Konservative køber sig til ny identitet

Af

De konservative betaler et bureau knap tre millioner kroner for at udvikle den konservative identitet – og sætter dermed ny dansk rekord i brug af professionel kommunikation.

Genfødsel Hvad vil det sige at være konservativ? Spørgsmålet blev i en analyse stillet til både medlemmer og kernevælgere i Det Konservative Folkeparti, men kun få kom med et kort og præcist svar. Det lille regeringsparti er klemt i konkurrencen med Venstre og savner en klar profil og identitet.

Partiet har derfor betalt bureauet Kunde og Co. næsten tre millioner kroner for inden udgangen af april at udvikle en »samlet kommunikationsplatform«. Det drejer sig ikke kun om, hvordan kampagner og kommunikation skal tilrettelægges. Kunde og Co. skal også give svar på grundlæggende spørgsmål om de konservatives identitet, målgrupper og lignende. Som led i projektet bliver forskellige »konceptretninger« prøvet af i en hel stribe fokusgrupper med bestemte vælgertyper – både blandt kernevælgere og potentielle vælgere. Derudover bliver ministre, folketingsmedlemmer og andre konservative nøglefolk interviewet af reklamefolk for at skabe et samlet overblik over frustrationer og visioner i partiet.

Rasmus Jønsson, der for Ugebrevet A4 har analyseret nybruddet i politisk kommunikation, siger:

»Det er det mest omfattende og indgribende projekt, som et politisk parti indtil nu har købt ude i byen. Venstre udviklede også en ny strategi og identitet efter valget i 1998. Men det blev i høj grad skabt på de indre linjer af partiets to stærke topfolk – Anders Fogh Rasmussen og Claus Hjort Frederiksen,«

De konservative står ifølge Jønsson over for et grundlæggende politisk valg: Skal de lægge sig til højre eller til venstre for partiet Venstre? Svaret gøres sværere af, at der er stor forskel på de ældre K-vælgere og de unge på den borgerlige fløj, som de konservative gerne vil have fat i. De unge borgerlige vil have markante reformer af velfærdssamfundet, men er ikke så skrappe som Venstre på udlændingepolitik, miljø og andre »værdispørgsmål«.

citationstegnDet er det mest omfattende og indgribende projekt, som et politisk parti indtil nu har købt ude i byen. Rasmus Jønsson, ekspert i politisk kommunikation

For den tidligere konservative leder er placeringen i forhold til Venstre helt afgørende:

»Det kan virke mærkeligt, at et parti med næsten hundrede års historie beder om professionel rådgivning, men de konservative er klemt mellem V og Dansk Folkeparti – og har ikke placeret sig klart i forhold til Venstre. På den ene side køres der hårdt på borgerlige mærkesager, på den anden side søger den konservative ledelse at få et godt forhold til de Radikale. Hvis K fortsat vil overhale V højre om, er der kun et lille spillerum mellem Venstre og Dansk Folkeparti – og der kommer aldrig en konservativ statsminister ud af det. Poul Schlüter blev statsminister, fordi han havde placeret Konservativ mellem Venstre og Socialdemokratiet, ret tæt på de radikale,« siger Hans Engell.