Massefyringer kræver beredskab

Af Flemming Andersen, industrigruppeformand i Træ-Industri-Byg

FAGLIGT TALT Det er slemt at blive fyret, men endnu værre at blive arbejdsløs. Det mener tillidsfolkene hos Junckers, der knogler i døgndrift og spiller på alle netværk for at hjælpe 110 fyrede med at finde nyt job.

2303Massefyringer skaber i disse måneder utryghed for tusindvis af danske familier, der med kort varsel får vendt op og ned på hverdagen. Fem større virksomheder har siden årets begyndelse varslet massefyringer, og økonomer forventer flere. Men hvordan håndterer vi problemet?

Svaret skal ikke søges hos statsministeren, der lever i illusionen om, at opsvinget er ankommet.

Pressen giver en del nyttige informationer, men ofte glider lønmodtagernes hverdag og arbejdsliv ud til fordel for økonomi og ekspertudsagn. I bedste fald efterlades et billede af en masse fyrede i arbejdsløshedskøen. Modløsheden får frit spil. Regeringen hudflettes, Arbejdsformidlingen hudflettes, de ledige hudflettes og så videre.

Den negative spiral vokser og vokser, hvilket Jyllands-Postens omtale 20. januar 2004 af ledigheden blandt nyuddannede akademikere illustrerer:

»Det ville bestemt glæde os, hvis beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen og finansminister Thor Pedersen får ret i, at ledigheden vender i år. Men hvis de ikke får ret, er det en katastrofe,« lyder det fra Akademikernes Centralorganisation.

Akademikernes situation er en anden end ufaglærtes og faglærtes. Den stigende ledighed er dog et fælles problem, men håndteres individuelt, og først når den ledige har forladt arbejdspladsen eller uddannelsesstedet, træder AF og a-kassen ind i billedet.

Sådan behøver det ikke være. Hos Junckers i Køge har tillidsfolkene oprettet en klub, som under og efter opsigelsesperioden hjælper de fyrede videre. Holdningen er, at det er slemt at blive fyret, men endnu værre at blive arbejdsløs.

Ledelsen er på grund af betalingsstandsningen sat ud på et sidespor, men bakker op og deler holdningen, at det er vigtigt at gøre en kollektiv indsats, inden de fyrede spredes for alle vinde. I alt 165 blev fyret før jul. 110 er medlemmer af TIB, og af dem har 15 allerede fundet nyt job, mens 50 er begyndt på et otte ugers kursus, hvor de omskoles til for eksempel at køre truck og arbejde på lager. Sammen med AF, Køge Kompetence Netværk, flere kommuner, virksomheder og uddannelsessteder har tillidsfolkene knoglet i døgndrift for at hjælpe med at skræddersy en jobsøgning, som passer til den enkeltes behov og ønsker.

Junckers har prøvet det før, men først under de to seneste massefyringer har virksomheden haft et beredskab til at finde job til de fyrede. Da Junckers for nogle år siden fyrede 80, gjorde virksomheden intet. Ved den næste store fyringsrunde, hvor 170 mistede jobbet, gik Junckers og TIB sammen med AF, og så kom der gang i jobformidling, omskoling og efteruddannelse. Det blev en succes, og erfaringerne kunne tillidsfolkene bygge videre på, da 110 ufaglærte fik fyresedlen før jul. Men denne gang måtte tillidsfolkene klare det hele på egen hånd. Blandt de fyrede har 20 ikke ønsket hjælp, men flere er blevet interesseret i, hvad klubben laver. 8. februar forlader 40-50 fyrede Junckers, og den sidste i runden går ud af porten til maj.

Junckers erfaringer viser, at det er vigtigt, at virksomheden har et beredskab, som fra dag ét kan hjælpe de fyrede med at undgå at blive ledige.