PÅ DYBT VAND

V-profil: Lavere løn skal redde danske chaufførjob

Af

Sænk lønnen og lemp skatten for danske chauffører. Det vil redde arbejdspladser i transportsektoren. Sådan lyder et forslag fra regionsrådsformand Carl Holst (V). Men bitre erfaringer viser, at ordningen ikke sikrer danske job, lyder kritikken fra flere fagforbund.

Lavere løn og til gengæld lavere skat kan sikre flere danske chauffører i de lastbiler, der fragter gods rundt, mener Carl Holst (V). 

Lavere løn og til gengæld lavere skat kan sikre flere danske chauffører i de lastbiler, der fragter gods rundt, mener Carl Holst (V). 

Foto: Carsten Ingemann/Polfoto

Danske chauffører og vognmænd skal sænkes i både løn og skat. Sådan kan vi forhindre, at danske arbejdspladser forsvinder til udlandet.

Sådan lyder et nyt forslag fra venstrepolitikeren Carl Holst, der er regionsrådsformand i Region Syddanmark.

»Danske chauffører bliver i stigende grad presset af billig østeuropæisk arbejdskraft. En reduktion i bruttolønnen kombineret med en mere lempelig beskatning af chaufførerne ville gøre dem billigere at hyre for danske transportfirmaer,« siger Carl Holst.

Den særlige beskatning af danske søfolk har forhindret mange arbejdspladser i at forsvinde til lavtlønslande. Carl Holst (V), regionsrådsformand, Region Syddanmark

Han har hentet inspiration til forslaget i rederibranchen, hvor danske søfolk i mange år har været underlagt særligt lempelige skatteregler.

»Den særlige beskatning af danske søfolk har forhindret mange arbejdspladser i at forsvinde til lavtlønslande. Derfor bør vi etablere en lignende ordning for danske chauffører, så vi undgår tab af arbejdspladser,« siger Carl Holst.

Bitre erfaringer

Hos fagforbundet CO-Sea, der organiserer søfarende på tværs af faggrupper, er erfaringen dog en helt anden. Sekretariatschef John Ibsen afviser pure, at de lempelige skatteregler har sikret job til danske søfolk.

»Søfolkenes skattefrihed gennem DIS-loven har absolut ikke ført flere danske arbejdspladser med sig. Tværtimod. I dag er der ingen danske menige søfarende tilbage på langfartsruterne, og antallet af officerer er også for nedadgående,« siger John Ibsen.

Vi har desværre en bitter erfaring netop inden for søfarten, hvor alle på langfartsskibene i dag er filippinere, indere og østeuropæere. Jørgen Aarestrup, næstformand, 3F Transportgruppen

Hos fagforbundet 3F er transportgruppens næstformand, Jørgen Aarestrup, yderst skeptisk over for forslaget.

»Det er en rigtig, rigtig dårlig løsning. Vi har desværre en bitter erfaring netop inden for søfarten, hvor alle på langfartsskibene i dag er filippinere, indere og østeuropæere. Vi tror ikke en halv meter på, at samme ordning kan sikre arbejdspladser inden for godstransport,« siger Jørgen Aarestrup.

Det er direktør Mogens Therkelsen fra transportfirmaet H. P. Therkelsen til gengæld overbevist om.

»Hvis vi fik en tilsvarende ordning med lempelser af bruttoskatten, ville virksomhedernes bruttolønsomkostning blive mindre. Dermed ville dansk arbejdskraft på de internationale transporter være mere attraktive at gøre sig gældende,« siger Mogens Therkelsen.

Interessen for at køre langturskørsel er begrænset hos dansk arbejdskraft. Mogens Therkelsen, direktør, H. P. Therkelsen

Han mener, at de danske søfolk er forsvundet af helt andre årsager, og at det samme er ved at ske i transportbranchen.

»Det er lige så meget manglende beredvillighed hos danske arbejdstagere til at tage job på skibene, der gør sig gældende. Inden for transportbranchen oplever vi dels, at bruttolønnen lige nu er for høj, men oven i det er interessen for at køre langturskørsel begrænset hos dansk arbejdskraft,« siger Mogens Therkelsen.

Fortsat løngab

John Ibsen fra CO-Sea fortæller, at østeuropæisk arbejdskraft til trods for DIS-loven fortsat var billigere for rederierne.

»Så længe arbejdsgiverne ikke er pålagt at sikre, at udenlandske arbejdere på danske skibe er omfattet af samme overenskomst som danske søfolk, er udlændinge stadig billigere at hyre.«

Direktør Mogens Therkelsen erkender, at ordningen vil have størst effekt i lande, hvor lønforskellen i forvejen ikke er så stor. Østeuropæiske arbejdere vil fortsat være billigere at hyre end danskere.

»Hvis vi tager udgangspunkt i nærliggende lande som Sverige og Tyskland, ville lønforskellen blive mindsket betragteligt. Går du længere østpå, vil det have mindre betydning, for her er der endnu større forskel,« siger Mogens Therkelsen.

Netop derfor vil en ordning med lavere bruttoløn og lavere skat i transportbranchen herhjemme vil ikke løse problemet, mener Jørgen Aarestrup fra 3F’s transportgruppe.

»Der vil fortsat være en lønforskel. Det her løser ikke problemet, og der vil stadig være et gab. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad det næste bliver. Er det rengøringsbranchen? Eller industrien? Eller måske restaurationsbranchen?« siger næstformanden.

Han er dybt bekymret over den løndumping, der finder sted på vejene overalt i Europa.

»Det står så grelt til, at selv bulgarske chauffører nu også er blevet for dyre i Bulgarien. Her er det i stedet makedonere, der overtager arbejdet og tvinger bulgarske chauffører ud i Europa, hvor de ganske vist kan tjene mere, end de kan derhjemme, men på elendige vilkår,« siger Jørgen Aarestrup.