Kampen om medlemmerne udspiller sig på håndboldbanen

Af | @GitteRedder
Io Helweg

Efter at Kristelig Fagbevægelse og Det Faglige Hus har indgået sponsoraftale i millionklassen med AG København, foregår kampen om lønmodtagerne nu på håndboldbanen. Formand Johnny Nim håber, den store eksponering vil betyde, at Det Faglige Hus bliver et lige så kendt brand som Lego og ARLA.

RYGMÆRKER Når håndboldspillerne fra storklubben AG København spiller kamp i Ballerup Super Arena, gør topscorere som Mikkel Hansen og Joachim Boldsen reklame for firmaer, der har betalt i dyre domme for at sponsere Danmarks nye sportsstjerner.

Frem til sommeren 2013 vil der på ryggen af spillertrøjerne stå Det Faglige Hus og Krifa. Helt utraditionelt er de to tværfaglige foreninger gået sammen om at blive hovedsponsorer for AG Håndbold. Et sponsorat, der ifølge Ugebrevet A4’s kilder koster de to foreninger i omegnen af 10 millioner kroner om året.

Til forskel fra Kristelig Fagbevægelse (Krifa) og Det Faglige Hus bruger de fire største fagforbund som 3F, HK, FOA og Dansk Metal ganske få millioner eller slet ingen penge på at sponsere eliteidrætsklubber. 3F bruger 1,5 millioner kroner på blandt andet at sponsere kvindefodboldens landshold og isbjørnene i zoo i København og Aalborg. Dansk Metal kaster 1,5 millioner kroner i speedway og Dansk Automobilunion, mens FOA spenderer under 20.000 kroner på dværggeder i zoo, og HK lejlighedsvis sponserer arrangementer, der er relevante for forbundet. 

At være rygmærke på spillertrøjerne bidrager ikke til bedre overenskomster og højere lønninger for kontorassistenterne eller laboranterne i private virksomheder, erklærer forbundsformand i HK Danmark Kim Simonsen.

»Jeg kan ikke se nogen faglig værdi i at støtte et håndboldhold. Når Det Faglige Hus og Krifa laver en så stor sponsoraftale, er det ren markedsføring og stunt, og jeg tror ikke på nogen måde, at de får pengene retur. Det er jo ikke sådan, at fordi de sponserer AG Håndbold, bliver halvdelen af Ballerups indbyggere nu medlemmer af Krifa og Det Faglige Hus,« siger Kim Simonsen.

HK har fået adskillige tilbud om attraktive, men dyre sponsorater af cykelhold, landshold i fodbold og håndbold, men hver gang har HK sagt pænt nej tak. Efter rådgivning fra professionelle markedsføringseksperter har HK vurderet, at det ikke kan betale sig at fyre millioner af kroner af på at blive kendt, når man er kendt i forvejen.

»Rigtig mange danskere ved i forvejen, at HK er en fagforening. Det, man først og fremmest får ud af et sponsorat, er, at man bliver kendt, og det skal vi så ikke bruge millioner af medlemmernes penge på,« siger Kim Simonsen.

Men netop kendskabet til Kristelig Fagbevægelse og Det Faglige hus halter, og landsformændene for de to foreninger lægger ikke skjul på, at sponsorpengene skal give synlighed.

»Så længe folk ikke ved, hvem Det Faglige Hus er, er vi nødt til at være på banen. Vi har store ambitioner om at blive kendte i stil med ARLA, Lego, Bang & Olufsen og alle mulige andre, og den ambition er vi stadig langt væk fra. Inden for fagbevægelsens verden vil vi gerne være lige så kendte som 3F. Hvis vi sponserer håndboldklubber som AG København og Viborg HK, kan det bidrage til, at vi bliver et kendt brand,« siger formand i Det Faglige Hus Johnny Nim.

Mange håndboldkampe spilles i propfyldte haller med mange tusinde tilskuere, men Johnny Nim lægger ikke skjul på, at markedsføringsværdien på tv-skærmene er den største.

»Tilskuertallene til de håndboldkampe siger spar to til alt, og når deres kampe stort set alle sammen bliver vist i tv, giver det en god eksponering. I kraft af den branding får vi flere medlemmer og kan holde vores kontingenter i ro. Vi ville ikke spilde penge på sponsorater, hvis det ikke kunne betale sig. Vi lever virkelig i en konkurrencesituation lige nu, og specielt konkurrerer fagforeningerne jo vildt hårdt om medlemmerne. Der må vi erkende, at sponsorater af blandt andet AG København er et af de våben, som vi kan have for at opfylde vores mål om at brande os og blive lige så kendte som 3F,« siger Johnny Nim.

Han mener ikke, at sponsormillionerne kunne være bedre brugt på fagligt arbejde og indgåelse af overenskomster.

»Vi får flere medlemmer i kassen og dermed penge til at drive vores organisation og a-kasse, og dermed kan vi fastholde de lave kontingenter. Det er det, vores medlemmer kontant får ud af det her.« siger Johnny Nim.

Heller ikke formanden for Kristelig fagbevægelse Søren Fibiger Olesen foregiver, at de dyre sponsorater skal give en faglig værdi for medlemmerne.

»Det er simpelthen et spørgsmål om, hvor vi kan få noget synlighed for vores marketingkroner. Vi har en forretningsmæssig tilgang til det her,« siger han.

Søren Fibiger Olesen understreger også, at for ham handler det ikke om at investere nye medlemmers kontingentkroner i fagligt arbejde, men at fastholde de lave kontingenter. 

»Vores medlemmer får det ud af vores markedsføringsudgifter og sponsorater, at vi tiltrækker nye medlemmer. Jo flere medlemmer vi er, og jo flere vi kan blive, jo større forening og jo bedre og billigere forening kan vi tilbyde,« siger Søren Fibiger Olesen.

Set med eksperternes øjne rammer de nye og relativt ukendte foreninger lige i målet, når de placerer deres sponsorkroner hos populære storklubber.

»Først og fremmest giver det eksponering. Når nu markedet er præget af stor konkurrence, handler det om at blive eksponeret for potentielle kunder, og det bliver Krifa og Det Faglige Hus. De kommer i tv og aviser,« siger lektor på Copenhagen Business School (CBS) Henrik Merkelsen.

Han understreger, at den rigtige markedsføringsstrategi ikke er den samme for Krifa som for andre fagforbund, der i forvejen er kendte. Det indgår i overvejelserne, om ens målgruppe bliver eksponeret for budskabet i forbindelse med sponsoratet, og hvor meget man får for pengene.

»Speedway er et meget godt sponsorvalg for Dansk Metal, fordi det appellerer til mange smede. Omvendt ville det være underligt, hvis Krifa brugte sponsorkronerne på speedway og motorløb. For Krifa er det vigtigt at sponsorere noget mainstream-agtigt, der rammer bredt og flest muligt, mens Dansk Metal satser på noget mere nichepræget, som heller ikke er helt så dyrt,« mener Henrik Merkelsen.

Journalist og forfatter, blandt andet til bogen ’organisering.dk’ om medlemshvervning, Knud Lindholm Lau peger på, at Krifa og Det Faglige hus får flere gevinster ud af sponsoratet med især AG København. Udover at de bliver synlige mange steder, får de også nyt image, påpeger han:

»Kristelig fagbevægelse får rystet den religiøse dimension lidt af sig ved at støtte AG København med millioner. Krifa er en indremissionsk domineret bevægelse, og det er jo ikke ligefrem noget, man forbinder med sport og livsglæde. Det har helt klart været strategien at nedtone det religiøse ved at være på ryggen af håndboldstjernerne.«

Også Det Faglige Hus i Esbjerg har store interesser i at kaste sit image af at være billig væk, fastslår han.

»Det Faglige Hus er en discountforretning. Ved at gnubbe sig op ad Kasi-Jesper (ejeren af AG København, red.) får Johnny Nim kastet noget af billigheden af sig,« siger Knud Lindholm Lau.

Dernæst påpeger forfatteren, at Det Faglige hus og Krifa har gode grunde til at indgå fælles sponsoraftale.

»Der er ingen tvivl om, at de freder hinanden som konkurrenter. Det Faglige Hus tager sig af det allerbilligste segment, mens Krifa tager de lidt bedre stillede. De konkurrerer ikke med hinanden, men med LO-forbundene.«

Endelig får Det Faglige Hus også en sidegevinst ved samarbejdet med Krifa.

»Johnny Nim får nu mulighed for at samarbejde med nogle politisk anderledes tænkende, men ikke på nogen måder moralsk anløbne forretningsforbindelser. Han bliver så at sige taget til nåde af et bedre selskab, og det har han stor interesse i,« siger Knud Lindholm Lau.

Danmarks største fagforbund 3F bruger ifølge kommunikationschef Palle Smed alt i alt 1,5 millioner kroner på sponsorater om året og kører dermed på lavt blus sammenlignet med Krifa og Det Faglige Hus. Flest 3F-kroner går til kvindelandsholdet i fodbold. Dertil kommer støtte til isbjørnene i Københavns og Aalborg Zoo samt køb af bannerreklamer ved landsholdskampe i herrefodbold.

»Hvis man har et sponsorat af en eller anden størrelse, skal man regne med udgifter af samme størrelsesorden til at få effekt af sponsorkronerne. Der skal kobles nogle medlemsaktiviteter til for, at det skal komme medlemmerne til glæde og gavn,« siger Palle Smed og understreger, at en fagforenings sponsoraftaler også skal passe til, hvilke værdier man vil sende til medlemmerne og omverdenen.

»Der er et utroligt godt sammenfald mellem de værdier, som vi opfatter som fodboldens værdier og fagforeningens værdier. Det er energi, sammenhold og fællesskab, og der er et regelsæt, som alle spiller efter,« siger Palle Smed.

Han tilføjer, at 3F også gerne vil  vise, at forbundet interesserer sig for ligestilling. Blandt andet har 3F været med til at uddanne kvindelige ledere inden for fodboldens verden.

»Selv om kvindefodbold ikke er en seermagnet på tv, er det i forhold til den beskedne pris en god eksponering, 3F får. Det koster jo ikke en tyvendedel af, hvad det koster at købe et sponsorat i AG København,« siger han og afviser, at 3F nogensinde ville kaste sig ud i en millionkontrakt med en eliteklub.

Også HK-formand Kim Simonsen slår fast, at hvis forbundet overhovedet skulle overveje sponsoraftaler, ville der forud være heftige diskussioner om, hvilke sponsorater man skulle bruge medlemmernes penge på.

»Det er jo vigtigt at diskutere med medlemmerne, om man skal sponsere eliteklubber eller breddeidræt, om man skal støtte mandesport eller kvindesport,« siger Kim Simonsen.

Kristelig kritik

Præcis sådan en diskussion foregår nu i Kristelig Fagbevægelse, hvor langt fra alle medlemmer jubler over, at deres penge bruges på håndbold. På Krifas blog kom der på rekordtid en snes indlæg, hvor flere medlemmer kritiserede sponsoratet af AG København.

»Jeg har temmelig svært ved at se sammenhængen mellem et håndboldsponsorat og en forbedret service for Krifas medlemmer,« lyder det på bloggen fra et vredt Krifa-medlem. I et andet indlæg hedder det, at det er »latterligt at smide så mange penge i Danmarks rigeste klub. Hvor er det kristne budskab, at vi skal ære hinanden, hjælpe hinanden«.

Også formanden i Det Faglige Hus erkender, at der har været kritik.

»Der har været nogle bemærkninger i forhold til, at det er en kontroversiel ejer af klubben AG København. Og så vil nogle medlemmer gerne have, at vi støtter i Lemvig og Thyborøn og andre lokale steder,« siger Johnny Nim.    

Efter at have analyseret de to foreningers regnskaber forstår journalist og forfatter Knud Lindholm Lau godt, at medlemmerne brokker sig:

»Det er ulykkeligt, at den konkurrence om medlemmer betyder, at mere end en måneds kontingent af medlemmernes surt indbetalte penge går til markedsføring frem for fagligt arbejde. Det er vanvid,« siger han.