Magtmennesker på charmeoffensiv

Af | @JanBirkemose

DJØF’erne har sat sig på magten i det danske samfund, men er trætte af at blive opfattet som kedelige bureaukrater. Det skal en kampagne til 10 millioner kroner nu rette op på.

Finn Borch Andersen, du er formand for knap 50.000 jurist- og økonomuddannede mennesker. Hvorfor er deres image ikke godt nok? Hvad er jeres problem?

»Vi har ikke noget problem. Vi har medlemsvækst, og vi har tilfredse medlemmer. Men vi savner en profilering, og så er det sundt for en bred forening som vores, at vi forsøger at finde frem til, hvilke fællestræk vi har. Det er nødvendigt, hvis vi i fremtiden skal fastholde os som en konkurrencedygtig spiller på arbejdsmarkedet og i samfundet.«

Finder man ud af det ved at lave imagekampagne?

»Det er et tobenet projekt. Lige nu har vi en intern afklaringsfase, hvor vi kigger på, hvad det er for profiler, der i fremtiden skal markedsføre os og øge vores markedsandel. Efter sommerferien vil vi bruge det til en ekstern kampagne, hvor vi vil markedsføre de profiler, vi når frem til.«

Hvorfor kalder I kampagnen »Forsiden af medaljen«? Hvad er bagsiden?

»Bagsiden er, at vores DJØF’ere betragtes som bureaukratiske nørder og administrative tunge regelryttere. Der er en kritik af os, der er kendetegnet ved at være negativt ladet, og som ofte kaldes for djøficering. Derfor siger vi nu: Er det os selv, der skal tegne, hvem vi er, eller skal vi lade andre om det?«

Er det ikke sådan, at det er dem, der betragter jer, der har retten til at tegne billedet. Og hvis I ikke er tilfredse med det billede, så må I ændre jeres adfærd, så I ikke bliver oplevet som bureaukrater?

»Med den her kampagne kan vi være med til at få sat fokus på det rigtige billede af en DJØF’er. Nu sætter vi fokus på det, vi synes er væsentligt, i stedet for at der hele tiden er fokus på det, som andre synes er væsentligt.«

Hvad er det, du mener, der er et uvæsentligt billede?

»Det ved jeg ikke. Det vigtige for os er at få den interne afklaring og så bagefter den efterfølgende eksterne profilering af det, som vi synes er vigtigt.«

I kampagnen benytter I jer af to reklamefilm med skuespilleren Søren Østergaard, der sviner jer til som bureaukrater. Er I ikke selv med til at dyrke det billede, som du finder forkert?

»Nej, det er for at provokere og fordi der skal lidt til at fange interessen.«

Altså, I sidder tungt på alle magtpositioner i samfundet. Hvis I vil have magten, må I så ikke leve med ikke også at få sympatien?

»Det kan du sige. Men det her er ikke en anglen efter sympati. Billedet af DJØF’erne er langt hen ad vejen positiv. Men vi vil gerne understrege, at vores kompetencer er dygtig administration, god ledelse, budgetstyring og generalisttankegang. Det er alle de ting, der skal til for at få vores moderne samfund til at køre.«

Og sådan vil I gerne opfattes?

»Det er det, vi nu beder vores medlemmer om at pege på. Det er dem, som skal afgøre, hvilken profil der skal markedsføres.«

Tror du, at en kampagne overhovedet vil ændre noget?

»Jeg tror altid, der sker ændringer, når man sætter fokus på nogle ting. Men spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget og hvorhenne man kan aflæse det. Det vigtige er, at vi selv får defineret, hvor vi er på vej hen, og hvad der skal sættes fokus på.«

Og når I så efter sommerferien går over til den eksterne kampagne, skal vi så se kommunaldirektører og fuldmægtige dele balloner ud?

»Det finder vi ud af til den tid.«