PLATFORMS-ØKONOMI

Kendt it-mand: Uber rusker op i snorksovende taxibranche

Af | @IHoumark

Den danske taxi-branche har ikke udviklet sig i 20 år. Derfor er konkurrence fra Uber en sund ting. Det mener den kendte it-mand og iværksætter Martin Thorborg, som håber, at innovative taxichauffører vil udkonkurrere Uber i Danmark.

Det kan godt være, at der på længere sigt kan være nogle minusser ved Uber. Men lige nu og her har taxibranchen godt af konkurrence, for den snorksover. Det mener den kendte it-mand Martin Thorborg (i forgrunden).  Han er her på vej ud at køre med Uber-chauffør Mads Kabbe. 

Det kan godt være, at der på længere sigt kan være nogle minusser ved Uber. Men lige nu og her har taxibranchen godt af konkurrence, for den snorksover. Det mener den kendte it-mand Martin Thorborg (i forgrunden).  Han er her på vej ud at køre med Uber-chauffør Mads Kabbe.  Foto: Foto: Frederik Jimenez.

»At sætte sig i en taxi i København er som regel noget med, at der bliver spillet noget musik, man ikke har bedt om at høre på. Chaufføren har lige taget sig en smøg, før man satte sig ind, og man skal selv bære sin kuffert ind. Og man skal finde sig i, at chaufføren sidder og snakker under turen med en eller anden god ven på et sprog, man ikke forstår.«

Den svada kommer fra Martin Thorborg i et interview med Ugebrevet A4. Han er kendt for at være en guru for iværksættere, it-mand og medstifter af Danmarks første søgetjeneste, Jubii. 

»Min oplevelse som kunde er, at serviceniveauet i taxierne er faldet; bilerne er blevet dårligere; og priserne er steget meget. Så beder man da som branche om, at der kommer nogle - i det her tilfælde Uber - som siger, at ’det her må kunne gøres både bedre og billigere’,« siger Martin Thorborg.

Martin Thorborg følger Ubers indtog i Danmark tæt. 

»Det er fedt, når der sker noget nyt i en branche. At der bliver brudt op i noget, som er gammelt. Jeg er tidligere taxichauffør og ærgrer mig over, at serviceniveauet er ad helvede til,« siger Martin Thorborg og fortsætter:

»Taxibranchen er faldet fuldstændig i søvn og har ikke lavet noget, der minder om nogen som helst form for fornyelse de seneste 20 år.«

Uber virker meget bange for at udtale sig om noget som helst.

Martin Thorborg er nu direktør for Dinero, som er et regnskabsprogram, der især benyttes af iværksættere og selvstændige.

Dinero har netop udviklet et program, der gør det nemt for Uber-chauffører at finde ud af, hvor meget de skal betale i skat og indberette til Skat. En stor del af kritikken mod Uber går på en anklage om, at mange Uber-chauffører arbejder sort.

Martin Thorborg håber at kunne sælge Dinero-løsningen til mange chauffører. Men det er ikke noget, som Uber har givet ham »så meget som en krone« for at udvikle.

»Jeg er ikke talsmand for Uber, og jeg ved ikke, hvad deres holdninger er. Uber virker meget bange for at udtale sig om noget som helst,« siger Martin Thorborg.

Karakterer skaber god stemning

Martin Thorborg lægger ikke skjul på, at han er fascineret af den succesrige, globale kørselstjeneste.

»Det er for eksempel fedt med Uber, at jeg efter en tur får besked om, hvilken chauffør jeg har kørt med. I en meget nær fremtid, kan jeg oven i købet selv vælge, hvilken chauffør, jeg vil køre med ud fra, hvordan han bliver 'ratet'. Og chaufføren vil kunne fravælge mig ud fra, hvordan jeg har opført mig over for andre chauffører.«

Når man som kunde og chauffør bliver bedt om at give hinanden karakterer, så bidrager det til bedre oplevelser, anfører Martin Thorborg. 

»Det er altså meget sundt, at jeg hele tiden som kunde bliver opfordret til at være sød og rar, og chaufføren vinder på at behandle mig godt som kunde, for så er der mere business. Det gør, at stemningen i sådan en vogn er væsentlig bedre.«

Jeg håber, at Uber i Danmark bliver udkonkurreret.

Han mener, at den danske taxibranche kan lære af Uber.

»Et eksempel kunne være, at man til taxi udvikler  en app, som giver mulighed for, at jeg som kunde kan fravælge chauffører, som jeg ikke gider køre med.«

Han håber faktisk, at den danske taxibranche vil udvikle sig markant på grund af konkurrencen fra Uber.

»Jeg håber, at Uber i Danmark bliver udkonkurreret af innovative og dygtige taxichauffører eller et tilsvarende dansk firma.«

Der er en generel tendens til løse ansættelser

»Noget af det, som jeg sætter stor pris på hos Uber, er den fleksiblitet, der følger med, hvis man kører for Uber. Det selv at kunne bestemme, hvornår og hvor længe man vil på arbejde,« siger Martin Thorborg.

Chaufførerne - de såkaldte ’partnere’ - har en kontrakt med Uber, og de er langt fra de eneste, der på den måde er løst ansatte.

»Der er en generel tendens til løse ansættelser,« siger han, og fortsætter:

»Uanset om du vil have mere tid til dine børn eller prøve kræfter med at være selvstændig, så ønsker flere og flere mennesker mere frihed og at være herre i eget hus. Her passer Uber jo enormt godt ind. Du kan gå ud og sætte dig i bilen nogle timer og så tjene på det. Men det forhindrer dig for eksempel ikke i at komme hjem og lave mad til børnene.«

Han oplever, at flere og flere efterspørger fleksibilitet.

»Tidens tendens er fleksibilitet. Folk ser serier på Netflix, når de har lyst til at se dem. De hører podcast, når det passer dem. Den her kultur med, at man gerne vil noget, men det skal være når det passer en selv, er meget i opdrift,« siger han og fortsætter:

»Den kultur rammer også arbejdsmarkedet og dem, jeg kender, er afsindigt glade for større fleksibilitet i arbejdslivet.«

Jeg har ingen freaking anelse om, hvordan det vil påvirke samfundet.

Trods fascination af Uber er han splittet i sit syn på, hvordan den nye såkaldte platforms-økonomi vil påvirke mennesker og samfund. Med platforms-økonomi menes der den gruppe af virksomheder, der som Uber og Airbnb har en forretning med at lave et marked for tjenester og varer.

 »Jeg ved ikke, hvordan det her med platforms-økonomi rammer samfundet. Eksempelvis er jeg langt fra sikker på, at alle Uber-chauffører får sparet sammen til deres pension. Dermed kan vi komme til at stå med nogle mennesker, som er fattige og skal have stor hjælp fra det offentlige, når de bliver pensionister,« siger Thorborg, og fortsætter:

»Men man kan også forestille sig, at forholdsvis friske pensionister vælger at køre for Uber. Det kan blive et godt pensionistjob, hvor man kan ligge og køre stille og roligt rundt og møde spændende mennesker, mens man får suppleret sin folkepension. Og det er fint nok, for man kan æde en pille, så man ikke har ondt i ryggen, mens man sidder i bilen.«

- Men er det sundt eller usundt for et nordisk velfærds-samfund som vores med Uber?

»Jeg har ingen freaking anelse om, hvordan det vil påvirke samfundet på længere sigt, men jeg kan forholde mig til, at lige nu er rigtigt mange glade for at køre rundt for Uber.« 

Man skal ikke glemme, at det er fagbevægelsens levebrød, der står på spil.

I den danske fagbevægelse ser man med stor bekymring på udbredelsen af platforms-økonomien. Bekymringen går blandt andet på de løn- og arbejdsvilkår, som de involverede arbejder under, samt faren for dalende skatteindtægter til velfærdssamfundet.

Læs også: Hele klodens LO-formand: Fagbevægelsen vinder over Uber 

- Fagbevægelsen ser med bekymring på platforms-økonomiens udbredelse. Hvad tænker du om det?

»Man skal ikke glemme, at fagbevægelsen mister medlemmer på denne her udvikling. At det er fagbevægelsens levebrød, der står på spil. Fagforeningerne er jo store koncerner, som har ansatte og udgifter til store glas- og stålpalæer.«

»Fagbevægelsen må se i øjnene, at der er mange mennesker, der ønsker at leve fleksibelt.«

Politisk løsning TAK

Hvis det står til Martin Thorborg, skal der findes en politisk løsning på de mange anklager mod Uber og dets chauffører for at køre pirattaxi; befordre kunder uden at have de nødvendige forsikringer; og arbejde sort.

»Vi skal have en harmonisering af lovgivningen, hvor Uber i en eller anden form får mulighed for at operere i Danmark,« mener han.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har lovet at sætte gang i udarbejdelsen af en ny taxilov. Den nye lov må gerne stramme kravene til Uber og dets chauffører, mener Thorborg og siger:

»Man bør kræve, at forsikringen er i orden, og at bilen er i en fornuftig stand for eksempel med krav om et årligt syn. Uber-chaufførerne bør som selvstændige være moms-registrerede og stille med regnskab for udgifter og indtægter. Og så skal de måske også eksempelvis have haft kørekort i tre år.«

Branchen bør frigøres for alle sine snærende bånd.

Taxichauffører har ved flere lejligheder ytret stor vrede over Uber og dets chauffører. Og taxibranchen har længe presset på for at få ny lovgivning på området.

- Hvad er dit budskab til de vrede chauffører?

»Punkt 1: De skal prøve at kigge indad og se, om der ikke er plads til forbedringer i forhold til at levere en bedre service til kunderne.« 

»Punkt 2: Vognmændene og centralerne skal lægge sig i selen for at få ændret lovgivningen, så man kan nogle flere ting. Branchen bør frigøres for alle sine snærende bånd. Det er jo eksempelvis møg-irriterende at stå en nytårsaften og ikke kunne komme hjem, fordi der ikke er taxier nok.«