkelt parti, og se, hvordan partiet prioriterer mellem otte emner.
Kilde: WordMaps for Ugebrevet A4. Gennemgang af politikernes sprog på Facebook og Twitter fra november 2013 til maj 2014. Emnerne er fundet ved at se på, hvor flest temaord hører til et bestemt emne. Partierne taler naturligvis også om mange andre temaer.

Alle partier taler dog om sport, og flere MF'ere hepper på Facebook på fodboldhold fra hjemegnen.

»At kommunikere om en sportsbegivenhed er en nem måde at vise et offentligt ansigt på,« siger kommunikationsrådgiver Astrid Haug.

Selvom politikere går op i politik, knækker kommunikationen, hvis det kun er det emne, man tager op på Facebook og Twitter, siger Johannes Andersen, lektor i politisk kommunikation på Aalborg Universitet.

»Når man benytter sig af sociale medier, skal man også tage emner op, der er sociale. Derfor er det naturligt at sige tillykke til AaB, når de jubler,« siger han.

Denne artikel er blevet ændret den 24. juni 2014. Hvis du ønsker at se et billede af den oprindelige artikel, kan du klikke HER.