Usmagelig dommedagskampagne

Af

Journalister og eksperter sætter boligmarkedet skakmat med dommedagsprofetier og dystre overskrifter, mener Claus Prehn, nordsjællandsk ejendomsmægler i Lokalbolig-kæden. Han efterlyste forleden i Berlingske Tidende selvransagelse blandt clairvoyante økonomer og professorer. Vi har spurgt ham, om ikke ejendomsmæglerne bør gribe i egen barm.

Boligkrisen er altså pressens skyld. Er det ikke et typisk taberargument?

»Jo, det kan man godt sige. Men vi har det problem, at en del mediers dækning af boligkrisen er meget ensidig. Den har kun fokus på de negative konsekvenser og dommedagsoverskrifter, fordi det sælger aviser. Vi har et boligmarked, som har været præget af prisstigninger i en lang periode, og der var behov for at korrigere, men det, vi ser nu, er en lammelse, som skyldes, at ingen tør købe bolig, fordi de hele tiden læser, at det hele bliver værre og værre. Lyspunkterne – at renten eksempelvis falder – har ingen fokus i medierne. Jeg efterlyser et mere nuanceret billede.«

Er I ejendomsmæglere ikke selv skyld i kundernes mistillid ved at have pustet boligboblen urealistisk op?

»Som ejendomsmægler har jeg pligt til at sælge en bolig bedst muligt for mine kunder, og for de fleste husejere er det et vigtigt kriterium at opnå så god en pris som muligt. Så det har vi bestræbt os på. Politikerne har også været med til at puste priserne op ved at tillade afdragsfrie lån. Målet var at gøre det lettere for førstegangskøbere, men vi ejendomsmæglere sagde dengang til hinanden, at det med garanti ville udløse yderligere prisstigninger. Boligkrisen er et resultat af mange faktorer.«

Du og dine kolleger har tjent millioner på ejendomsboomet. Nu går det så den anden vej. Skulle du ikke stoppe klynket og bare tage det sure med det søde?

»Det er vi også indstillet på. Men der er mange ofre i det her. En masse folk derude ender med at få deres huse på tvangsauktion, fordi de ikke kan sælge i et marked, som er gået i stå, fordi negative nyheder dyrkes langt ud i depressionens mørkekammer. Medierne har fokus rettet mod at skabe katastrofen og at være i top fem over mest sete internetnyheder. Det er på kanten af det usmagelige.«

Du og dine kolleger har hidtil selv flittigt bidraget til at tale boligpriserne op. Er det så ikke hyklerisk at klage over medierne nu – bare fordi det går ned?

»Jeg klager ikke over, at priserne går ned, men ingen er tjent med denne gordiske knude, hvor ingen tør købe.«

Hvorfor luftede du ikke samme kritik, da hysteriet gik den modsatte vej?

»Det her rammer meget bredere end kun boligejere og ejendomsmæglere. Den ensidigt negative fokusering er et problem for hele samfundsøkonomien. Lige nu nyder mange tilsyneladende clairvoyante økonomer deres store øjeblik med glaskuglen på nyhedsscenen med ensidigt dystre udtalelser. Det er utroligt risikofrit for dem, for hvis de tager fejl, er det alligevel glemt om 14 dage. Men konsekvenserne er store for rigtig mange. Jeg påpeger bare, at økonomer, journalister og andre med indflydelse og sendetid er med til at bestemme, hvor lang denne krise bliver.«