PLEJEKRÆVENDE

Krise i ældreplejen: Fire ud af ti overvejer at sige op

Af | @FrejaWedenborg

Ja, ofte! Sådan svarede fire ud af ti ansatte i ældreplejen, da de blev spurgt, om de har overvejet seriøst at sige deres job op. Det viser ny en ny KORA-rapport. Der er en enorm frustration blandt de ansatte, siger FOA-formand Dennis Kristensen

Hver tredje ansatte i ældreplejen føler sig ifølge KORA's undersøgelse utilstrækkelige, fordi borgerne ikke får den hjælp, de har brug for.

Hver tredje ansatte i ældreplejen føler sig ifølge KORA's undersøgelse utilstrækkelige, fordi borgerne ikke får den hjælp, de har brug for.

Foto: Asger Ladefoged/Scanpix

Fire ud af ti ansatte i ældreplejen har inden for det sidste år alvorligt overvejet at sige op.

Sådan lyder den nedslående konklusion i en ny rapport fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

»Vi kan se, at omkring 42 procent af de ansatte i hjemmeplejen og omkring 44 procent i af de ansatte i plejeboliger har overvejet at sige op. Det er jo et ganske højt tal, som jeg synes man bør tage seriøst. Vi ved, at kontinuitet blandt medarbejderne er noget af de, der betyder rigtigt meget for borgerne,« siger professor ved KORA Tine Rostgaard.

Enorm frustration

Rapporten bygger på en rundspørge blandt ansatte i ældreplejen i 2015.

Her har 41,8 procent af de ansatte i hjemmeplejen svaret 'Ja, ofte' til spørgsmålet om hvorvidt de inden for de sidste år seriøst har overvejet opsigelse.

For ansatte på plejehjem er tallet 43,9 procent.

»Det er meget i forhold til andre brancher. Der er tydeligvis mange, der er grundigt trætte af de betingelser, de har på deres arbejde. Det handler om for lidt tid og mere og mere, der tager arbejdsglæden væk fra det, de opfatter som deres kerneopgaver, nemlig at tage sig af de ældre,« siger Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet.

De høje tal bekræfter en frustration, som FOA-formand Dennis Kristensen oplever hos sine medlemmer.

»Det er det samme jeg hører, når jeg er ude og tale med vores medlemmer. Der er en enorm frustration over arbejdspres, for få hænder og for meget tidskrævende meningsløs dokumentation,« siger han.

Hver tredje føler sig utilstrækkelig

KORA's undersøgelse viser også, at de ansatte i ældreplejen bruger mere tid på administrative opgaver, mens de til gengæld har fået markant mindre tid til den menneskelige omsorg som at drikke en kop kaffe med de ældre.

75 procent af deltagerne i KORA's undersøgelse svarer, at deres arbejdsopgaver er interessante og meningsfulde. Men samtidig svarer hver tredje, at de føler sig utilstrækkelige, fordi borgerne ikke får den hjælp, de har brug for.

Det er netop kernen i problemet, påpeger Dennis Kristensen.

»Jeg hører gang på gang medlemmer fortælle, at de ikke kan stå inde for den måde, vi behandler vores ældre på. De er jo blevet ansatte i ældreplejen for at være sammen med de ældre,« siger han.

Han opfordrer politikerne til at sikre, at sosu'erne får tid til at bruge deres faglighed.

»Der er brug for flere hænder og mindre detailstyring af arbejdet. Ellers risikerer kommunerne at stå med et stort problem ved at miste kvalificeret arbejdskraft i en tid, hvor der bliver flere og flere plejekrævende ældre,« siger FOA-formanden.

Kommunernes Landsforening har ikke ønsket at kommentere undersøgelsen.

Sosu'er drukner i papirarbejde

I 2005 havde syv ud af ti ansatte i hjemmeplejen tid til jævnligt at sætte sig ned og tage en kop kaffe med de ældre. Her ti år efter, er det kun hver tredje ansatte der har tid det.

Det viser en ny rapport fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

- Der er et meget voldsomt fald i den tid, der er til den menneskelige omsorg. En kop kaffe er jo ikke bare en kop kaffe. Det handler om at skabe nærhed og tryghed og simpelthen at have tid til at sætte sig ned og spørge ind til, hvordan borgeren egentlig har det, siger Tine Rostgaard, der er professor ved KORA, til Avisen.dk.

Tine Rostgaard advarer om, at den manglende tid til kaffe kan komme til at koste dyrt, fordi det bliver sværere for de ansatte at lave forebyggende arbejde og vurdere, hvilken type hjælp, de ældre har brug for.

- Vi er jo ikke robotter. Den omsorg, der ydes i hjemmeplejen er ikke mekanisk, men menneskelig omsorg. Hvis hjemmeplejen bliver reduceret til, at den ansatte bare skal styrte ind og støvsuge uden tid til lige at spørge ind til, hvordan borgerne har det, ja så bliver det sværere at give borgerne den rigtige hjælp, siger hun.

Instituttet har undersøgt arbejdsforholdene for ansatte i ældreplejen i 2005 og igen i 2015.

Deres analyse viser, at de ansatte bruger markant mere tid på administrative opgaver. I 2005 brugte lidt over halvdelen af de ansatte i hjemmeplejen jævnligt tid på administration som dokumentation. I 2015 var tallet steget til 96 procent, som flere gange dagligt, ugentligt eller månedligt bruger til på administration.

Tallet dækker især over dokumentation mellem kolleger og afrapportering til ledelsen eller kommunen, fortæller Tine Rostgaard.

- Opgaverne i ældreplejen har ændret sig meget de sidste ti år. De ansatte bruger mere tid på dokumentation og sundhedsfaglige opgaver, og til gengæld er der mindre tid til social omsorg som at tage en kop kaffe med fru Hansen, siger hun.

Mens andelen af ansatte, der har tid til at drikke en kop kaffe med borgerne er faldet, er der lidt flere, der følger borgeren på en gåtur eller et andet ærinde.

- Mange er også gode til at spørge ind, mens de udfører andre opgaver. Alligevel ser vi, at omkring en tredjedel af de ansatte oplever, at de har for travlt, siger Tine Rostgaard.

Alligevel synes størstedelen af de ansatte, at de bruger for meget tid på dokumentation, og hver tredje i hjemmeplejen oplever, at de føler sig utilstrækkelige i deres arbejde.