Hvem snupper agurkerne?

Af Jan Birkemose, redaktør

Hvis ikke oppositionen skifter strategi for mediernes agurketid, går det som det plejer, hvor Dansk Folkeparti dominerer sommerens medieflade.

LEDER De politiske partier må selvfølgelig selv bestemme, hvad de vil bruge sommeren til. Men hvis ikke oppositionen tager et aktivt valg om en offensiv, løber de borgerlige partier – med Dansk Folkeparti i spidsen – med hele sommerens opmærksomhed.

Sådan var det sidste år, og sådan har det været de seneste mange somre.

Når Folketinget pakker lovarbejdet sammen og mediernes vagtplaner bliver skruet ned til et absolut minimum, indledes den såkaldte agurketid. Dermed er der stort set frit slag for at sætte dagsordenen med nøje udvalgte politiske budskaber. Den åbne dør til forsiderne har især Dansk Folkeparti i årevis udnyttet med stor effektivitet. Således viste en undersøgelse, som vi her på Ugebrevet A4 foretog efter sidste sommerferie, at 3 ud af 4 politikere i medierne var fra Dansk Folkeparti eller et af regeringspartierne.

Det betød, at de borgerlige partier i det store og hele havde førsteserven i langt de fleste politiske historier på den tid af året, hvor vælgerne rent faktisk har tid til at læse aviserne. Derfor endte sidste sommers snak over strandtæpperne og havebordene da også med at handle om tørklæder i hjemmeværnet, kamphunde, kulturcensur samt Dansk Folkepartis nye indslag, som også er blevet gentaget i år: En cocktail, hvor man både sviner regeringen til og samtidig stiller krav om at komme med i den.

Socialdemokraterne fik dog også deres andel af forsider og sendetid. Men det var paradoksalt nok på en historie om, at politisk ordfører Henrik Sass Larsen var for usynlig. Ellers foregik resten af mediernes historier på den borgerlige hjemmebane.

Havde oppositionen selv valgt at bidrage til dagsordenen kunne emnerne måske have været arbejdsløsheden, som sidste sommer steg voldsomt, ulighed i sundheden eller historier om hvilke krisepakker, der bedst kunne redde Danmark ud af krisen.

Med mindre statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vælger at trække det kommende folketingsvalg til allersidste udkald – nemlig november 2011 – er denne sommer med stor sandsynlighed den sidste agurketid før valget. Alle politikere bør derfor have en logisk interesse i at udnytte muligheden for at komme igennem med politiske budskaber og charmeoffensiver.

Så hvis ikke sommeren igen skal domineres af Dansk Folkepartis velsmurte pressemaskine, kunne den kommende måned for eksempel bruges til, at vælgerne kunne stifte et nærmere bekendtskab med de potentielle ministeremner på oppositionens hold. Jo mere taletid, S og SF’s ordførere på det ene og det andet område får, jo lettere vil vælgerne have ved at forestille sig dem som ministre den dag krydset skal sættes.

Og hvis oppositionens folk skulle mangle ideer til emner, vil det næppe skade at løfte sløret lidt mere for indholdet af det alternative regeringsarbejde. Mange vælgere savner et lidt klarere billede af politikken og vil vide, hvordan deres hverdag vil blive påvirket af en ny regering.

Om ikke andet kan en intensiveret mediesatsning fra oppositionens side sikre en mere alsidig sommermedieflade end vi har været vant til at mange år. Alene den bedrift vil være et flot politisk resultat for oppositionen.