Lene Espersen reklame er en død sild

Af Illustration: Majbrit Linnebjerg

Udenrigsminister Lene Espersen (K) er igen havnet i en reklamesag – denne gang med et glas marinerede sild i hånden. En reklamemand savner dog lidt mere kreativitet i de såkaldte ’ministerreklamer’ – det ville for eksempel være et scoop, hvis Spies Rejser kunne få Lene Espersen til at stille op, mener direktør i BBDO, Niels Folmann.

INTERVIEW Magasinet ’Smag på Nordjylland’ og Restaurant Lilleheden i Hirtshals har bragt billeder af en storsmilende Lene Espersen med et glas marinerede sild i hånden, efter hun var dommer i en sildekonkurrence – hvad synes du som reklamemand om den slags reklame?

»Som reklame har den uendelig lav værdi. Det har ingen kant eller humor, at Lene Espersen kan lide sild – alle ved, at hun er ud af en fiskerivirksomhedsfamilie, så det er et meget forventeligt budskab, som vil gå ind ad det ene øre og ud af det andet. Selve billedet ligner to gamle skolekammerater, som mødes til 25 års jubilæumsfest.«

Har Lene Espersen ikke en reklameværdi?

»Lene Espersen er meget vellidt i Nordjylland, og derfor har billedet en lokal interesse. På den måde kan man sige, at det er et scoop, at det handler om et lokalt produkt. Det er meget tilforladeligt at være dommer i en sildemarineringskonkurrence, og jeg er sikker på, at Lene Espersen ikke har stillet op for at reklamere.«

Har den slags billeder/reklamer ikke stor værdi for producenten af varen?

»Det får først en værdi, når det bliver til en sag. Når sagen bliver redaktionelt omtalt, får den en PR-mæssig effekt. Det er lidt ligesom den gang CULT (energidrik, red.) lavede reklamer, og nogle mente, at der var for meget sex i dem, og forbrugerombudsmanden blev involveret, så fik de masser af omtale. Jeg ville være glad, hvis jeg var indehaver af Restaurant Lilleheden.«

Fødevareminister Henrik Høegh (V) blev for nylig involveret i en reklamesag for Superbest. Som reklamemand vil du så helst forbinde Henrik Høegh eller Lene Espersen med madvarer?

»Jeg ville aldrig bruge politikere til at reklamere for produkter. Problemet er, at politikerne altid deler vandene i befolkningen, og der vil altid være nogle forbrugere, som ikke kan lide en politiker og derfor skal man passe utroligt meget på at bruge politikere til reklamere for produkter. En undtagelse kan være Søren Gade (tidligere forsvarsminister (V), red.), der stillede op i en kampagne for Kræftens Bekæmpelse, fordi hans kone er død af kræft.«

Jeg har ellers nogle forslag, som du eller andre måske kunne bruge. Lars Løkke på et lokalt bryggeri, Lykke Friis på lykkepiller eller Troels Lund Poulsen igen med nye briller fra Synoptik.

»Det ville være tophumoristisk. Humor og selvironi er godt i reklamer. Det ville for eksempel være et stort scoop, hvis Spies Rejser kunne få Lene Espersen til at stille op. Men det kan vi aldrig få ministre til. Siden Poul Nyrup kørte rundt med cykelhjelm har alle spindoktorer forsøgt at undgå at politikere kommer i komiske situationer.«

Når vi taler om reklameværdi, havde Poul Nyrup så en positiv eller negativ effekt for cykelhjelmsbranchen?

»Han har haft den positive effekt, at folk tænker på, at de køber en hjelm, som passer i størrelsen.«