Lastbilræs mod bunden

LA-minister lover at gøre noget ved social dumping

Af | @LaerkeOeland

Forrige år fik 74.334 chauffører fra Filippinerne, Usbekistan, Kasakhstan og andre lande uden for EU tilladelse til at køre lastbil i EU-landene - herunder Danmark. Det vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) nu have sat en stopper for.

Her er transportminister Ole Birk Olesen (LA) på vej til samråd om danske vognmænd, som hyrer chauffører fra Usbekistan og Kasakhstan til 7.500 kroner om måneden.

Her er transportminister Ole Birk Olesen (LA) på vej til samråd om danske vognmænd, som hyrer chauffører fra Usbekistan og Kasakhstan til 7.500 kroner om måneden. Foto: Jens Astrup/Scanpix.

 

Det kan ikke passe, at vi i Danmark ikke har nogen indflydelse på, hvor mange mennesker fra Usbekistan, der skal have tilladelse til at køre lastbil i Danmark.

Sådan lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), som netop i EU-samarbejdet er i gang med at forhandle rammerne for transportområdet. 

Sidste år fik 74.334 chauffører fra Filippinerne, Usbekistan, Kasakhstan og andre lande uden for EU tilladelse til at køre lastbil i EU-landene. De fleste har fået opholds- og arbejdstilladelse i Polen eller Litauen, og derfra kan de frit køre i resten af EU-landene, typisk til en løn, der ligger langt under europæiske standarder.

Læs også:: Chauffører fra fattige lande strømmer hertil

»Det udfordrer os, når vi nu har sagt ja til, at alle EU-borgere kan komme til Danmark for at arbejde, at det så viser sig, at reglerne benyttes på en måde, så også folk uden for EU kan komme frit til Danmark og arbejde,« sagde Ole Birk Olesen på et samråd i november.

Se hele samrådet her

Flertal for at lukke hullet

På samrådet lovede Ole Birk Olesen også, at hvis der var politisk flertal for det, så ville han arbejde for at finde en løsning på problemstillingen i forbindelse med den såkaldte vejtransportpakke, som bliver forhandlet i EU i disse måneder.

Der skal gribes ind over for, at vognmænd lister underbetalt arbejdskraft ind ad bagdøren. Rasmus Prehn, Socialdemokratiet

Og det politiske flertal er nu ved at tegne sig rundt om regeringen. Socialdemokraterne mener, der er behov for fælles europæiske spilleregler, der sikrer, at de danske løn- og arbejdsvilkår ikke bliver undermineret i transportbranchen.

»Der skal gribes ind over for, at vognmænd lister underbetalt arbejdskraft ind ad bagdøren,« siger transportordfører Rasmus Prehn (S) til Ugebrevet A4.

Hvis udenlandske chauffører skulle arbejde til dansk løn, når de kørte i Danmark, ville det løse meget af problemet, mener han.

»For hvad skulle fidusen være i at få filippinere igennem Polen for at køre i Europa, hvis det ikke var fordi, de kørte til en mærkbart lavere løn. Men det skal også på en eller anden måde håndteres, at vi jo ikke har arbejdskraftens frie bevægelighed for folk fra lande uden for EU,« siger Rasmus Prehn.

Selvfølgelig skal vi lukke det hul, det skulle vi have gjort for lang tid siden. Kim Christiansen, Dansk Folkeparti

I Dansk Folkeparti lægger de også gerne stemmer til at lukke det hul, som bliver brugt til at få chauffører ind i EU fra fattige lande.

»Selvfølgelig skal vi lukke det hul, det skulle vi have gjort for lang tid siden. Når de først er inde i EU, så kan de jo rejse frit rundt, så vi ligger, som vi har redt. Vi er nogle af dem, der har råbt højst op om det her problem, og det er da glædeligt, at regeringen nu også har fået øjnene op for det,« siger transportordfører Kim Christiansen (DF) til Ugebrevet A4.

Kattelem skal sømmes til

Det var SF's politiske ordfører Karsten Hønge, der havde indkaldt til samrådet, efter Avisen.dk i september kunne afsløre, at den danske vognmand Kurt Beier igennem et polsk datterselskab søgte efter chauffører i Usbekistan og Kasakhstan til at køre i Danmark og nabolandene til en løn på omkring 7.500 kroner om måneden.

»Danske vognmænd med filialer i Polen får lov til at hente chauffører ind fra tredjelande. Den her kattelem til EU’s arbejdsmarked skal sømmes til. Det er godt med konkurrence i transportbranchen, men den skal foregå på fair og lige grundlag,« sagde Karsten Hønge på samrådet og fortsatte:

»«Europæiske chauffører skal ikke konkurreres ud af deres egne førerhuse, fordi vognmænd som Kurt Beier opfører sig om en gøgeunge, som skubber andre ud af reden.« 

Det er betænkeligt, hvis det er andre lande end Danmark, der bestemmer, hvor meget arbejdskraft fra tredjelande, der skal komme til Danmark. Ole Birk Olesen, transportminister (LA)

Her afkrævede han også transportminister Ole Birk Olesen svar på, om han betragter det som et hul i EU's lovgivning, når borgere fra lande uden for EU kan benytte sig af arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU.

»Desto mere jeg tænker over den her sag, jo mere begynder jeg at hælde i retning af, at der muligvis er en form for hul. I hvert fald synes jeg, at det er betænkeligt, hvis det er andre lande end Danmark, der bestemmer, hvor meget arbejdskraft fra tredjelande, der skal komme til Danmark,« sagde Ole Birk Olesen på samrådet.