Partierne overlader sommeren til Dansk Folkeparti

Af
Io Helweg

Den politiske vejrudsigt lover masser af Dansk Folkeparti fra en skyfri himmel helt frem til august. En rundringning blandt folketingets partier viser, at DF sammen med Det Konservative Folkeparti stort set er det eneste parti, der vil bruge sommerferien til at give den fuld skrue med valgkamp. Eksperter advarer partierne mod at forlade sommerscenen.

SOMMER-SOLO Partierne på Christiansborg går den vigtigste sommer siden 2007 i møde. Efter et forår, der har været en lang opvisning i politiske reformer, planer og løsningsmodeller, venter folketingsvalget lige rundt om hjørnet. Et valg, der langt fra er afgjort, selv om meningsmålingerne længe har været til oppositionens fordel.

En rundringning blandt partiernes partisekretærer og pressechefer på Christiansborg viser da også, at det er en usædvanlig sommer. Beredskabet er mere toptunet end vanligt, og politikerne får ikke lov at forlade landet uden en mobiltelefon i pengektten. Men de store kanoner gemmer partierne til efter ferien - partirødder og vælgere skal have lov at puste ud og samle kræfter til valgkampen for alvor går i gang, lyder meldingen. Undtagen fra to partier: Dansk Folkeparti og de konservative.

Hos Dansk Folkeparti melder man nemlig om vanlig kampgejst, og understreger, at man vil være synlige og klar med politiske budskaber hele sommeren, mens de konservative både vil give den fuld gas og sørge for at få pustet lidt ud.

Spørger man markedsføringseks-pert og direktør i PR-bureauet Mensch, Frederik Preisler, er der tale om en decideret fejlprioritering, når partierne vælger at drosle ned gennem ferieperioden.

»Det er helt åndssvagt af de øvrige partier at holde ferie og overlade scenen til Dansk Folkeparti. Jeg undrer mig over, at de intet har lært af de foregående år. Nu står vi over for en valgkamp, men alligevel lader partierne sig blive overhalet indenom af Dansk Folkeparti, der er det eneste parti, som har forstået at bruge kommunikation aktivt,« siger Frederik Preisler.

En rundringning blandt partierne, som Ugebrevet A4 har foretaget, viser, at langt de fleste partier slet ingen planer har om at tage konkurrencen op med Dansk Folkeparti, der har ry for at erobre både mediedagsordenen og de folkelige møder i det danske sommerland. Foruden DF er det kun Det Konservative Folkeparti, der giver udtryk for, at sommeren står på mere valgkamp end hængekøje. De øvrige partier vurderer, at man lige så godt kan spare på krudtet til efter sommeren.

Som de forklarer hos Det Radikale Venstre, så holder vælgerne sommerferie, og derfor kan partiet kan lige så godt tage en lille pause.

»Hvis man kigger nøgternt på sommerferien, så er der altid nogle kommentatortyper, der sidder og kigger på hvilke partier, der var bedst til at udnytte sommerferien, og svaret er altid Dansk Folkeparti. Men hvis man kigger på meningsmålingerne, er der ikke meget, der flytter sig over ferien,« siger pressechef Henrik Kjerrumgaard og uddyber:

»Folk læser mindre avis og ser mindre tv. Der er simpelthen mindre opmærksomhed på politik, så det er et godt tidspunkt at puste ud. Og det er vigtigt, for vi ved at valget kommer tæt efter sommerferien, og et lille parti som vores har ikke et kæmpe regeringsapparat. Det er relativt få skuldre der skal bære, og de skal være udhvilet til valgkampen.«

Ekstrem vigtig sommer

Men så nemt er det altså ikke, understreger de markedsførings- og kommunikationseksperter, som Ugebrevet A4 har talt med. Denne sommer er nemlig ekstrem vigtig for både regeringspartierne og oppositionen, siger kommunikationsrådgiver Lotte Hansen.

»Sommeren er alt andet lige ekstrem vigtig for V og K, der skal have vendt meningsmålingerne, der lige nu tyder på, de ikke vinder valget. Hos SF og S er det vigtigere, at undgå skandaler, der kan belaste politikerne. Det er helt afgørende, at der ikke kommer en stor sag mod Helle (Thorning, red.), som der gjorde sidste sommer. Derfor er sommeren vigtig for begge sider, men på hver sin måde,« vurderer Lotte Hansen.

Ifølge hendes vurdering bør S og SF bruge sommeren på at skærpe forsvaret mod dårlig omtale og skandaler i pressen, mens V og K har brug for en mere offensiv strategi, hvor de kan tage nogle små sejre hjem i pressen hen over sommeren og give vælgerne et billede af, at der er en reel konkurrence til oppositionen. DF har haft en del dårlige sager, der har svækket deres position. Eksempelvis har efterlønsreformen og den nye grænsesag ikke styrket billedet af et parti, der kan forlange hvad som helst af regeringen, som tak for deres ubetingede støtte.

Mens DF har forstået budskabet, gør resten af folketinget klar til en måned eller to i hængekøjen. Således svarer de fleste partier, at de godt nok vil være lidt mere på dupperne end de var sidste sommer, hvor valgskyerne ikke hang så lavt som i år. Omvendt vil de primært bruge sommeren til at finpudse det interne maskineri og lade op til det hårde valgefterår.

Som landsformanden fra Liberal Alliance, Leif Mikkelsen, forklarer:

»Man kan godt varme op til valgkamp ved at holde ferie. Så vi skal holde ferie og samle kræfter. Vi kører ikke annoncekampagne, for nu skal folk have lov at holde ferie og vælgerne skal have lidt fred.«

Ren coca cola strategi

Den strategi er langt fra konkurrenterne i DF. Pressechef Søren Søndergaard fortæller villigt om partiets mange sommerplaner.

»Vi bruger sommerferien, som vi plejer, nemlig på at være synlige. Vi har den holdning, at selv om Folketinget holder ferie, så går de politiske sager ikke væk. Der er stadig krige der udkæmpes og dyr, der mishandles. Ud fra den betragtning er vi fuldt bemandet i pressetjenesten og vi ved hvor politikerne er i sommerlandet,« fortæller Søren Søndergaard og fortsætter:       >

»Desuden er der flere sommertraditioner. Vi gør for eksempel meget ud af Skt. Hans, fordi det er noget, der samler danskere. Hos Dansk Folkeparti er man meget bevidst om danske traditioner, så vi er til stede ved grundlovsdag og midsommerfesten. Pia holder tale med både politisk indhold og en bred folkelig karakter. Vi sender talen ud og billeder fra festen til medierne. Sommeren handler derfor for os både om politik og om tilstedeværelse. Vi har samme strategi som Coca Cola, der arbejder med et princip om at være top of mind.«

Hos Coca Cola kunne man ikke forestille sig at gå på sommerferie. Markedsføring er en mangesidet størrelse, men den holder ikke pause. Pressechef for Coca Colas nordiske afdeling Mikael Bonde-Nielsen beskriver markedsføringens grundtrin således:

»Markedsføring handler i bund og grund om at skabe opmærksomhed om et produkt eller brand, sikre at forbrugerne prøver det og helst gentager købet. Denne tretrinsraket kan naturligvis også bruges i politik,« siger han.

Velkommen hjem fra ferien

For et sodavandsmærke som Coca Cola såvel som for en politiker handler god markedsføring om at differentiere sig fra konkurrenterne. Desuden har særligt helt nye folketingskandidater brug for at få synlighed – lidt som et nyt produkt har.

»Da vi lancerede Coca-Cola Zero i 2007 benyttede vi os af virkemidler, der af nogle blev opfattet som stærkt provokerende. Vi lavede for eksempel såkaldt ’ren graffiti’ ved at højtryksspule gader og stræder med en skabelon, så ZERO stod funklende klart på et beskidt fortov.  Det er billig markedsføring, men det skaber enormt stor opmærksomhed. Derfor er det ikke så mærkeligt, hvis nye kandidater forsøger at skaffe sig synlighed ved at udfordre normer og konventioner.«

Og dér ville sommeren selvsagt være et godt tidspunkt for unikke, udfordrende politikere. Men banen er ryddet, så DF kan stå alene med scenen, og tage sig af både medier, møder og meningsmålingerne. Som kommunikationsdirektør Frederik Preisler forklarer, så har DF mulighed for endnu en gang, at lave en klassisk ’velkommen hjem fra ferie’ på de andre politikere, der er pendanten til Ekstra Bladets ’velkommen på forsiden’.

»Mens de andre lader op, er DF i fuld gang med at føre valgkamp. De markerer sig hen over sommeren, som de i øvrigt har gjort de sidste 10 år. Og hvis de følger bogen, vil vi i slutningen af ferien se en klassisk skandale, der rejses af DF med et spørgsmål i medierne om ’hvor er ministeren?’. Det gentages et par gange, imens embedsmændene prøver at beskytte chefens ferie hvorefter en søvndrukken og lidt for sommerbrun minister kommer tumlende for sent ind på banen. Tilbage står en minister, der tydeligvis ikke er i kampform og et billede af DF som driftige og vågne politikere,« siger han.

Venstres pressechef vil slet ikke løfte sløret for partiets sommerplaner, og oppositionens partier melder samstemmende om, at de er klar med et beredskab, men holder mere ferie end de kører valgkamp. De konservatives politiske ordfører, Carina Christensen, kan sammen med DF se frem til at føre valgkamp alene gennem sommerferien.

»Vi holder ikke ferie. Vi er klar til at give den fuld gas hele sommeren igennem. Det her er en arbejdssommer, og det bliver en travl sommer. Vi vil ud og markere klare, konservative budskaber sommeren igennem, og vi reagerer, som var valgkampen i gang. Folk skal have lov til at holde ferie, for man skal jo ikke være helt udkørt i efteråret — men vi har bedt alle om at være på mærkerne og markere sig i debatterne,« siger Carina Christensen, der glæder sig over at få scenen alene sammen med DF.

»Det er da dejligt, hvis vi er ret alene om at bruge sommeren til at markere os politisk. Men jeg tror, det er udtryk for ønsketænkning hos de andre partier, hvis de tror, at de kan holde fri hele juli.«