RETTENS VEJ

Pilot: Ryanair sagsøger folk langt ind i Helvede

Af | @IHoumark

Om to uger begynder en sag med Ryanair i Arbejdsretten. Det bliver den nyeste i en stribe af retssager, selskabet er involveret i. Tidligere pilot anklager Ryanair for at bruge retssager som middel til at skræmme ansatte og andre. Ryanair selv erklærer sig parat til at tage enhver sag, der måtte komme.

Ryanair har ingen kvaler med at gå i retten for at forsvare sin forretning. Lige nu verserer der mindst tre retssager mod selskabet.

Ryanair har ingen kvaler med at gå i retten for at forsvare sin forretning. Lige nu verserer der mindst tre retssager mod selskabet.

Foto: Maurici Mayol/Scanpix

»Selvfølgelig møder vi op i Arbejdsretten i København. Alt andet ville være uhøfligt.«

Det siger kommerciel direktør i Ryanair David O’Brien. Ryanair går nemlig gerne rettens vej. Ikke bare i Danmark, men også i andre lande i Europa, hvor der lige nu verserer sager mod lavprisselskabet.

Om to uger – torsdag 26. februar – indledes en sag mod Ryanair i Arbejdsretten i København. LO-fagbevægelsen vil have rettens ord for, at man på vegne af piloter og stewardesser lovligt kan køre en konflikt mod Ryanair.

Vi vil ikke holde os tilbage med at anlægge sager med krav om erstatning, hvis vi på ulovlig vis bliver forhindret i at drive vores virksomhed. Eddie Wilson, personaledirektør, Ryanair

Får LO-fagbevægelsen medhold, kan det i sidste ende føre til, at lavprisselskabet ikke kan få håndteret bagage eller få brændstof på i Københavns Lufthavn. Udsigten til retssag og en lammende konflikt får dog på ingen måde Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, til at ryste på hånden.

»Vi er parat til at tage de retssager, der måtte komme. Og vi vil ikke holde os tilbage med at anlægge sager med krav om erstatning, hvis vi på ulovlig vis bliver forhindret i at drive vores virksomhed,« siger Eddie Wilson til Ugebrevet A4.

Ryanair går til stålet

Selv om det langt fra altid er godt for omdømmet, har Ryanair gennem sine 30 års eksistens vist, at det ikke skyr domstolene. Det irske lavprisselskab har været gennem en række retssager, og lige nu har selskabet mindst tre og formodentligt flere verserende sager.

»Den danske fagbevægelse kan godt forberede sig på at få testet sin tålmodighed. Ryanair er parat til at køre retssager i en uendelighed. Og når det gælder enkeltpersoner, sagsøger de gerne folk langt ind i helvede,« fortæller en tidligere pilot ved Ryanair til Ugebrevet A4.

Ryanair slæber folk i retten ved mindste anledning. Tidligere Ryanair-pilot

A4 kender identiteten på piloten, som har betinget sig anonymitet.

»Jeg vil gerne undgå, at Ryanair rejser sag mod mig. De slæber folk i retten ved mindste anledning,« siger piloten.

Stewardesser og piloter, som arbejder for Ryanair, bliver i deres kontrakter pålagt, at de hverken under eller efter ansættelse må udtale sig til medier om forhold i Ryanair. Gør de det – uden at have fået en udtrykkelig skriftlig tilladelse først – bliver de slæbt i retten.

I en ansættelseskontrakt, som A4 er i besiddelse af, står der direkte om reaktionen på udtalelser til medier:

»Du vil øjeblikkeligt blive bortvist og afskediget. I tillæg vil selskabet indlede retsmæssige procedurer mod dig.«

Ryanair: Medier løber med vrøvl

En række kilder vurderer over for Ugebrevet A4, at Ryanair har to strategiske mål med at føre retssager. Det ene er at skræmme og tryne folk, som sætter sig op mod selskabet. Det andet er at trække sager i langdrag, så Ryanair kan tjene penge imens, og før sagen eventuelt går selskabet imod.

Den udlægning falder personaledirektør Eddie Wilson meget for brystet.

»Danske medier burde ikke løbe afsted med sådan nogle fordrejede oplysninger. Men det er lige præcis den slags vrøvl, vi har hørt lige siden, vi annoncerede vores planer for København, siger Eddie Wilson og konkluderer:

»Vores strategi for retssager er som alle andre selskabers: at forsvare vores interesser. Og vores interesse er at skabe vækst inden for luftfarten.«

Spektakulær sag i Frankrig

Ud over den kommende sag ved Arbejdsretten i Danmark har Ryanair lige nu sager kørende i hvert fald i Norge og Belgien:

I snart to år har den italienske stewardesse Alessandra Cocca med opbakning fra fagforeningen Parat kørt sag mod Ryanair med påstand om, at selskabet har overtrådt norske regler for opsigelse. På trods af at sagen indtil videre har været gennem fire retsinstanser, er man endnu ikke nået til at behandle selve sagens indhold.

I Belgien anklager belgiske luftfartsselskaber Ryanair for at bryde konkurrencereglerne. Ryanair er ifølge en retsudskrift blevet dømt til at udlevere oplysninger om sine aftaler og ageren i lufthavnen Zaventem ved Bruxelles. Afgørelsen er angiveligt blevet anket af Ryanair.

Ifølge kilder i flybranchen har Ryanair en række andre sager kørende i forskellige EU-lande. Det vil Eddie Wilson fra Ryanair ikke forholde sig til over for A4.

En stor begmand i Frankrig

Ryanair holder fast i, at stewardesser og piloter arbejder under irsk lov. Den påstand er stærkt medvirkende til, at Ryanair kan holde lønninger og vilkår nede. Og påstanden kan også blive afgørende for sagen ved Arbejdsretten i København.

Påstanden om, at der kan arbejdes under irske regler, er dog blevet underkendt i Frankrig. Her slog Ryanair sig for år tilbage ned med ruter fra og til sydfranske Marseille. Men Ryanairs piloter og stewardesser med base i Frankrig betalte ikke skat i landet, og selskabet sørgede ikke for, at personalet fik sygeforsikring eller pensionsordning i Frankrig. De arbejdede ifølge flyselskabet under irske regler.

Det blev for meget for fagforeninger og myndigheder i Frankrig, som valgte at gå rettens vej med påstand om brud på reglerne i perioden 2007 til 2010. Det førte til et meget langvarigt forløb ved forskellige domstole.

Ryanair er den ekstreme version af et forsøg på at skabe et produkt, som er billigst muligt. Alt andet lader til at være lige meget. Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker, Københavns Universitet

I 2011 blev topdirektøren for Ryanair, Michael O’Leary, så vred over den franske reaktion med retssager, at han droppede Marseille som såkaldt base. Dermed forsvandt der ifølge The Guardian 200 job fra byen, som blev flyttet til lufthavne i Spanien, Italien og Litauen.

Med andre ord: Hvis ikke Ryanair får sin vilje, så flytter selskabet bare et sted hen, hvor der ikke er bøvl med fagforeninger og regler.

Regelshopping

Det ser ud som om, der er et mønster i Ryanairs måde at agere på. Det vurderer Søren Kaj Andersen. Han er arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier ved Københavns Universitet.

»Det virker på mig, som om Ryanair spekulerer i, hvordan man kan bevæge sig over grænser,« siger Søren Kaj Andersen og uddyber:

»Begrebet regelshopping er i mine øjne kendetegnende for Ryanair. Man bygger altså nogle konstruktioner op de steder, hvor man slipper billigst. I sådan et ’game’ bliver ikke mindst ansatte presset.«

Ryanairs hyppige brug af retssager er ikke altid befordrende i forhold til at løse sager i flybranchen. Evert van Zwol, formand, Ryanairs Pilotgruppe

Han vurderer, at Ryanair er ‘den ekstreme version af et forsøg på at skabe et produkt, som er billigst muligt. Alt andet lader til at være lige meget’.

Hjælper ikke på sikkerheden

Ryanairs brug af domstolene er ikke særlig befordrende – og slet ikke for sikkerheden. Det mener Evert van Zwol, som er formand for Ryanairs Pilotgruppe - der er en paneuropæiske forening, som er uafhængig af Ryanair.

»Ryanairs hyppige brug af retssager er ikke altid befordrende i forhold til at løse sager i flybranchen så hurtigt eller så omkostnings-effektivt, som det kunne gøres. Dette er især tilfældet for alle spørgsmål vedrørende sikkerhed,« skriver Evert van Zwol til Ugebrevet A4.

Håb i København

I 2014 faldt den endelige dom mod Ryanair i forhold til Marseille. Selskabet blev dømt til at betale ikke mindre end 8,1 millioner euro – cirka 60 millioner danske kroner – i efterbetalinger til blandt andet sygesikring og pensionsindbetaling i Frankrig.

Påstanden om irske regler for ansatte i Frankrig blev med andre ord underkendt.

Sådan kommer det også til at gå i Danmark, håber advokat i LO-fagbevægelsen Peter Nisbeth. Han skal føre sagen vedrørende Ryanair i Arbejdsretten for Serviceforbundet og herunder Flyvebranchens Personale Union.

»Forhåbentlig bliver det også slået fast i Arbejdsretten, at Ryanair juridisk set er at betragte som en hvilken som helst anden arbejdsgiver i Danmark. Altså at retssager vedrørende flypersonale med base i København skal behandles i Danmark og efter danske regler,« siger Peter Nisbeth.

Base – et afgørende ord

Helt centralt i det juridiske spil står ordet base. Det er betegnelsen for den lufthavn, hvor stewardesser og piloter begynder og slutter deres arbejdsdag. Hidtil har Ryanair sagt, at man gerne vil bruge København som base.

Hvis København bliver en base, vil det med stor sandsynlighed også føre til, at stewardesser og piloter er under dansk lovgivning, og at fagbevægelsen dermed lovligt kan føre konflikt mod Ryanair. Det forklarer Marie Nesvik, som er advokat i firmaet Hjort DA i Oslo og ph.d.-studerende ved Oslos universitet.

Hun har skrevet en videnskabelig artikel til de norske juristers tidsskrift ’Lov og Rett’ om, hvordan juraen er i forhold til at afgøre, hvor og med hvilket regelsæt sager vedrørende flypersonale skal bedømmes.

»Jeg vil forvente, at retssager angående individuelle arbejdsaftaler mellem Ryanair og stewardesser samt piloter med base i København vil høre hjemme i Danmark. Sager både i EU og i Norge peger i retning af, at basen normalt er afgørende for, hvilket land der har den såkaldte jurisdiktion. Samme princip bruges i dag allerede for sømænd og chauffører,« siger Marie Nesvik til Ugebrevet A4.

Ryanair tager det roligt

Eddie Wilson fra Ryanair er ikke bekymret for udfaldet i Arbejdsretten.

»Vi har haft en del sager i Belgien, Tyskland, Spanien og Italien, hvor fortolkningen af reglerne har været sådan, at det ikke er nationale regler, men irske regler, der gælder for Ryanairs personale. I andre sager - som i tilfældet med Frankrig - gik fransk lov så os imod,« siger Eddie Wilson og fortsætter:

»Det forholder sig ikke anderledes end, at vi altid bestræber os på at overholde lovgivningen til punkt og prikke. Og det står jo ikke skrevet i nogen lov, at man som virksomhed har pligt til at indgå en overenskomst.«

Parat til at droppe København

Eddie Wilson lufter over for Ugebrevet A4 en tanke om at droppe København som base. Dermed vil fagbevægelsen blive sat skakmat i forhold til lovligt at kunne føre en konflikt.

»Der er næppe mange, som er klar over det, men vi kan jo sagtens få danske passagerer af sted fra København uden at bruge Københavns Lufthavn som base. Men det vil jo i givet fald betyde, at fagforeningerne sender en masse job ud af København,« siger Eddie Wilson.

Ryanair kan nøjes med at bruge København som en destination, hvor fly og mandskab bringes ind fra andre europæiske baser. Eksempelvis kan selskabet lade stewardesser og piloter starte arbejdsdagen i London for at flyve strækningerne London-København, København-Milano, Milano-København og så hjem igen København-London.

Marseille, med de i Ryanairs øjne ’besværlige’ franskmænd, var netop base. Lige indtil Ryanairs topchef i vrede droppede det.

»Det er ikke vores foretrukne løsning, men vi kan blive nødt til at droppe København som base, hvis vi bliver mødt af blokader,« siger Eddie Wilson.