Skønhed kommer indefra

Af | @JanBirkemose

600 millioner kroner skulle forbedre Danmarks internationale image. Men resten af kloden ser mere og mere negativt på os. Hvis vi skal forbedre vores omdømme, må vi forbedre vores politik.

LEDER Der er selvfølgelig de amerikanere, kinesere og afrikanere, der straks tænker på stokroser og bølgende kornmarker, når snakken falder på Danmark. Men det store flertal af verdensbefolkningen får givetvis indre billeder af Mohammed-tegninger, lukkede grænser og vilde gadekampe.

Men det skal der laves om på, mener et stort flertal af Folketingets partier, som derfor har bevilget mere end 600 millioner kroner til en international charmeoffensiv for de danske herligheder. Målet er, at Danmark i 2015 – hvor et utal af andre uopnåelige mål også skal nås – befinder sig i top 10 af de lande, som har det bedste og mest positive omdømme. Og for at fremme det mål og få brugt de 600 millioner kroner har Danmark beriget kloden med et fantasifyldt mix af markedsføringstiltag.

Bedst kendt, og suverænt mest floppende, er den såkaldte falske Karen: En ’amatørvideo’ lanceret af Visit Denmark om en enlig dansk mor, der via det sociale medie Youtube efterlyser barnets far, som hun ikke har set, siden hun blev scoret i Nyhavn for en enkelt aften. Om resten af de danske reklamekroner har haft en tilsvarende ringe kvalitet skal ikke bedømmes her. Blot kan det konstateres, at de mange millioner ikke har haft nogen gavnlig effekt for det danske omdømme. Tværtimod er det lille kongerige med H.C. Andersen og Hells Angels-skyderier, gået tilbage fra en 15-plads til en 16-plads i en international imageundersøgelse.

Om reklamemillionerne er helt spildt er dog svært at afgøre, da man kun kan gisne om, hvor slemt det ville stå til i en situation, hvor Danmark slet ikke forsøgte at sminke det skrantende image. Derimod er det på sin plads at gøre politikerne opmærksom på en fuldstændig banal kendsgerning: Hvis man vil have positivt omdømme og image i verdensklasse, må man gøre sig fortjent til det. Det ved alle kommercielle virksomheder. Og helt ned på det jordnære plan er det også mantraet i de utallige selvhjælpsbøger om et bedre liv, og at livskvalitet kommer indefra, der de senere år har fyldt op under juletræerne.

Hvis politikerne derfor ønsker, at resten af kloden skal beundre Danmark, må de skabe et land, som bidrager positivt til resten af kloden. Men selv om realiteten selvfølgelig er, at der er masser at være stolt over som dansker, er det bare ikke det, der trækker overskrifter i resten af verden. Det gør det derimod, når vi trykker Mohammed-karikaturer, og når vi strammer indvandringsreglerne så hårdt, at selv danske statsborgere, der har forelsket sig i den forkerte partner, bliver tvangsudvist. På samme måde vækker det opsigt, når vi blandt vores nabolande går enegang og fører aktivistisk udenrigspolitik, som er det pæne synonym for at gå krig, eller når der i ramme alvor tales om forbud mod burkaer, minareter eller halalkød.

Millioner af mennesker verden over har sandsynligvis også svært ved at viske billederne af en brændende bydel væk fra hukommelsen, hvis de fulgte med, da CNN under overskriften ’Copenhagen on the edge’ sendte direkte fra Nørrebrogade, da Jagtvej 69 blev ryddet.

Set med globale øjne fremstår Danmark alt for ofte som et tillukket, intolerant og voldeligt land. Hvis vi skal forbedre omdømmet, er det her, kræfterne skal koncentreres. Skønhed kommer indefra.