Partitop styrer valgkamp for byrødder

Af | @MichaelBraemer
| @GitteRedder

Det er vidt forskelligt fra parti til parti, hvor mange kræfter partilederne kaster ind i kampen om borgmesterkæderne. Men kommunalvalgkampen bliver mere og mere centralt styret. Politisk kommunikationsekspert er imponeret over S og SF’s professionelle valgmaskiner men savner, at Venstre kommer op på beatet.

KAMPAGNESTRATEGI Venstres kampagnemaskine er ikke blevet vedligeholdt og virker ikke særlig velsmurt op til kommunalvalgkampen. Til gengæld fornyer Socialdemokraterne sin kampagne og knokler for at erobre magten i flest mulige kommuner. Også SF har skyhøje ambitioner om stor fremgang i især de store kommuner, viser omfattende analyse af partiernes valgstrategier og kampagnemetoder op til kommunalvalget 17. november.

Selv om partierne har forskellige ambitioner og strategier, har de en ting til fælles; ønsket om at styre valgkampen ude i kommunerne. Det viser en analyse, som er udarbejdet for Ugebrevet A4 af ekspert i politisk kommunikation Rasmus Jønsson.

»Partitoppen i de fleste partier vil meget gerne ind over den kommunale valgkamp, og det er udtryk for en professionalisering,« siger Rasmus Jønsson.

På baggrund af samtaler med 38 politiske aktører, som deltager i valgkampen enten centralt eller lokalt, konkluderer Rasmus Jønsson, at alle partiledere gerne vil blande sig og styre den kommunale valgkamp fra Christiansborg, men at deres personlige deltagelse varierer meget.

Samtidig vurderer han, at det er den dyreste og mest professionelle kommunalvalgkamp i Danmarks historie, der nu er ved at blive skudt i gang.

Socialdemokraterne toner rent flag og lægger ifølge Rasmus Jønsson ikke skjul på, at de igen vil være det største parti på kommunalplan. Liste A går efter flest borgmesterposter, og de vil vinde magten i København, Århus, Odense og Aalborg. Partileder Helle Thorning-Schmidt tror i den grad på, at det er ved kommunalvalget, hun kan slå Venstres tropper af banen og deltager derfor meget aktivt i kampagnen og vil besøge omkring 60 kommuner i slutspurten af valgkampen.

»Generelt vil Helle Thorning-Schmidt forsøge at tage stort ejerskab på det socialdemokratiske valgresultat,« siger Rasmus Jønsson.

Stand-in for Løkke

Venstre er mere defensive end rivalen Socialdemokraterne. På forhånd opgiver Venstre at vinde magten i de fire store byer, og partiet har heller ingen ambitioner om at blive det største parti på kommunalt plan. Skatteminister og næstformand i Venstre Kristian Jensen bliver stand-in for statsminister Lars Løkke Rasmussen, og skatteministeren har planer om at besøge samtlige kommuner i Danmark op til valget.

»Lars Løkke Rasmussen har fokus på klima-topmødet og finanslov, og det begrænser hans tid. Men i Venstre er man også bevidste om, at man ikke står til at få et særlig godt valg, og derfor skal statsministeren holdes væk fra valget, så han ikke står som taber bagefter,« siger Rasmus Jønsson.

Partisekretær i Venstre Jens Skipper Rasmussen afviser, at partitoppen har kastet håndklædet i ringen og på forhånd opgiver at kæmpe om flest mulige stemmer. Når statsministerens kalender midt i forberedelser til klimatopmødet og andre vigtige sager tillader det, vil han ifølge partisekretæren bakke Venstres kandidater op og besøge alle landsdele.

»Men ligesom ved sidste kommunalvalg er det i høj grad næstformanden, der står i spidsen. Sidste gang var det Lars Løkke Rasmussen, og denne gang er det Kristian Jensen. Du finder ingen andre partier, hvor en fra den centrale ledelse har så ambitiøst et program som Kristian Jensen, der skal ud i 103 kommuner og regioner,« fastslår Jens Skipper Rasmussen.

Villys Fanklub

I SF har man skyhøje ambitioner om at få i nærheden af 15 procent af stemmerne – en fordobling af stemmetallet sammenlignet med sidste kommunalvalg. Partileder Villy Søvndal vil være aktiv i valgkampen og besøge en lang række kommuner, ligesom han fylder meget i SF’s kampagnemateriale. Det er første gang, SF forsøger sig med en centralt og meget stramt styret ramme, som de lokale kandidater skal følge. Målet er, at SF skal bevæge sig væk fra at blive betragtet som et protest-, brokke- og eliteparti til at fremstå som et indflydelses-, løsnings- og folkeparti, forklarer Rasmus Jønsson.

»Der er ingen tvivl om, at SF har momentum, og de skal prøve at overføre fra den landspolitiske scene til kommunerne. Det et også et nybrud hos SF, at man fra central side udvælger, hvilke mærkesager man skal slå på lokalt. Det hele er blevet meget snoreligt og professionaliseret i SF, og det er virkelig en præstation i betragtning af den græsrodskultur, der hersker i partiet.«

Rasmus Jønsson er overbevist om, at der igen skal være fest hos SF, når natten falder på 17. november og stemmerne er talt op.

»Jeg tror, at det vil lykkes for SF at få et rigtig flot kommunalvalg, også fordi deres strategiske kommunikation er blevet så professionaliseret. Megen af den mobilisering og opbakning, der er ude i de lokale partiforeninger, er i høj grad skabt af Villy Søvndal. Så græsrødderne bakker op om Villys stil. Nogle steder er der jo mere tale om Villys fanklub end om et politisk parti,« siger Rasmus Jønsson.

Også Dansk Folkeparti satser på fremgang. Her vil partiets trekløver Pia Kjærsgaard, Kristian Thuesen-Dahl og Peter Skaarup dominere i kampagnen.

»Partiet har fundet en opskrift, der virker over for deres målgruppe. De markedsfører sig på en markant ledelse med et stærkt brand, mens de nedtoner de lokale kandidater. Samtidig er de meget traditionelle i deres kampagne, og der er ikke meget Facebook her, men til gengæld politiske provokationer,« siger Rasmus Jønsson.

Den politiske ekspert vurderer, at der sker en øget centralisering af kampagnemaskineriet i forbindelse med kommunalvalget. Det er udtryk for, at partisekretariaterne ved, at der kan flyttes mange stemmer til kommunalvalgene, og derfor er det også vigtigt, hvordan en kampagne skrues sammen. Og her hersker der ifølge Rasmus Jønsson ikke tvivl om, at Socialdemokraterne har overhalet Venstre i fornyelse og modernisering af kampagneformen.

»Det virker, som om Venstre ikke rigtig er fulgt med udviklingen og som om den kampagnemaskine, der under Fogh i perioder har virket så stærk og haft stor betydning for, at Venstre har fået flotte valg, ikke er blevet holdt ved lige på samme måde, som den ellers har været. De har ikke rigtig nogle nye tiltag i den her valgkamp,« siger Rasmus Jønsson og karakteriserer Venstres kampagner som meget traditionelle.

Men Venstres partisekretær mener, at Rasmus Jønssons kritik rammer helt ved siden af.

»Vi er fuldt på omgangshøjde med de andre partier og de kampagneredskaber, som man griber til. Så jeg mener slet ikke, at han har ret,« siger Jens Skipper Rasmussen og påpeger, at lokale kandidater suverænt beslutter, hvordan deres kampagne skal se ud - nogle bruger Facebook, mens andre foretrækker traditionelle værktøjer.

Dør til dør

Hvor Rasmus Jønsson kritiserer Venstre for ikke at have moderniseret deres valgmaskine, så roser han Socialdemokraterne for at have udviklet deres kampagneværktøjer. Blandt andet har Socialdemokraterne med inspiration fra USA udviklet dør til dør-konceptet, der er det mest visionære herhjemme.

Det er den personliggjorte politiske kommunikation, hvor Socialdemokraterne møder vælgerens ved deres egen hoveddør og forsøger at mobilisere dem til at stemme på partiet. Og det er langt fra tilfældige døre, der bliver banket på. Socialdemokraterne har udvalgt to målgrupper, der især skal fokuseres på: sofavælgerne og potentielle S-vælgere. Via analyser kan de zoome ind på by, kvarter og gadenavn og dermed ramme plet i kampagnen. Ifølge Rasmus Jønsson er det en meget effektiv og systematisk politisk kommunikation, og Socialdemokraternes målsætning er, at rundt regnet 2.000 frivillige hver skal banke på 125 døre i valgkampen. Det betyder, at mindst en kvart million danskere i løbet af de næste uger får besøg af en socialdemokrat på deres hjemadresse.

Den socialdemokratiske overborgmesterkandidat i København Frank Jensen har taget den nye kampagneform til sig – og via Facebook efterlyser han frivillige til at stemme dørklokker sammen med ham. I de sidste to weekender har han og andre socialdemokrater - blandt andet den socialdemokratiske byrådskandidat Lise Thorsen - besøgt udvalgte kvarterer i hovedstaden og ringet på 3.200 dørklokker. Ambitionen er, at 25.000 københavnske hjem skal have socialdemokratisk besøg inden valgdagen.

»Socialdemokraterne er helt klart længere fremme kampagnemæssigt, og det kan gøre dem til vindere,« vurderer Rasmus Jønsson.

Midtvejsvalg

Kommunalvalget i november er ifølge Rasmus Jønsson en slags midtvejsvalg, som pressen vil have travlt med at analysere ind i en landspolitisk sammenhæng. Alene derfor vil et godt valgresultat være vigtigt.

»Det bliver den første rigtige prøvelse mellem Helle Thorning Schmidt og Lars Løkke Rasmussen. Så det bliver helt klart en forpremiere til næste folketingsvalg, og for både Venstres og Socialdemokraternes partileder bliver næste folketingsvalg jo ekstremt afgørende,« siger Rasmus Jønsson.

Venstres partisekretær mener dog ikke, at man under nogen omstændigheder kan bruge resultaterne fra kommunalvalget til at pejle sig ind på, hvem der vinder næste folketingsvalg.

»Det er en undervurdering af vælgerne. De fleste kan godt holde tingene adskilt, og skelne mellem hvem de gerne vil have til at styre landet, og hvem de gerne vil have til at styre deres kommune,« siger han.