Rabatkort bliver i lommen

Af | @GitteRedder

Over 700.000 LO-medlemmer har et LO Plus rabatkort. Men inden for det seneste år har kun hver 12. benyttet sig af kortet og fået fordelagtige rabatter. Arbejdsmarkedsforsker kritiserer fagbevægelsen for at tænke mere i forretning end vision, men 3F-formanden afviser kritikken og er overbevist om, at LO Plus vil blive markant styrket, når kortet relanceres som nyt kreditkort senere på året.

PLASTIC Når Holland lammetæver Italien i en fodboldkamp, bliver hvert et mål og hvert et gult kort dagen efter endevendt i kantinen på Grundfos i Bjerringbro. Og når Tyskland får et rødt kort i kampen mod Kroatien, får det også folk op ad stolene. Men falder snakken på et helt andet kort – LO Plus – bliver der madro.

Ingen kan rigtig snakke med om det rabatkort, som alle specialarbejdere, smede og elektrikere har fået, men som de allerfærreste nogensinde har brugt.

Fællestillidsrepræsentant for knap 3.000 lønmodtagere hos pumpegiganten Grundfos Gert Steen Nielsen siger, at fagbevægelsens rabatkort ikke er noget, der snakkes om i hverdagen. Slet ikke.

»Jeg har da selv kortet, og jeg tænker også på at bruge det, men jeg har bare aldrig fået det gjort. Jeg har nok heller ikke brugt tid nok på at sætte mig ind i, hvor jeg kan få rabatterne,« siger Gert Steen Nielsen og tilføjer, at hans eget kendskab til og brug af fagbevægelsens rabatkort nok er meget almindeligt.

»Men en af mine kolleger bruger da LO Plus,« tilføjer fællestillidsrepræsentanten på en af Danmarks største virksomheder.

Det er ikke kun på Grundfos, at nye knaldtilbud til LO-medlemmer sparkes til hjørne til fordel for en god diskussion om europamesterskaberne i fodbold, storkonflikt eller ligeløn. En ny undersøgelse viser, at fordels- og rabatkortet LO Plus slet ikke er slået igennem som et stærkt kort for fagbevægelsen.

Tværtimod er undersøgelsen, som er foretaget af Enalyzer for LO Plus, dyster læsning for fagbevægelsens top, der i forbindelse med lanceringen af LO Plus for tre år siden satte sin lid til, at rabatkortet kunne tiltrække nye medlemmer og dæmme op for medlemsflugt til discountfagforeningerne.

Undersøgelsen viser, at 7 ud af 10 LO-medlemmer mener, det er en god ide, at deres forbund tilbyder rabatter på alt fra forsikringer til el og telefoni.

Selv om de efterlyser rabatter, kan ikke engang hvert fjerde LO-medlem huske navnet på den rabatklub, som de har været medlem af i godt tre år.

Kun otte procent af LO-medlemmerne har brugt rabatkortet inden for det seneste år.

Næsten 7 ud af 10 LO-medlemmer kan ikke nævne et eneste sted, hvor de kan få rabat med LO Plus.

På baggrund af de nye tal kalder arbejdsmarkedsforsker på Roskilde Universitetscenter adjunkt Henrik Lund LO Plus for »mislykket«.

»Ganske vist har relativt mange hørt om kortet, men hvis man ikke bruger det, hvad hjælper det så? Havde man fået tilsvarende tal i en afstemning om overenskomsterne, havde det været en ren katastrofe,« vurderer Henrik Lund.

Plads til forbedring

Formand for Fagligt Fælles Forbund (3F) Poul Erik Skov Christensen erkender på baggrund af den nye undersøgelse, at alt for få lønmodtagere bruger LO Plus.

»Der er plads til forbedringer, men man skal huske, at det tager lang tid at rende sådan et nyt rabatkort i gang. Andre købekort har langt større reklamebudgetter, end vi har, men sådan som det ser ud nu, er det vigtigt, at alle forbund laver en god strategi for at få større gennemslag til medlemmerne,« siger Poul Erik Skov Christensen. 3F-formanden har selv brugt sit LO Plus-kort flere gange, og han undrer sig over, at lønmodtagerne ikke har taget kortet til sig.

»Der er vitterligt penge at spare, og det er nemt at bruge,« fastslår Poul Erik Skov Christensen.

Også formand for Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF) Ole Wehlast har haft LO Plus oppe ad lommen flere gange. Blandt andet, da han fik skiftet ruder på sin bil. Men på baggrund af tallene kan han sagtens se, at gennemslaget for lønmodtagernes fordelskort kunne være større.

»Markedsføringsmæssigt er vi nok ikke slået så godt igennem,« siger Ole Wehlast.

Også Kirsten Nissen, formand for Socialpædagogernes Landsforbund, medgiver, at LO Plus langt fra er nogen succes.

»Det er lidt smalt endnu,« siger Kirsten Nissen, hvis medlemmer får tilbudt ikke færre end tre rabatkort via deres fagforening. Nemlig kort fra Forbrugsforeningen af 1886, Lærernes Indkøbs­central og LO Plus. I det lys mener Kirsten Nissen, at LO Plus skal have mere tid til at slå igennem, fordi de to andre betalingskort for længst er etableret i kundernes og forretningernes bevidsthed.

LO, forbundene og det kooperative forsikringsselskab Alka ejer i fællesskab det aktieselskab, der driver LO Plus, og her mener admini­strerende direktør Henrik Feldborg, at LO-forbundene kan bruge LO Plus mere aktivt, hvis de ønsker at tilbyde deres medlemmer den service, som fordels- og rabatkortet er.

Forbund skal tage ejerskab

Indtil nu har nogle forbund ifølge Henrik Feldborg ikke gjort tilstrækkeligt for at informere medlemmerne om de mange fordele ved LO Plus.

»Vi er på rette vej, men vi er ikke langt nok. Når syv ud af 10 medlemmer ønsker rabatter og fordele gennem LO, skal der også kommunikeres til dem. Forstået på den måde, at forbundene kan gøre langt mere for at annoncere for LO Plus og bruge rabatkortet aktivt til at fastholde og rekruttere nye medlemmer,« siger Henrik Feldborg.

Da LO Plus blev lanceret tilbage i 2004, var et af hovedargumenterne for det nye fordelskort netop, at LO-medlemmer ikke skulle snydes for de rabatter, som andre faggrupper fik, og samtidig kunne rabatkortet være med til at overbevise nye medlemmer om, at de fik noget igen for det dyre kontingent. Hverken Kristelig Fagbevægelse eller Det Faglige Hus kan tilbyde lignende lukrative rabatordninger på alt fra benzin til ure og guldsmykker, men til gengæld kan de gule fagforeninger lokke med store besparelser på kontingentet.

I virkelighedens verden virker det argument også, fortæller tillidsrepræsentant på Grundfos Gert Steen Nielsen.

»Når jeg skal hverve nye medlemmer, gør jeg meget ud at fortælle, at de får tilbudt en rabatordning, hvor de kan tjene deres fagforeningskontingent hjem hvert år. Der hører jeg da mange sige, at så er det måske ikke så slemt med det høje kontingent alligevel,« siger Gert Steen Nielsen.

Også NNF-formand Ole Wehlast oplever, at LO Plus er en løftestang til at fastholde medlemmerne. På medlemsmøder husker han altid at reklamere for fordelskortet:

»Jeg fortæller dem, at for hver gang de bruger kortet, sætter de deres kontingent ned. Og jeg understreger, at de for fanden skal bruge det til agitation over for nye medlemmer.«

Kredit skal kickstarte kortet

I løbet af det næste halve år vil de cirka 700.000 LO-medlemmer med LO Plus-kort få tilbud om at få et nyt kombineret Mastercard og LO Plus. Med op til 50 dages rentefri kredit og endnu flere rabatter i udvalgte butikskæder. Dermed bliver LO Plus både et fordelskort og et egentligt betalingskort, hvor alle medlemmer vil få tilbudt en kredit på 5.000 kroner. Ønsker man en højere kredit, kan man søge om det.

Direktør Henrik Feldborg sætter sin lid til, at det nye kombinerede fordels- og kreditkort vil få smede, elektrikere og buschauffører til at bruge kortet i et langt større omfang fremover.

»Jeg har en stærk tro på, at det nye kort vil slå igennem og at LO Plus vil blive brugt i langt større omfang fremover,« fastslår Henrik Feldborg.

Med andre ord er firmaets øverste mand optimistisk med hensyn til fremtiden, hvis LO-forbundene samtidig bidrager med massiv information lokalt og centralt, så lanceringen af det nye kreditkort senere på året får flere kunder i butikken.

»Ved udgangen af 2009 skal antallet af LO-medlemmer, der rent faktisk bruger rabatkortet, være fordoblet,« understreger Henrik Feldborg.

Formand for 3F Poul Erik Skov Christensen er optimistisk:

»Jeg er ikke i tvivl om, at omlægningen af LO Plus til et kreditkort vil være en styrkelse,« siger han og fremhæver, at når alle LO-medlemmer i løbet af året får tilbud om et nyt kort, vil det skabe fornyet opmærksomhed og også mere rift om kortet.

Arbejdsmarkedsforsker Henrik Lund advarer mod at tænke ren forretning og mener, at fagbevægelsen er ude på et vildspor, når man etablerer et kommercielt selskab til at drive LO Plus løsrevet fra fagforeningernes kerneopgave med at sikre medlemmerne gode arbejdsforhold. Kerneopgaven er ikke at være et serviceorgan med tilbud om billige forsikringer og rejser:

»Fagbevægelsen skal huske sit ståsted og ikke bare være en forretning. Al den slags pynt til juletræet er med til at mudre billedet af, hvad en fagforening er sat i verden for,« siger Henrik Lund.

Han mener derfor, det er en forkert strategi, at LO Plus bliver holdt i en armslængde fra det faglige arbejde.

»Det havde været spændende, hvis man kunne kæde forretningen mere sammen med det fagligt-politiske idegrundlag. Hvis medlemmerne kendte deres LO Plus, fordi det var et miljørigtigt fordelskort eller samarbejdede med Fair Trade. Det ville forøge værdien og skabe et bedre brand,« vurderer Henrik Lund.

Ifølge 3F-formand Poul Erik Skov Christensen er det helt forkert at beskylde fagbevægelsen for at have glemt sit ståsted. LO-forbundenes kerneopgave er stadig at tegne og værne om overenskomster og at sikre ordentlige løn og arbejdsforhold, understreger han.

»Men når vi så alligevel er sammen i et fællesskab, kan vi lige så godt skabe nogle rabatter og tilbyde den service til vores medlemmer,« siger Poul Erik Skov Christensen og afviser, at fagforbundene er gået galt i byen.

»LO Plus er den rene forretning, og det er også, hvad vores medlemmer efterspørger. De går efter at tjene på det. Det er klart, at man kan lave et delsegment af kortet, der henvender sig til mere miljøbevidste LO-medlemmer, men først og fremmest skal det være en forretning til fordel for medlemmerne,« siger Poul Erik Skov Christensen.

Socialpædagogernes formand Kirsten Nissen mener, at det er en god ide at overveje at satse mere på det bæredygtige og nogle værdier, som fagbevægelsens medlemmer kan identificere sig med.

»Vi kan bestemt godt udvikle konceptet og kombinere det visionære med det rent forretningsmæssige. Men rabatterne på benzin er vigtige for mange medlemmer, og det må vi ikke glemme,« siger Kirsten Nissen.

Toppen af fagbevægelsen mødes i morgen, tirsdag den 17. juni, i LO for at diskutere fremtidig strategi for det lille plastickort.