Ond cirkel

Chefer: Sygemeldinger med stress går ud over kollegerne

Af | @LaerkeOeland

Når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, lægger det pres på alle andre i virksomheden ifølge ny undersøgelse. Det er helt uacceptabelt, når en medarbejder går ned med stress, og det så går ud over kollegerne, lyder det fra fagforbundet 3F.

To ud af tre ledere fortæller i en ny undersøgelse, at deres afdeling kommer under pres, når en medarbejder sygemeldes med stress.

To ud af tre ledere fortæller i en ny undersøgelse, at deres afdeling kommer under pres, når en medarbejder sygemeldes med stress. Foto: Lars Rievers/Scanpix.

 

»Hvem tager det møde i morgen? Kan du overtage den kunde? Hvem skal nu stå for den opgave?«

Opgaverne kan hobe sig op, når en medarbejder bliver sygemeldt, og nogle gange flyder de over på kollegernes skriveborde. Det sætter hele afdelingen under pres, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress.

Det oplever 64 procent af de ledere, der har deltaget i en undersøgelse om stress blandt deres medarbejdere.

28 procent af lederne oplever i høj eller meget høj grad, at deres afdeling bliver presset, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, og 36 procent oplever det i nogen grad.

Undersøgelsen er lavet af interesseorganisationen Lederne i samarbejde med Psykiatrifonden. Det er YouGov, som har interviewet de 1.018 ledere, der har deltaget i undersøgelsen.

Det er helt uacceptabelt, når en medarbejders sygemelding med stress går ud over kollegerne, mener Ulla Sørensen, som er arbejdsmiljøpolitisk chef i fagforbundet 3F.

»Når en medarbejder sygemeldes, er det ledelsens fornemmeste opgave at prioritere benhårdt i arbejdsopgaverne, således at de tilbageværende medarbejdere ikke også overbelastes og i værste fald må sygemeldes,« siger Ulla Sørensen og fortsætter:

»Jeg ser ofte eksempler på, at de nærmeste kolleger til en stress-sygemeldt medarbejder selv udviser mindre tegn på stress, fordi der i mange – i hvert fald af 3F's – brancher stilles stadig større krav til at arbejde hurtigt.«

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

På mange virksomheder bliver der ikke hyret en vikar, når en medarbejder bliver sygemeldt, fortæller Dorte Rosendahl Kirkegaard. Hun arbejder med forebyggelse og håndtering af sygefravær på grund af stress som seniorkonsulent i videns- og netværkshuset Cabi. Det er en selvejende virksomhed under Beskæftigelsesministeriet.

Det belaster kollegerne, for arbejdsopgaverne kan ofte ikke vente og fordeles så blandt lederen selv og øvrige medarbejdere. Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent i Cabi

»Det er klart, at det belaster kollegerne, for arbejdsopgaverne kan ofte ikke vente og fordeles så blandt lederen selv og øvrige medarbejdere. Hvis det slet ikke hænger sammen i forhold til de ressourcer, der er til rådighed, så bør lederen gå videre til sin chef og bede om hjælp til at prioritere,« siger Dorte Rosendahl Kirkegaard.

I Dansk Industri ser de det som en klassisk ledelsesopgave at prioritere opgaverne, når der mangler en medarbejder.

»Det ligger i det at være leder, at man må beslutte hvilke opgaver, der må vente, ligegyldigt om medarbejderen har brækket et ben eller er sygemeldt med stress,« siger Anders Just Petersen, som er arbejdsmiljøchef i Dansk Industri.

Men hvis sygemeldingen skyldes arbejdsrelateret stress, er det også vigtigt at forebygge flere sygemeldinger.

»Man skal ikke kun se det som et individuelt problem, men forsøge at løse det i organisationen. Det er jo meget forskelligt, hvad der stresser os, men når en kollega bliver sygemeldt med stress, så påvirker det os allesammen, og derfor bliver vi nødt til at tale om, hvad vi kan gøre for, at det ikke gentager sig,« siger Anders Just Petersen.

Smitter ad pommern til

I interesseorganisationen Lederne ser de flere og flere eksempler på, at lederne prioriterer i arbejdsopgaverne, styrker dialogen med medarbejderne og skaber tydelige rammer, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress.

Afdelingerne bliver presset på grund af sygemeldinger, og det smitter ad pommern til. Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne

»Afdelingerne bliver presset på grund af sygemeldinger, og det smitter ad pommern til. Virksomhederne står og falder jo med medarbejdernes evne til at være effektive og produktive, og derfor er det også blevet en del af tænkningen, at man som leder skal undgå, at flere medarbejdere går ned med stress,« siger Lars Andersen, som er arbejdsmiljøchef i Lederne.

Lederne bliver faktisk vurderet på deres evne til at håndtere medarbejdernes trivsel, pointerer Lars Andersen. I den samme undersøgelse svarer 65 procent af lederne, at trivsel er en del af den generelle ledervurdering på deres arbejdsplads.

»Trivsel er blevet en del af virksomhedernes overordnede strategi. Det er ikke kun medarbejderne, men også topledelsen, der har en forventning om, at lederne prioriterer medarbejdernes trivsel, fordi der er en sammenhæng med bundlinjen,« siger Lars Andersen.

Ansvarlig ledelse

Når Dorte Rosendahl Kirkegaard fra Cabi er rundt på virksomheder for at hjælpe dem med, hvordan de skal håndtere stress-sygemeldinger, så oplever hun, at lederne generelt er blevet bedre til at prioritere i opgaverne.

»At ens afdeling er under pres og har svært ved at nå arbejdsopgaverne, er oftest et problem, der ligger hos den enkelte leder. Men jeg ser en udvikling, hvor flere ledere går til deres egen leder og siger 'min afdeling er for presset, vi har de og de opgaver, hvilke skal prioriteres?'«

»Det er ansvarlig ledelse, og det sikrer, at topledelsen er orienteret og involveret,« siger Dorte Rosendahl Kirkegaard.

Men lederne bør også inddrage medarbejderne i den proces, mener Ulla Sørensen fra 3F.

»Det er en god idé at inddrage de tilbageværende medarbejdere i denne drøftelse. Og er der ingen opgaver, som kan udskydes, er det ledelsens pligt, at skaffe en vikar, som kan tage over, indtil den sygemeldte medarbejder er på benene igen,« siger hun.