Drop hårtørreren på rejsen

Af

Flyrejsende skal opdrages til at putte mindre i kufferten, fordi mange bagageslæbere i Københavns Lufthavn får arbejdsskader og nedslides. Det er målet med en kampagne fra 3F i samarbejde med de selskaber, som håndterer bagagen. Men hvorfor rette skytset mod kunden og lade arbejdsgiverne gå fri, spørger vi Lars Brogaard, faglig sekretær i 3F Kastrup

Hvorfor skal jeg have dårlig samvittighed over at tage min hårtørrer med på ferie?

»Det skal du, fordi alt for mange bagageportører nedslides og får arbejdsskader af at slæbe din og andre rejsendes kufferter. 3F i Kastrup fik 40 millioner kroner hjem i erstatning til medlemmer i 2006, langt hovedparten var til nedslidte bagageportører. De hidtidige tiltag har ikke afhjulpet problemerne, så nu forsøger vi at forbedre arbejdsmiljøet ved at få dig og andre rejsende til at lade noget bagage blive hjemme.«

Hvad skal jeg lade være med at pakke?

»Vi vil ikke specifikt udpege, hvad du eller jeg ikke skal tage med på ferie, men i en familiecharterkuffert er mange gode sager, som sagtens kunne undværes.«

Hvad skal ud af kufferten?

»Mange slæber madvarer eller Gammel Dansk med, selv om det er muligt at købe både mad og drikkevarer ude i verden, og der er ingen grund til at tage et helt kilo vaskepulver med, så meget vasker man heller ikke på ferien. Mange slæber også tøj med i svimlende mængder, og uden at pege fingre af det ene køn er der altså nogle, der medbringer sko til enhver tænkelig og utænkelig situation.«

Peger du ikke lige præcis fingre nu?

»Det her er en venlig anmodning. Vi vil ikke være formynderiske og løfte pegefinger. Folk skal ikke sidde og tænke, at dér sidder sådan nogle fagforeningstosser og moraliserer. Vi opfordrer bare til forstandighed.«

Dropper du så også selv barbermaskinen, når du rejser?

»Det kan man godt sige. Jeg nøjes med en barberskraber og har generelt mindre bagage med end tidligere. Familiens kuffert blev vejet, da vi skulle på ferie sidste år, og noget måtte blive hjemme. Det ville nok heller ikke gavne mit genvalg som faglig sekretær, hvis jeg som initiativtager til denne kuffertkampagne blev »taget« med tung bagage.«

Der står sort på hvidt i arbejdsmiljølovgivningen, at det er arbejdsgiverens pligt at sikre et godt arbejdsmiljø. Medvirker I ikke til, at arbejdsgiveren løber fra sit ansvar?

»Jo. I hvert fald kommer vi og arbejdsgiverne til at sidde lidt på skødet af hinanden de næste to år, hvor kampagnen løber. Men vi indstiller ikke vores faglige arbejde imens.«

Skulle I ikke hellere tvinge arbejdsgiverne til at ansatte flere bagagemedarbejdere – frem for at lægge ansvaret

over på de rejsende?

»Det har vi forsøgt i en årrække uden resultat. Nu forsøger vi noget nyt.«

Var det ikke mere fair at klare det her internt uden at indblande kunderne?

»Det er ikke fair at tage de rejsende som gidsler, men det er jo den rejsende, som er kilde til problemerne.«

Kan man ikke som kunde forvente, at når billetten er betalt, er alt i orden, herunder arbejdsmiljøet?

»Jo, men man kan også forvente, at rejsende er gode forstandige mennesker, der tænker over, hvordan egen adfærd belaster andre – uanset at det ikke er tilsigtet. Lige som man kan forvente, at folk ikke køber t-shirts produceret af børnearbejdere.«

Skal vi som kunder også forholde os til, om lønnen er i orden, og om de ansatte får deres spisepause?

»Det ville gøre mit job lettere, og det var da være dejligt, hvis du gav 300 kroner mere for billetten mod, at de ansatte fik en bedre løn. Men det er nok ikke så realistisk.«

Hvad hvis det her ikke virker?

»Så forfølger vi sagen politisk. Både nationalt og i EU. Vi kaster ikke bare håndklædet i ringen.«


KAN DU LIDE VORES ARTIKLER?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores nyheder,
direkte i din indbakke.