Armazongeddon

Amazon kommer til at koste en masse job i Danmark

Af

Hvis Amazon kommer til Danmark, må ansatte i en lang række butikker regne med at blive fyret. Amazons indtog bliver en fest for forbrugerne, men et slag i solar plexus på den danske detailhandel, forudser eksperter. Dansk Supermarked og Coop ryster dog ikke i bukserne over udsigten til den amerikanske gigant på det danske marked.

Hvis topchef Jeff Bezos og Amazons robotificerede forretning kommer til Danmark, kommer det til at koste mange arbejdspladser, siger eksperter. 

Hvis topchef Jeff Bezos og Amazons robotificerede forretning kommer til Danmark, kommer det til at koste mange arbejdspladser, siger eksperter.  Foto: Amazon.

 

Der hviskes og tiskes for tiden rundt omkring i det ganske land om, hvorvidt internet-handelsgiganten Amazon gør sit indtog i Danmark i løbet af 2018.

Der er ikke noget konkret. Amazon varsler sjældent nye markeder i god tid, men tegnene er der: Store ekspansioner i Polen og Tyskland; et lager i polske Stettin der i øjeblikket leverer til Danmark; og i forrige måned registrerede Amazon-datterselskabet Amazon Web Service sig på en adresse i København.

Når Amazon kommer med fuld kraft, så kommer vi til at tale om en tid før og efter Amazon, ligesom man gjorde det med iPhonen Niels Ralund, direktør for Foreningen for Dansk Internet Handel

Og på den anden side af Øresund, er kilder i den svenske branche for E-handel (internethandel) overbevist om, at Amazons indtog i Norden sker inden efteråret 2018. Amazon har derudover registreret domænenavnene www.Amazon.se og www.Amazon.dk.

Lars Kejser, administrerende direktør i Episerver og medlem af Dansk Industris E-handelsråd, understreger, at Amazons entré i Danmark bliver »en fest« for forbrugeren, der kan se frem til attraktive priser, lynhurtig dag-til-dag levering, et enormt sortiment og skræddersyede indkøbsløsninger via snild brug af big data.

Et slag i solar plexus

For de danske firmaer og arbejdere er udsigterne til gengæld mere dystre, siger han og direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) Niels Ralund stemmer i:

»Umiddelbart kommer den disruptive kraft fra Amazon primært til at ramme den traditionelle detailhandel. Det kommer til at blive endnu et slag i solar plexus.«

Med en imponerende økonomisk muskel som verdens tredjemest værdifulde firma og med verdens rigeste mand i form af topchef Jeff Bezos bag sig, skyller Amazon nemlig indover nye markeder som en tsunami og river konkurrenter omkuld.

Krydr det med en strategi, hvor det at vinde markedsandele prioriteres over profit, og du har en dødelig cocktail, som allerede har fået dramatiske konsekvenser for store detailkæder i Europa.

Blot i år har den franske kæde Carrefour i et desperat forsøg på at konkurrere med Amazon lukket butikker og fyret 2.400 medarbejdere. Og britiske Tesco har som led i en større omstrukturering  bebudet fyringer af omkring 1.700 ansatte.

Amazon er da en frygtindgydende konkurrent, når man ser på den kapital de lægger bag deres foretagende Jan Madsen, koncerndirektør i Coop

Amazon sidder ifølge Børsen på 25 procent af nethandlen i England og 30 procent i Frankrig. Danske FDIH meddeler Ugebrevet A4, at Amazon har opnået en markedsandel på hele 46 procent i Tyskland, selvom Amazon først for alvor gik ind på det tyske marked i slutningen af 2015.

Vi kan med garanti forvente massive tab af arbejdspladser, når en gigant som Amazon kommer til. Det kommer til at gøre ondt. Lars Kejser, direktør for Episerver

Lars Kejser tegner på den baggrund et apokalyptisk billede af et dansk handelslandskab, hvor Amazon svinger taktstokken:

»Vi kan med garanti forvente massive tab af arbejdspladser, når en gigant som Amazon kommer til. Det kommer til at gøre ondt. Det kan vi også se på de lande, hvor de er kommet ind. Du kan ikke bare tage en markedsandel på 30 procent, uden at det kommer til at gøre rigtig ondt på de etablerede spillere på markedet.«

En frygt der deles i Sverige, hvor direktøren for Pricerunner, en platform til sammenligning af priser på forskellige webshops produkter, forudser en regulær massakre, når Amazon træder ind på det nordiske marked.

»Så er vi alle sammen døde. Alle E-handelsbutikker kommer til at blive slaver under Amazon,« har Nicklas Storåker tidligere sagt til Business Insider.

Hvornår er Amazon i Danmark?

Men lad os lige først tage et skridt tilbage. For danskerne handler allerede på Amazon i stor stil, og ifølge FDIH er Amazon den tredjemest benyttede netbutik i Danmark.

Og det er en position, som Amazon indtil videre har opnået uden en dansk hjemmeside, markedsføring og uden sine kerneprodukter, oplyser Niels Ralund.

»Når vi taler om, at nu er Amazon her, så handler det om Amazon Prime-medlemskabet: Altså om hr. og fru Jensen kan få ubegrænset dag-til-dag levering fra Amazon for cirka 700 kroner om året,« siger Niels Ralund til Ugebrevet A4.

Netop Amazon Prime medlemskabet er kronjuvelen i Amazons kabinet. Jeff Bezos har tidligere udtalt, at medlemskab skal være så attraktivt, at det vil blive set som direkte uansvarligt ikke at have det. Og den mission ser ud til at lykkes; cirka hver anden husholdning i USA er medlem.

»Du har ikke længere et kunde-butiksforhold, men et kunde-leverandør forhold. Du tjekker heller ikke priser længere. Hvis du har brug for toiletpapir, så køber du det bare direkte fra Amazon. Det er en stor omlægning i den måde, man handler på, som har meget mere vidtrækkende konsekvenser, end man lige tror,« siger Niels Ralund og fastslår:

»Når Amazon kommer med fuld kraft, så kommer vi til at tale om en tid før og efter Amazon, ligesom man gjorde det med iPhonen.«

Danske virksomheder føler sig klar

Det er især »de kedelige dagligvareindkøb«, der ifølge Niels Ralund vil blive overtaget af Amazon, hvilket går fint i tråd med erfaringerne fra Frankrig og England, hvor supermarkedskæderne er blevet udfordret af Amazon.

Det er en kæmpe udfordring for et lille land som Danmark, at et firma som Amazon bare kan komme direkte ind fra venstre og dominere et marked. Lars Kejser, direktør for Episerver

Men på direktionsgangene i de danske supermarkeder, tager man udsigten til Amazon i Danmark med ophøjet ro. Ja, faktisk taler man nærmest kun med journalister om det.

»For at sige det rent ud, så forholder vi os overvejende til Amazon, når I journalister ringer. For vi er jo allerede i konkurrence med Amazon og med mange andre E-handelsbutikker rundt omkring i Europa. Perspektivet omkring, at nu kommer der noget nyt, fylder ikke. Det er mere den daglige kamp for at gøre det godt,« siger Kasper Reggelsen, pressekontakt i Dansk Supermarked, der ejer blandt andre Bilka, Føtex og Netto.

I koncernen Coop, der står bag kæder som Fakta, Kvickly og Superbrugsen, holder koncerndirektør Jan Madsen godt øje med Amazon. Han maner dog til ro, men forklarer samtidig, at man bestemt ikke er blind over for konsekvenserne af Amazons sejrsgang i andre lande.

»Vi frygter naturligvis, at det samme kan ske i Danmark, som man har set det i andre lande, men man skal passe på med at drage generelle konklusioner på den måde. Landene er forskellige,« siger Jan Madsen. Han gør eksempelvis opmærksom på, at de fleste danskere har en dagligvarebutik ret tæt på og derfor måske vil være mindre tilbøjelige til at handle dagligvarer på nettet. 

Jan Madsen anerkender dog, at Amazon har en kapital og produkter på hylderne, som de færreste kan matche.

»Amazon er da en frygtindgydende konkurrent, når man ser på den kapital, de lægger bag deres foretagende og den måde, hvorpå de er villige til at tabe enorme summer i visse dele af deres forretning for at vinde markedsandele i andre dele. Det vil vi ikke kunne komme i nærheden af.«

Føler I jer rustet til et Amazon, der kommer bragende ind på det danske marked for fuld kraft?

»Man kan jo aldrig være fuldstændig rustet, når der kommer så dygtig en konkurrent ind på markedet, men jeg synes, at vores digitale strategier ruster os på at imødegå konkurrencen.«

Også i Dansk Supermarked føler man sig rustet. Her fæstnes der lid til, at koncernens markedsplads Wupti vil sejre over Amazon, og lukninger af butikker bliver affejet som en tænkt situation.

Jeg har svært ved at se, hvorfor jeg skulle gå ind på Wupti Lars Kejser, direktør for Episerver

»Vi ryster ikke i bukserne. De fleste kyndige internet-shoppere i Danmark ved allerede, at der er mange muligheder, og vi er selvfølgelig meget bevidste om at levere rigtig gode alternativer. Derfor har vi lavet markedspladsen Wupti, så der er et alternativ, hvor vi forener danske E-butikker og derfor holder pengene og arbejdspladserne i Danmark,« siger Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked. 

De danske aktørers tilgang til konkurrencen fra Amazon bliver kaldt for naiv af Lars Kejser, der ikke ser nogen grund til, at Amazon ikke vil kunne opnå samme markedsandele som i resten af Europa.

»Jeg har svært ved at se, hvorfor jeg skulle gå ind på Wupti, hvis jeg kan få den samme vare med hurtigere levering og til lavere pris på Amazon,« konstaterer Lars Kejser.

Importerer arbejdskraft fra Hviderusland

Selvom de fleste spåmænd i tech- og detailverdenen forudser en nordisk ekspansion fra Amazon, er der dog også visse steder, hvor markedspladsen kolliderer i en sådan grad med danske værdier, at det er svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

Amazons topchef Jeff Bezos skulle efter sigende have et anstrengt forhold til fagforeninger, og arbejdsforholdene på Amazons varelagre er ifølge flere kilder decideret rædselsfulde.

»I øjeblikket bringer Amazon ud til Danmark via et lager i Stettin i Polen, og ikke engang polakkerne gider arbejde der - de er nødt til at importere folk fra Hviderusland,« påpeger Niels Ralund.

Samtidig er firmaets notoriske brug af skattefinter berygtet. Verdens tredjemest værdifulde firma betalte eksempelvis ikke én krone i skat sidste år i USA og har europæisk hovedsæde i skattely-landet Luxembourg.

»Fra politisk hold vil det ikke give mening at invitere Amazon indenfor med skattefordele. Det vil være helt hul i hovedet, som det ser ud nu. At bruge skattekroner på at udkonkurrere dansk detailhandel og dansk E-handel, det giver ingen mening,« siger Niels Ralund.

Lars Kejser frygter for sine børns fremtid og finansieringen af velfærdssamfundet i fremtiden, hvis Danmark ikke sammen med resten af EU kan finde ud af eksempelvis en beskatning i salgslandet:

»Det er en kæmpe udfordring for et lille land som Danmark, at et firma som Amazon bare kan komme direkte ind fra venstre og dominere et marked. Normalt vil jeg aldrig være fortaler for det, men her håber jeg på meget mere regulering fra politisk hold«.

I øjeblikket vurderes Amazon til at være omkring 4.901 milliarder kroner værd. Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt på 2.066 milliarder kroner i 2016.

KAN DU LIDE VORES ARTIKLER?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få vores nyheder,
direkte i din indbakke.