Til kamp mod tyranniske pindemads-feminister

Af Peer Olander

På en række gå-hjem-møder hos den borgerlige tænketank CEPOS vil Katrine Winkel Holm gøre op med ligestillingsbegrebet. Hun synes, kvinder skal gøre, som de vil. Og hvis kvinderne ikke finder vej til topposterne, fordi mænd ansætter mænd, er det bare ærgerligt. At indføre kvoter vil være tyranni og foragt for kvinderne, siger hun.

Danskerne mener, det største ligestillingsproblem er på arbejdsmarkedet, viser en undersøgelse fra A4. Men du skriver, at danskerne ikke vil ligestillingen. Hvor ved du det fra?

»Det kan godt være, danskerne siger, de vil have ligestilling, men man kan se i statistikken, at danskerne ikke lever den totale ligestilling. Feminister siger, at vi først har ligestilling den dag, mænd og kvinder opfører sig ens. Det kalder jeg den totale ligestilling, og den er en utopi. Det er den, danskerne ikke vil.«

Så du vil have et opgør med dem, der siger, at »vi får først ligestilling den dag, mænd og kvinder tjener lige meget og sidder på en lige stor del af samfundets topposter«.

»Ja, men det er et opgør med ideen om, at vi først får ligestilling den dag. Jeg har ikke noget imod, at der sidder lige mange mænd og kvinder. Men kvinder skal vælges ud fra deres kvalifikationer. Alt andet er dybt ydmygende.«

Men mænd ansætter mænd, og kvinder ansætter kvinder, viser undersøgelser. Synes du, der skal ændres på det?

»Det kan du ikke lovgive imod.«

Danske kvinder er de højest uddannede i verden. Alligevel er Danmark ikke på top-20 listen, når man måler kvinders indflydelse. Skal det forhold ændres?

»Det har jeg ikke noget problem med. Jeg synes, der er enormt meget snobberi i den her debat. Der er gået pindemads-feminisme i det. Der en gammel tradition for at se ned på kvindearbejde med børn og familie. De principper har feministerne overtaget. At man ikke er noget, hvis man ikke har en fin stilling. Feministerne har overtaget deres fars foragt for deres mor.«
Du kalder kvoter og regulering for tvang og ”andere Methoden”. Hvorfor gør du det?

»Fordi, det er jo ret hårdt. Så har du diskrimination i ligestillingens navn. Kvoter er diskrimination. Det er grundlæggende udtryk for foragt for kvinder. Man siger, I kan ikke selv. Enten fordi I er dumme eller lidt svage eller ukvalificerede, så nu skal vi hjælpe jer.«

Cirka halvdelen af verdens lande har kønskvotering i deres parlamenter. Får det ikke dig til at føle, du står lidt alene med din kritik?

»Overhovedet ikke. Det viser bare, at det er en meget større ideologi for tiden. At det skal man bare mene, og så er der mange, der følger efter. Men det gør det jo ikke mere rigtigt.«

Du har skrevet, at ligestillingen tyranniserer kønnene i et utopisk forsøg på at ensrette dem. Hvad mener du med det?

»Den kødgryderetorik, som feministerne har brugt, nedgør de klassiske kvindeopgaver. Idealet er, at vi har lige mange på chefgangene og i bestyrelserne i stedet for at acceptere forskellene og respektere kønnene for deres forskellighed.«

Du skriver også, at man skal lægge utopien om ligestilling på hylden ligesom de andre politiske utopier, der hærgede 1900-tallet, og som endte med at tyrannisere de mennesker, utopierne hævdede at ville tjene. Er det fascisme og nazisme, du mener?

»Ja, men jeg vil slet ikke sige, at feminisme er nazisme. Jeg siger bare, det er en utopi.«

Men du siger, at feminismen tyranniserer, og trækker parallel til fascisme og nazisme.

»Jeg siger jo ikke, at vi har et feministisk Gulag i Danmark. Vi har bare en ide, som formindsker vores frihed.«