Ny Alliance er ved at få et segment

Af | @IHoumark

Ved dannelsen i maj i år lignede Ny Alliances vælgere gennemsnitsdanskeren. Nu er de unge, urbane og velstillede i overtal blandt partiets vælgere.

PROFIL Hvis man går en tur på Strøget i København og spejder efter en cirka 35-årig mand i jakkesæt, så er der ret stor chance for, at man finder en Ny Alliance-vælger. Partiet er nemlig ved at få sig en kernegruppe af vælgere, der er karakteriseret ved at være vellønnede, bo i hovedstaden og være yngre end gennemsnitsdanskeren.

Det viser en undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Ugebrevet A4. Af undersøgelsen fremgår, at mens cirka 21 procent af alle vælgere bor i hovedstadsområdet, gælder det 26 procent af Ny Alliances vælgere. Omkring 22 procent af alle vælgere er mellem 30 og 39 år, mens det gælder 28 procent af Ny Alliances vælgere.

Lige efter dannelsen af partiet i maj foretog Analyse Danmark en måling, hvor partiets vælgere blev målt på 14 baggrundsindikatorer som alder, bopæl og uddannelse samt 18 spørgsmål om livsstil og holdning. Målingen viste, at Ny Alliances vælgere på stort set alle områder flugtede med befolkningen generelt.

Selv om den nye måling tyder på, at partiets vælgere ikke helt længere er hr. og fru Danmark, så er Ny Alliance stadigvæk bredere sammensat end eksempelvis de radikale med klar overvægt af mange, unge veluddannede; og Dansk Folkeparti med mange, ældre ufaglærte.

Partiet behøver ifølge valgforsker og lektor ved Københavns Universitet Kasper Møller Hansen ikke jage en bestemt gruppe af vælgere:

»Folks valg af parti afhænger mere og mere af værdier, som går på tværs af indkomst, uddannelse og bopæl. Det er på sin politik, Ny Alliance skal vinde vælgere, ikke på at appellere til for eksempel unge eller veluddannede.«