Sund kantinemad udkonkurrerer pølsevognen

Af

Danskerne kvitter i stigende grad pølser med brød til fordel for sushi, shawarma og burgere, når de bliver sultne i frokostpausen eller på vej hjem fra arbejde. Stifter af en ny forening, National Hotdogdag, pølsemand John Michael Jensen, opfordrer pølsevognene til at tage sundhedskampen op.

Der er nu flere sushi-restauranter end pølsevogne i København. Hvad gør I pølsemænd galt?

»Det er i høj grad pølsevognenes egen skyld. Det er nødvendigt at højne kvaliteten meget, men branchen har undladt at forny sig og er derfor blevet overhalet indenom. Mange, både pølsemænd og vores leverandører, er smaskkonservative og bange for udvikling.«

Er det ikke en kende pinligt for dig og din stand, at danskerne foretrækker rå fisk?

»Det er ikke pinligt. Jeg er udlært kok og konditor, og jeg forstår godt, at folk fravælger pølsevognen, når den ikke følger med tiden.«

Danskerne spiser stadig fastfood. Bare ikke hos jer. Hvem er det, der svigter jer?

»Om man går i pølsevogn, eller på burgerbar er for mange - især unge - lidt en modesag. Faktisk er der mange unge, som nu igen vil have rigtige hotdogs. Men vi mister kunder. Håndværkere har traditionelt brugt pølsevognen. Og folk, der trænger til et hurtigt måltid på vej til og fra arbejde. Dem kommer der nu færre af. Vi mærker, at mange arbejdspladser har satset på gode kantiner. Selv finder jeg det kun positivt, at folk får tilbudt god kantinemad. Så må vi bare oppe os og gøre det endnu bedre.«

Så I skal til at ride med på sundhedsbølgen?

»Ja. Folk er blevet meget mere sundhedsbevidste. Så pølsemændene skal servere produkter uden 7.000 tilsætningsstoffer, mere fiberrigt brød og skære ned på fedtet i pølserne. Det er svært at overbevise vores leverandører om, og der er da også mange kunder, som ikke vil røre brødet, hvis det er groft. Men vi skal appellere til nye målgrupper, og det kræver sundere varer og et meget mere varierende udvalg. Selv har jeg blandt andet skaffet nye grovbrød til mine hotdogs og økologisk kakaomælk, jeg har udviklet min egen sennep, limemarineret kartoffelsalat og pastasalat. Produkterne skal smage godt, og der skal være noget for kvinder.«

Du har netop stiftet en støtteforening og afvikler en årlig National Hotdogdag. Hvorfor skal vi hylde hotdog’en, som ikke engang er dansk?

»Hotdog er amerikansk – ligesom pølsevognen oprindeligt. Men nu er de blevet del af dansk kulturhistorie. Jeg holder næste sommer for tredje gang national hotdogdag. I år solgte vi 5.000 hotdog til en 10’er. Jeg serverede dem med egen tzatziki, løgsalat og forskellige salsaer, så rigtig mange oplevede, at en hotdog kan smage anderledes.«

Pølsevogne ligner campingvogne med ’Steff Houlberg’-skilte over det hele. Kunne I få flere kunder, hvis pølsevogne var mindre grimme?

»Pølsemanden lejer normalt sin vogn og forpligter sig til at reklamere for sin sponsor.«

Kunne I ikke være mere trendy, hvis I fik lidt designerlook?

»Jo, og der er faktisk et udviklingsarbejde i gang for at peppe designet op.«

Tror du, der er en eneste bilist, som vil begræde, at pølsevogne forsvinder fra gaderne?

»Der er meget få, som råber af os, når vi går med pølsevognen. De fleste er meget venlige, selv om de må holde tilbage for os.«

Hvorfor gør I ikke noget ved, at pølsevogne kører så uforskammet langsomt?

»Det er svært, når man skal gå med vognen, og hvis det var en egentlig bil, måtte den ikke holde på pladser og torve.