Hvis topchef Jeff Bezos og Amazons robotificerede forretning kommer til Danmark, kommer det til at koste mange arbejdspladser, siger eksperter.  Foto: Amazon.

Armazongeddon:

Amazon kommer til at koste en masse job i Danmark

21. maj 2018
Hvis Amazon kommer til Danmark, må ansatte i en lang række butikker regne med at blive fyret. Amazons indtog bliver en fest for forbrugerne, men et slag i solar plexus på den danske detailhandel, forudser eksperter. Dansk Supermarked og Coop ryster dog ikke i bukserne over udsigten til den amerikanske gigant på det danske marked.

 

Der hviskes og tiskes for tiden rundt omkring i det ganske land om, hvorvidt internet-handelsgiganten Amazon gør sit indtog i Danmark i løbet af 2018.

Der er ikke noget konkret. Amazon varsler sjældent nye markeder i god tid, men tegnene er der: Store ekspansioner i Polen og Tyskland; et lager i polske Stettin der i øjeblikket leverer til Danmark; og i forrige måned registrerede Amazon-datterselskabet Amazon Web Service sig på en adresse i København.

Når Amazon kommer med fuld kraft, så kommer vi til at tale om en tid før og efter Amazon, ligesom man gjorde det med iPhonen Niels Ralund, direktør for Foreningen for Dansk Internet Handel

»Vi ryster ikke i bukserne. De fleste kyndige internet-shoppere i Danmark ved allerede, at der er mange muligheder, og vi er selvfølgelig meget bevidste om at levere rigtig gode alternativer. Derfor har vi lavet markedspladsen Wupti, så der er et alternativ, hvor vi forener danske E-butikker og derfor holder pengene og arbejdspladserne i Danmark,« siger Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked. 

De danske aktørers tilgang til konkurrencen fra Amazon bliver kaldt for naiv af Lars Kejser, der ikke ser nogen grund til, at Amazon ikke vil kunne opnå samme markedsandele som i resten af Europa.

»Jeg har svært ved at se, hvorfor jeg skulle gå ind på Wupti, hvis jeg kan få den samme vare med hurtigere levering og til lavere pris på Amazon,« konstaterer Lars Kejser.

Importerer arbejdskraft fra Hviderusland

Selvom de fleste spåmænd i tech- og detailverdenen forudser en nordisk ekspansion fra Amazon, er der dog også visse steder, hvor markedspladsen kolliderer i en sådan grad med danske værdier, at det er svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Amazons topchef Jeff Bezos skulle efter sigende have et anstrengt forhold til fagforeninger, og arbejdsforholdene på Amazons varelagre er ifølge flere kilder decideret rædselsfulde.

»I øjeblikket bringer Amazon ud til Danmark via et lager i Stettin i Polen, og ikke engang polakkerne gider arbejde der - de er nødt til at importere folk fra Hviderusland,« påpeger Niels Ralund.

Samtidig er firmaets notoriske brug af skattefinter berygtet. Verdens tredjemest værdifulde firma betalte eksempelvis ikke én krone i skat sidste år i USA og har europæisk hovedsæde i skattely-landet Luxembourg.

»Fra politisk hold vil det ikke give mening at invitere Amazon indenfor med skattefordele. Det vil være helt hul i hovedet, som det ser ud nu. At bruge skattekroner på at udkonkurrere dansk detailhandel og dansk E-handel, det giver ingen mening,« siger Niels Ralund.

Lars Kejser frygter for sine børns fremtid og finansieringen af velfærdssamfundet i fremtiden, hvis Danmark ikke sammen med resten af EU kan finde ud af eksempelvis en beskatning i salgslandet:

»Det er en kæmpe udfordring for et lille land som Danmark, at et firma som Amazon bare kan komme direkte ind fra venstre og dominere et marked. Normalt vil jeg aldrig være fortaler for det, men her håber jeg på meget mere regulering fra politisk hold«.

I øjeblikket vurderes Amazon til at være omkring 4.901 milliarder kroner værd. Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt på 2.066 milliarder kroner i 2016.

Kontakt

Redaktionen
[email protected]

Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Medier er en del af Avisen.dk Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser