Husk at sige godmorgen

Af

Glade medarbejdere er nøglen til at få succes med store forandringsprocesser på virksomhederne, lyder rådet fra Alexander Kjerulf, konsulent med speciale i arbejdsglæde. Vi har spurgt ham, om omstillingsparathed skabes via latterkurser og flere firmaskovture.

Du lever af at fortælle virksomheder, at medarbejderne bliver forandringsvillige, hvis de er glade for deres job. Hvordan ved du, at det er vejen frem?

»Arbejdsglæde er afgørende for både medarbejdere og virksomhed. Glade medarbejdere har større livsglæde, bedre helbred, og det gavner karrieren at kunne lide det, man laver. For virksomheden gavner arbejdsglæde bundlinjen og får offentlige virksomheder til at nå deres mål, viser alle undersøgelser. Sygefraværet og personaleomsætningen falder, og de ansatte bliver mere kreative. De får flere ideer, er mere åbne for forandringer og bliver bedre til at føre dem ud i livet, fordi de bliver mere motiverede og produktive.«

En A4-undersøgelse dokumenterer, at danske lønmodtagere er ved at drukne i forandringsprojekter. Vil du løse det med et latterkursus?

»Ja, det kunne være kønt at sætte de ansatte til at grine en halv time. Eller at give dem en session med en motivationscoach eller en frugtordning og så tro, at omstillingerne glider glat igennem. Næ, man skal oprigtigt glæde sig til at gå på arbejde.«

Er det så en ekstra firmaskovtur, som skal få upopulære rationaliseringer til at glide lettere ned?

»Nej. Det er bare glasur på kagen. Arbejdsglæde kommer ikke af løn, fryns, pensionsordning og praktiske ting. Den opstår ved, at man som medarbejder får lov at gøre en forskel, og at man har gode relationer til sin chef og sine kolleger. Mange forandringsprocesser går helt galt, fordi de nye systemer fratager medarbejderen følelsen af at skabe resultater og samtidig hiver vedkommende ud af det vante arbejdsfællesskab.«

Jamen så er arbejdsglæde jo i modsætning til forandring?

»Det afhænger af, hvordan det gøres. Mange steder fører det kun til frustration, men der er få gode eksempler på, at forandringer kan give større arbejdsglæde, fordi medarbejderne undervejs føler, at de skaber resultater og har gode relationer.«

Hvem har succes med det?

»Lego er rigtig god til arbejdsglæde. Virksomheden formår at være konstant kreativ og produktudviklende, fordi de ansatte er stolte af at arbejde der. Et andet eksempel er USA’s næststørste luftfartsselskab Southwest Airlines, som inddrager medarbejderne tæt.«

Du kalder dig selv »chief happiness officer med speciale i arbejdsglæde«. Er det en spøg?

»Nej, det er skam alvorligt ment. Jeg vil med titlen signalere, at når glade medarbejdere nu er så vigtige, bør enhver virksomhed have en ansvarlig for arbejdsglæde.«

Er det en slags hofnar, der arrangerer fester og spas?

»At arrangere gode fester er vigtigt. Irma-kæden er en af Danmarks gladeste arbejdspladser, blandt andet fordi de er rigtig gode til at holde sjove fester. Men arbejdsglæde kommer især af de små ting i hverdagen. At ledere har tid til deres medarbejdere, at alle husker at rose hinanden, og at man husker at sige godmorgen. At hilse på hinanden, når man møder om morgenen, er faktisk noget, jeg øver med tilhørerne ved mine foredrag.«

Er du lalleglad, eller er det arbejdsglæde, der får dig til at have bare tæer og smil op til begge ører på din hjemmeside?

»Der er nogle, som synes, jeg virker for glad, men det er en menneskeret at være glad og vise det. Det må ikke blive for poppet, men der er indhold og tyngde i det, jeg siger.«

Ifølge A4’s tal har over halvdelen overvejet at sige deres job op på grund af krav om forandringer. Hvad siger det dig?

»At forandringsprocesser kører rigtig dårligt, især i den offentlige sektor. Fordi de gennemføres uden forståelse for, at glade medarbejdere er hele omdrejningspunktet.«


KAN DU LIDE VORES ARTIKLER?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores nyheder,
direkte i din indbakke.