»Vi kan lære at begejstre«

Af Rasmus Meyer

Barack Obama-kampagnen engagerede frivillige på nettet, sendte dem fra dør til dør for at banke vælgere op – og skabte en bølge af ildhu. Kan lilleput-Danmark lære noget af den amerikanske bevægelse? Vi spurgte SF’eren Emma Knudsen, der arbejdede for Obama-kampagnen gennem 12 intense uger.



INTERVIEW
I Danmark snakker flere partier om, at de vil lade sig inspirere af Barack Obamas kampagne, men kan erfaringerne fra USA overhovedet oversættes til dansk?

»Vi kan lære at begejstre. Den bølge af begejstring, Obama har skabt omkring sin kampagne, er imponerende. Og vi kan lære af måden, Obama-kampagnen har brugt nye medier og internettet. I New York havde vi en direktør for nye medier og et hold af frivillige, hvis eneste opgave var at engagere unge på de nye online platforme som facebook og my.barackobama.com, og det virkede. Men måske er det vigtigste, vi kan lære, at man godt kan have tillid til frivillige, som aldrig har været politisk aktive før.«

Så hvad er det konkret, forenings-Danmark kan lære af Obama-kampagnen?

»I Danmark tiltror vi kun få mennesker at sprede det politiske budskab – partiansatte og folk, der har været parti-aktive i årevis. På Obama-kampagnen kom folk ind fra gaden og i stedet for at lære dem en masse talking points, bad man dem tage udgangspunkt i deres egen personlige historie, når de skulle overbevise vælgere. Det fungerede godt. Derudover var det interessant at se, hvordan man effektivt uddannede de frivillige. Målet var ikke at have en hær af fodsoldater, men at uddanne organisatorer, der kunne agere på egen hånd og engagere endnu flere frivillige til at banke på døre i svingstaterne og organisere phone banks (hvor Obama-støtter ringer til vælgere og forsøger at overtale dem til at stemme på Obama, red.).«

Alle danske partiledere har efterhånden en facebook-profil – er det ikke begrænset, hvad danske partier kan lære om nye medier?

»Jo, nogle danske partier er godt med, men de nye interaktive kampagne-værktøjer bliver slet ikke brugt i samme grad som i USA. Danske unge bruger facebook – så hvorfor ikke gøre som Obama-kampagnen gjorde med my.barackobama: Skabe online-netværk, som unge nemt kan bruge? Folk, der havde en profil på my.barackobama.com, følte virkelig, at de havde en aktie i kampagnen.«

Du snakker om at få frivillige til at traske fra dør til dør hos vælgerne. Det lyder ikke specielt nyskabende.

»Det er det heller ikke. Det er vigtigt at forstå, at Obama-kampagnen på en og samme tid var nyskabende og back to basic: Nye medier kombineret med seje frivillige, der gik fra dør til dør og kæmpede om hver eneste stemme. Jeg tror, vi både kan lære af Obama-kampagnens brug af nye medier, men også af kampagnens back to basic-tankegang.«

Har du selv løbet fra dør til dør i Pennsylvania eller Ohio?

Nej, jeg har været vice-”field organizer” i New York. Det vil sige, jeg har været tilknyttet en lønnet ansat med ansvar for Hudson Valley – området nord for New York City. Jeg arbejdede tæt sammen med min field organizer og fik ansvar for mange aktiviteter, blandt andet phonebanks og afviklingen af de såkaldte Camp Obamas, kursusweekender for new yorkere, der skulle til svingstater og hjælpe i kampagnens sidste uger.«

Camp Obama – det lyder som Tvind og DKP-kurser! Er sådan en persondyrkelse overhovedet ønskværdig i Danmark?

»Obama har brugt sin egen historie i fortællingen om sin vision for USA, og hans personlige historie har engageret en masse mennesker, men jeg tror ikke på den strategi i Danmark. Persondyrkelsen behøver vi ikke tage ved lære af, men Obama-kampagnens evne til at begejstre kunne centrum-venstre i Danmark godt lade sig inspirere af.«

Hånden på hjertet: Har målet med dit Obama-eventyr i New York ikke handlet mere om at få en fed titel på cv’et end at få valgt en ny præsident?

»Hvis det bare handlede om at få noget på cv’et, så havde jeg nøjedes med at arbejde 37 timer om ugen og ikke 70 timer. For mig handlede det om at få valgt en ny og bedre præsident i USA og om at blive klogere på den amerikanske måde at føre valgkamp. Jeg synes, begge ting lykkedes meget godt.«