Tillidsfolk får flere klager

Af | @IHoumark

Tillidsrepræsentanten skal både lægge ører til flere klager og agere detektiv, når kapitalfonde rykker ind.

UDFORDRING Bunken med klager fra kolleger vokser, når en kapitalfond overtager en virksomhed. 15 ud af 49 tillidsrepræsentanter oplyser i en undersøgelse foretaget for A4, at de har fået flere klager over ledelsen siden ejerskiftet. Kun 2 af de 49 fortæller om færre klager.

En af dem, der har fået flere klager, er Chris Kristiansen, fællestillidsmand hos ISS Facility Services, der kontrolleres af kapitalfonde.

»Der har været flere klager over forkerte eller manglende lønudbetalinger samt klager over, at eksempelvis rengøringsfolk ikke kan få udleveret det nødvendige grej. Udviklingen hænger nok sammen med, at mellemlederne har fået meget fokus på at overholde budgetterne,« siger Chris Kristiansen.

I det hele taget er kapitalfondene en udfordring for tillidsrepræsentanterne. Rådet til dem fra både eksperter og faglige ledere er, at de skal være meget vågne, hvis deres virksomhed overtages af en kapitalfond. Det vil sige, at de skal prøve på at skaffe så mange informationer som muligt om budgetter, regnskabstal og planer. Det kan sågar være en god idé for tillidsfolk at lave et mindre stykke detektivarbejde, hvis kapitalfonde er i farvandet. Det mener næstformand i Dansk Metal Bo Stenør Larsen, der i mange år nøje har fulgt TDC, som nu ejes af kapitalfonde.

»Det er vigtigt at finde ud af, hvem de reelle beslutningstagere i virksomheden er. Ofte er det jo kapitalfondens mænd, der står for de strategiske beslutninger, som ledelsen af virksomheden så bliver sat til at føre ud i livet,« siger Bo Stenør Larsen.

En af dem, der har gransket kapitalfonde, er analytiker Kristian Weise, der har udarbejdet en rapport om kapitalfonde for globalt LO, International Faglig Sammenslutning. Han opfordrer tillidsfolk til at være på vagt og siger:

»Ofte indsætter kapitalfondene nye ledelser og giver dem besked om at skære omkostningerne ned. Det sker så eksempelvis ved at fyre folk, ændre ferieregler eller stoppe med at betale for overarbejde.«

Seniorforsker Peter Hasle fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø mener, at tillidsrepræsentanterne skal prøve at række hånden frem mod kapitalfondenes folk.

»Hvis en dansk virksomhed får en udenlandsk kapitalfond som ejer, bliver det ekstra vigtigt for tillidsrepræsentanterne at komme i kontakt med den nye ejer og eventuelle nye ledelse. For topledere fra eksempelvis USA vil højst sandsynligt være bange for negative reaktioner fra medarbejderne og ikke være bekendt med den danske tradition for tæt og konstruktivt samarbejde mellem ledelse og ansatte,« siger Peter Hasle.