HK forvandler stemmesedler til lotterisedler

Af | @IHoumark

Med iPod og bærbare pc’er som præmier vil HK/Privat lokke medlemmer til at stemme om deres nye overenskomst – og de må gerne stemme nej. Der er ikke tale om stemmekøb, men bare en moderne kampagne, som andre kan lære af, mener sektorformand Karin Retvig

INTERVIEW Hvorfor lokker I folk med iPod og pc’er?

»Vi er dybt bekymrede over, at stemmeprocenten ved fornyelser af overenskomsterne bliver lavere og lavere hver gang – ikke bare hos os, men i hele LO-fagbevægelsen. Så præmierne har til formål at få stemmeprocenten op. Vi kører en nej-kampagne i forhold til overenskomsten, men det er meget muligt, at vi havde kørt en kampagne under alle omstændigheder.«

Ved den forrige afstemning stemte 30 procent af jeres medlemmer. Gider de ikke stemme, medmindre der er præmier på spil?

»Vores medlemmer vil bestemt gerne stemme, men vi har et generelt problem med at få danskerne til at bruge deres stemmeret. Og det prøver vi så at gøre noget ved.«

Burde det ikke være lysten, der får medlemmer til at stemme?

»Det kan vi godt blive enige om, men vi lever i et samfund, hvor konkurrencen om folks opmærksomhed stiger. Det er jo derfor, at de store hjælpeorganisationer bruger konkurrencer, selv om de har at gøre med så alvorlige ting som jordskælv på Haiti og tsunamier. Det handler om at få skabt opmærksomhed, og så synes de fleste, at det er hyggeligt at være med i en konkurrence.«

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen siger, at præmierne »ligner en desperat handling«. Hvad siger du til det?

»Hvis han mener, at det er desperat at kæmpe en god faglig sag, så er han faldet fuldstændig af på den. Og vi er jo ikke alene om at bruge præmier for at få folk til at stemme (det gør man også i 3F og i Dansk Metal, red.). Henning Jørgensen ved vist ikke rigtigt, hvad der foregår ude i virkeligheden.«

Er det ikke meget udansk at give præmier for at stemme?

»Jeg synes ikke, vi køber nogen. Vi prøver bare at få opmærksomhed i en tid, hvor folk hver dag bliver bombarderet med oplysninger.«

Henning Jørgensen mener, at jeres præmier ligner stemmekøb og siger, at »HK havde ikke kastet sig ud i kampagnen, hvis det ikke var for at få et nej«. Har han ikke en pointe?

»Det ved han ikke en pind om. Vi talte faktisk efter den forrige afstemning i 2007 om, at vi skulle se at få gjort noget ved stemmeprocenten, så idéen om en kampagne har været der længe.«

Kan andre lære noget af jeres kampagne for at få stemmeprocenten op?

»Ja, alle i LO-fagbevægelsen bør arbejde på at få stemmeprocenten ved overenskomst-fornyelser op over mindst 40 procent. Og så er det altså en del af hverdagen anno 2010, at man tager moderne metoder som konkurrencer i brug.«

Intet tyder på, at der i den nye overenskomst bliver pillet ved den såkaldte 50-procentsregel. (Den indebærer, at mindst hver anden kontoransat i en virksomhed skal være medlem af HK, for at der kan kræves en overenskomst.) Hvorfor bruger I så op til ti millioner kroner på protest mod reglen?

»Det er en god sag at kæmpe for, at alle skal have mulighed for at få del i de kollektive goder. Og kampen mod 50-procentsreglen er langt fra tabt. Det kan godt være, at vi ikke kommer videre denne gang, men vi får markeret vores utilfredshed og sendt et klart signal til de næste forhandlinger. Vi lægger os ikke bare ned på ryggen!«