Kiksede skoleelever skal pudse karakterbogen i sommerferien

Af Malene Eskildsen

Bundkarakterer ved folkeskolens afgangseksamen skal udløse et tilbud om seks ugers intensiv undervisning på en sommerlejr, foreslår de konservatives uddannelsesordfører Charlotte Dyremose. Og det er ikke tænkt som en straffelejr, forsikrer hun, men som en ekstra chance for at pynte på eksamensbeviset.

Hvad skal en sommerlejr gøre godt for?

»Det skal være et frivilligt tilbud til dem, der gerne vil kunne gå videre ud i livet og sige, at de har bestået alle 9. klasses eksamensfag. Hvis man for eksempel vil på gymnasiet, HHX eller HTX, så skal man jo have en fornuftig karakter i bestemte fag.«

Hvorfor først tilbyde hjælpen, når det er for sent?

»Det er jo det evindelige spørgsmål: Hvordan kan dette forslag løse hele verdens problemer? Det kan det heller ikke, og forslaget er også en del af en bred palet af tilbud. Men der er altid nogle, for hvem skolen eller eksamen går skævt. Man kan være kommet ud i en dum situation privat i forbindelse med afgangseksamen, eller måske var det bare ikke gået op for én, at der er en virkelighed på den anden side.«

Men er det ikke urealistisk, at seks ugers sommerlejr kan få fagligt svage elever til at søge ind på en ungdomsuddannelse?

»Det er det nok for nogens vedkommende, og som vores samlede forslag også vil vise, så skal indsatsen gøres langt før dette her initiativ. Dette er bare et af mange tilbud.«

Stikker man ikke elever med bundkarakterer blår i øjnene ved at sige, at en sommerlejr og et par karakterer højere vil ruste dem til en ungdomsuddannelse?

»Nej. Man giver dem en ekstra chance og viser dem tillid ved at sige, at ’der er plads til dig i samfundet, selv om du har haft problemer i skolen’. Det skal ikke være et evigt nederlag, bare fordi det lige gik galt ved den første eksamen. Og de unge mennesker på denne her camp kan jo hjælpe og støtte hinanden. Når de ikke sidder i en klasse, hvor en eller anden Kloge Åge altid svarer på alle spørgsmålene, kan de måske selv stikke næven i vejret og svare.«

Cementerer det ikke bare nederlaget for de fagligt svage elever at blive prikket på skulderen og sat i lejr sommeren over?

»Nej tværtimod. Det handler ikke om at dele de gode fra de dårlige, for de elever, der har klaret sig godt, er jo på ferie. Det er kun for dem, der har haft for meget teenage-kuller i hovedet og har klaret eksamen dårligt. Og her kan de jo undgå den lidt irriterende pige, der kan svare på alt.«

Får I overhovedet fat i dem, der reelt er i fare for at falde ud af uddannelsessystemet, når det er frivilligt?

»Forhåbentlig får vi fat i mange længe inden det her, men hvis det her kan få bare 15 eller 20 unge mennesker hvert år til at tro på det med uddannelse, så er det da et fantastisk forslag! Det handler jo om at motivere dem, og jeg tror, at eksamen er et kæmpe wake up-call for mange, der har tullet rundt og ikke fået taget sig sammen. Lige pludselig skal de til eksamen og får bare -03 i det hele. De skal have det spark, der får dem op af stolen.«

Så I sætter jeres lid til, at disse elever lige pludselig får øjnene op for vigtigheden af uddannelse?

»Jamen tænk, hvis de får øjnene op lige der på falderebet og finder ud af, at ’hov, måske skulle jeg have taget mig sammen’, så er det da brandærgerligt, hvis det bare er for sent.«