PLAKATFULD

Kampdag på plakaten

Af | @GitteRedder

Stærke budskaber på 1. maj-plakater har historisk været med til at mobilisere lønmodtagerne, mener seniorforsker i arbejderbevægelsens historie. I år er LO’s slogan ’Stærkere sammen’, mens Socialdemokraternes hedder ’En dag – En sag’.

Voila: Arbejderkunst anno 2014 fra henholdsvis Socialdemokraterne og LO. 

Voila: Arbejderkunst anno 2014 fra henholdsvis Socialdemokraterne og LO. 

Foto: Sammenstilling af plakater: Henrik Rasmussen

På tusindvis af husmure, plankeværker og fagforeningskontorer hænger der for øjeblikket 1. maj-plakater. For ingen 1. maj uden plakatkunst, som seniorforsker fra Arbejdermuseet og ekspert i arbejderbevægelsens historie og kultur Henning Grelle udtrykker det.

»Det er en tradition, at der skal være plakater med stærke budskaber på Arbejdernes Internationale Kampdag.  Det er plakater, der skal trække folk til Fælleden eller andre arrangementer rundt om i landet og samtidig ramme nogle aktuelle temaer ind,« siger Henning Grelle.

1. maj handler om optimisme og om at kæmpe for en sag, være for noget i stedet for imod noget. Henning Grelle, seniorforsker, Arbejdermuseet

Han har studeret arbejderbevægelsens plakater siden slutningen af trediverne og ser et klart mønster i plakaterne.

»1. maj handler om optimisme og om at kæmpe for en sag, være for noget i stedet for imod noget.  Kampdagen handler om mere frihed, fred og ferie, og derfor må der være lidt forår, farver, glæde og lidt dit og dat på motivet på plakaterne,« siger Henning Grelle.

Sloganet er også helt centralt for at samle folk om en sag, fremfører han.

Som det klokkeklare eksempel nævner Henning Grelle mottoet ’8 timers arbejde – 8 timers fritid – 8 timers hvile’, der i begyndelsen af 1900-tallet var et uforanderligt indslag i 1. maj-demonstrationerne gennem mange år.

I datiden var sloganet syet på de røde faner, hvor sloganet i dag er trykt på tusindvis af plakater.

Får folk op på dupperne

»Et godt udtryk og et godt slogan på en 1. maj-plakat kan godt få nogle op på dupperne. Derfor skal man ikke underkende plakatkunstens muligheder for at mobilisere folk til at deltage i 1. maj-møder eller blive fagligt eller politisk mere klare på deres egne holdninger,« siger Henning Grelle.

LO-fagbevægelsens plakat er i år udformet af grafiker Henrik Rasmussen. Sloganet lyder slet og ret ’Stærkere sammen’. Motivet viser en masse mennesker samlet til 1. maj-fest med faner, balloner og taler.

Plakaten sender et klart budskab om fagbevægelsens værdier som fællesskab og sammenhold. Henrik Rasmussen, grafiker, LO

I arbejdet med plakaten har Henrik Rasmussen taget udgangspunkt i LO’s grundlæggende værdier.

»Hele grundideen med fagbevægelsen er, at man står sammen, fordi man er stærkere i fællesskab end alene. Plakaten sender et klart budskab om fagbevægelsens værdier som fællesskab og sammenhold, samtidig med at motivet inviterer folk med til 1. maj-fest. For det handler også om at signalere, at 1. maj er alle velkomne,« siger Henrik Rasmussen.

Renset for fine fornemmelser

Socialdemokraternes 1. maj plakat viser i en humoristisk og moderne streg et glad, ungt par i forårsfarver.  Og med sloganet ’En dag – En sag’ giver det folk klare associationer til, at sagen handler om arbejdernes internationale kampdag, mener kunstneren bag plakaten, Sarah Hvass.

Hun fortæller, at hun er meget beæret over at få lov til at lave Socialdemokraternes 1. maj-plakat. Og i en mail til Ugebrevet A4 beskriver hun i mere lyrisk form sine tanker omkring motiv og slogan:

Siger ikke en pind

Henning Grelle er klart mere begejstret for sloganet i LO-plakaten end for Socialdemokraternes plakat i år.

»LO’s slogan er en omskrivning af det oldgamle budskab om, at fællesskab gør stærk. Og at være stærkere sammen trænger ind. Men sloganet ’En dag – En sag’ siger mig ikke en pind. Hvilken sag taler vi om? Den går altså ikke,« fastslår Henning Grelle.

Ib Spang Olsens perle fra 1976

Blandt 1. maj plakater fra mere end et halvt århundrede har Henning Grelle selv et par favoritter.  Først og fremmest forfatteren og tegneren Ib Spang Olsens plakat fra 1976.

Det er ifølge Henning Grelle en af de første plakater, hvor en professionel kunstner sætter sig ned og laver en interessant 1. maj-plakat, der i sit kunstneriske udtryk er helt formidabel.

Ib Spang Olsens plakat fra 1976
Ib Spang Olsens plakat fra 1976

Med sin plakat indfangede Ib Spang Olsen i 1976 både det lokale og globale på en helt formidabel måde, mener seniorforsker Henning Grelle fra Arbejdermuseet.

»Plakaten er meget markant, fordi Ib Spang Olsen på den ene side sætter familien i centrum og på den anden side har alverdens undertrykte og forfulgte,« siger Henning Grelle.

Ved at sætte den kære familie på plakaten får kunstneren ifølge Henning Grelle fortalt, at kampdagen også er en festdag for hele familien, og man kan sagtens tage barnet op på skulderen og tage i Fælledparken.

»Og den røde fane er også med, for de røde faner skal luftes på kampdagen. Men inden det blev moderne, indfanger plakaten også udtrykket ’Tænk globalt, handl lokalt’, fremhæver Henning Grelle.

»Ved siden af familien har man hele Mørkets Armé af undertrykte, og det opfatter jeg som et globalt signal. For det er ikke sultens slavehær i Danmark, man ser på plakaten, men de sultne, underkuede og forfulgte andre steder på kloden, som ligger på en mørk baggrund,« siger han.

Endelig fremhæver Henning Grelle, at Ib Spang Olsen med sin streg i 1976 får indfanget, at dansk tryghed ikke må blive en sovepude for ikke at handle globalt.

»Det er jo ikke, fordi man skal blive pessimistisk over plakaten, for den har et flot udtryk, men man får at vide, at man har noget at kæmpe for i hele verden. Der er noget meget internationalistisk over den plakat,« mener Henning Grelle.

35 timers arbejde – BANG!

Som sin næste favorit blandt snesevis af 1. maj-plakater fremhæver seniorforskeren fra Arbejdermuseet kunstneren Helge Ernsts plakat fra 1984.

I begyndelsen af 1990’erne kappede LO og Socialdemokraterne de formelle bånd, og derfor havde man ofte en fælles plakat, fortæller han.

Plakaten siger slet og ret ’35 timer – flere i Arbejde. LO og Socialdemokratiet 1. maj’.

Helge Ernsts plakat fra 1984
Helge Ernsts plakat fra 1984

Smadderflotte farver og et superduper budskab kendetegner Helge Ernsts plakat fra 1984, mener seniorforsker Henning Grelle fra Arbejdermuseet.

»Det er en helt fantastisk plakat.  For det første er det smadderflotte farver, for Helge Ernst kan det der med farver. Og så har den altså et superduper budskab, der rummer hele 1. majs historie. Den plakat siger BANG og er kunstnerisk meget markant,« fastslår Henning Grelle.

Han føjer til, at Arbejdernes Internationale Kampdag fra begyndelsen i 1890 og 30 år frem handlede om at få arbejdsdagen ned på otte timer og plads til otte timers hvile og otte timers fritid.

»I 1920 fik man endelig de tre otte-taller gennemført. Derfor er det er et fantastisk udtryk med 35 timer, som både LO og Socialdemokraterne bakkede op om i 1984. Og i dag er det jo næsten en illusion og sætter derfor nogle tanker i gang,« siger han.