DSB har meldt sig ind i Dansk Industri. Men vi blander os ikke i politiske debatter, der ikke handler om transport, påpeger direktør for DSB Flemming Jensen. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Politisk dilemma:

DSB støtter blå politik via Dansk Industri

11. jun 2018
Skal offentligt ejede virksomheder som DSB og Hofor melde sig ind i en arbejdsgiverorganisation med stærke politiske holdninger til dagpenge, kontanthjælpsloft og skat? Nej, siger fagforeningsformand og arbejdsmarkedsforsker. Statsejede Naviair overvejer at stoppe partistøtten.

 

Fra flere sider lyder der nu stærk kritik af, at offentlige virksomheder som DSB, Naviair og Hofor har meldt sig ind i Dansk Industri (DI). Arbejdsgiverforeningen er så politisk, at offentligt ejede selskaber ikke bør betale til den, mener flere aktører. 

»Dansk Industri opfører sig som et politisk parti, der bare ikke stiller op til valg. Dansk Industri politiserer og intervenerer hele tiden i politikdannelsen,« siger arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, der er professor på Aalborg Universitet.

Efter henvendelsen fra Ugebrevet A4 vil statens selskab for luft-trafikstyring, Naviair, nu tage den økonomiske støtte, der ydes via Dansk Industri til udvalgte partier, op til revurdering:

»Vi har ikke fravalgt partistøtten, men det vil vi da overveje,« siger Bo Pedersen, kommunikationsdirektør i Naviair.

Under de blå faner

Dansk Industris stærke politiske holdninger og lobbyarbejde kan man få et indtryk af ved at kigge i arbejdsgiver-organisationens plan for, hvordan Danmark skal udvikle sig frem til 2025:

  • Topskatten skal væk 
  • Der skal være nulvækst i den offentlige sektor 
  • De sociale ydelser skal sættes ned

 

Og ser man i partiernes regnskaber vil man se, at arbejdsgiverorganisationen yder stor økonomisk støtte til Venstre, Konservative, Radikale Venstre - og tidligere også Liberal Alliance.

Med over 10.000 private virksomheder i ryggen er DI Danmarks største arbejdsgiverorganisation - og på det seneste har også store offentligt ejede virksomheder som DSB, Naviair og forsyningsselskabet Hofor meldt sig under de blå faner.

DI opfører sig som et politisk parti, der bare ikke stiller op til valg. Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker, Aalborg Universitet

Helt så mildt ser SF's transportordfører Karsten Hønge ikke på sagen:

»DI er en klasseorganisation, og opfører sig konsekvent som en lobbyorganisation for de mægtigste i samfundet. Jeg kan ikke se, hvad skatteborgernes penge skal der.«

Stoler du ikke på DSB's direktør, når han siger, at DI-medlemsskabet giver en række fordele i forhold til at få rådgivning og danne netværk?

»DSB er så store, at de kan købe sig til den nødvendige bistand om overenskomster, og de kan danne netværk på anden vis. Det her er helt principielt. Et demokratisk problem. Vores fælles virksomheder bør ikke være medlem af politisk farvede arbejdsgiverorganisationer.«

 

Fakta om DSB

DSB er en selvstændig offentlig virksomhed og dermed fuldt statsejet. Det er transportministeren, der udfylder DSB's ejerrolle. Statens ejerskab må dog udøves under respekt for bestyrelsens og direktionens beslutningskompetence.

DSB's bestyrelse overvåger virksomhedens resultater, ledelse og organisation på vegne af transportministeren, mens direktionen har det daglige ansvar for driften. DSB er ligesom andre virksomheder, der er helt eller delvist ejet af staten, underlagt aktieselskabsloven og årsregnskabsloven.

DSB betalte sidste år 4.351.550 kroner til Dansk Industri - ekskl. moms.

(Kilde: DSB.dk)

 

Kontakt

Redaktionen
[email protected]

Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af Avisen.dk Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser