Ræs mod bunden

Chauffører fra fattige lande strømmer hertil

Af | @LaerkeOeland

Markant flere chauffører fra lande som Filippinerne og Usbekistan får lov at køre i EU - og dermed i Danmark. Alene på et år er antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande steget med hele 60 procent, viser nye tal. Det er 'helt uacceptabelt', mener fagforbundet 3F og taler om social dumping. Udlændingeminister Inger Støjberg (V) er kaldt i samråd.

Fernando Jogno Macaraeg er en af de mange filippinere, som kører lastbil i EU for en lille løn. Han er tidligere af en dansk vognmand blevet tilbudt så lav en løn som 7.000 kroner om måneden.

Fernando Jogno Macaraeg er en af de mange filippinere, som kører lastbil i EU for en lille løn. Han er tidligere af en dansk vognmand blevet tilbudt så lav en løn som 7.000 kroner om måneden. Foto: Privatfoto.

 

74.834 chauffører fra lande uden for EU fik forrige år tilladelse til at køre lastbil i Europa. Det viser en ny opgørelse fra EU-Kommissionen, som får både fagbevægelse og politikere til at se rødt.

Antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande er steget med hele 60 procent siden 2015. Det år blev der givet 46.505 tilladelser.

Reglerne er sådan, at hvis vognmænd ikke kan finde ledige lastbilchauffører, kan EU-landene - afhængigt af de nationale regler - give vognmænd tilladelse til at hyre chauffører fra lande uden for EU.

Det er et uhyggeligt og helt uacceptabelt omfang, den her trafik har taget. Jan Villadsen, 3F Transport

Men så længe der er stor arbejdsløshed i Syd- og Østeuropa, er der ingen undskyldning for at hente chauffører ind fra lande uden for EU, mener Jan Villadsen, som er formand for fagforbundet 3F Transport.

»Det er et uhyggeligt og helt uacceptabelt omfang, den her trafik har taget. Det er et helt åbenlyst hul i EU's regler, der nu misbruges i jagten på at få billig arbejdskraft,« siger Jan Villadsen.

Lønninger er presset i bund

Chaufførmangel er et tema i flere EU-lande, forklarer Søren Kaj Andersen, der er arbejdsmarkedsforsker og centerleder ved Københavns Universitet. 

»Men det her handler ikke udelukkende om chaufførmangel. Det handler også om en branche, hvor priserne og lønnen er presset langt ned. Det kan være en forklaring på, at man må hente arbejdskraft ind fra lande uden for EU,« siger Søren Kaj Andersen.

3F Transport vil arbejde for, at hullet bliver lukket i forbindelse med, at EU er ved at revidere reglerne for godstransport i Europa.

Herhjemme har SF's politiske ordfører Karsten Hønge (SF) allerede kaldt udlændingeminister Inger Støjberg (V) i samråd om problemstillingen.

»SF vil pålægge regeringen at rejse sagen i EU for at samle opbakning til at sætte en stopper for importen af underbetalt arbejdskraft fra tredjelande,« skriver Karsten Hønge i en mail til Ugebrevet A4.

(Artiklen fortsætter efter grafikken) 

Danmark er et af de få lande, der slet ikke giver kørselstilladelser til lastbilchauffører fra ikke EU-lande. Men alligevel kører der chauffører fra fjerne lande rundt i Danmark. 

»Vi ser eksempler på, at chauffører fra lande uden for EU kører international transport i alle dele af EU - til lønninger, som ligger meget lavt og på vilkår, som ligger langt fra, hvad vi kender fra danske forhold,« siger Søren Kaj Andersen.

Chauffører fra Langtbortistan til Danmark

Avisen.dk har tidligere beskrevet, hvordan danske vognmænd henter chauffører hertil fra Filippinerne, Usbekistan og Kasakhstan igennem datterselskaber i Polen til en løn på kun 7.000 til 7.500 kroner om måneden. Når de først har fået tilladelse til at køre i Polen, har de på grund af EU's såkaldte cabotageregler lov til at køre i hele EU.

Det er helt vanvittigt, også når vi ser på den store arbejdsløshed, der fortsat er i Europa. Ole Christensen (S), medlem af Europa-Parlamentet

En af de chauffører er Fernando Jogno Macaraeg fra Filippinerne. Han var tidligere på året til jobsamtale hos en dansk vognmand, hvor han blev tilbudt en løn, der svarer til 7.000 kroner om måneden. Han fik ikke jobbet, men nu kører han i Europa for et litauisk firma og har fået kørselstilladelse i Litauen.

Han kan ikke oplyse, hvad han får i løn, men skriver til Ugebrevet A4:

»Jeg har base i Litauen, men kører i hele Europa. Jeg har kontrakt for et år.« 

'Helt vanvittigt'

Litauen og Polen er de to lande, der inviterer flest lastbilchauffører til EU. Polen alene stod forrige år for 41.391 ud af de 71.834 tilladelser. Men det må der sættes en stopper for, mener Ole Christensen, som er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet.

»Det er helt vanvittigt, også når vi ser på den store arbejdsløshed, der fortsat er i Europa. Tallene viser tydeligt, hvor vigtigt det er, at der gøres noget,« siger han.

Vi har gang på gang set eksempler på meget lave lønninger og ikke særligt attraktive vilkår. Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet

Ole Christensen vil nu tage sagen op med EU's transportkommissær Violeta Bulc og med de socialdemokratiske medlemmer af Europa-Parlamentet fra Polen, Litauen, Letland, Slovenien og Spanien. Det er de lande, der giver flest tilladelser.

Ole Christensen har tidligere rejst problematikken over for sine socialdemokratiske kolleger i Polen, men de forklarer, at det ikke er til at finde chauffører i Polen. Det kan have noget at gøre med de vilkår, som chaufførerne bliver tilbudt, vurderer forsker Søren Kaj Andersen.

»Vi har gang på gang set eksempler på meget lave lønninger og ikke særligt attraktive vilkår. Det kan spille ind på, hvor mange polakker der vælger at blive chauffører,« siger Søren Kaj Andersen.