Her er SF's aftryk på de sociale medier

SF fylder omtrent det samme i debatten på sociale medier, som partiet fylder i folketingssalen. Medlemmerne er mere aktive på Facebook end Twitter, hvis man sammenligner med de øvrige partier.

Partiet har en social medie strategi, men medlemmerne er ikke marionetdukker og skriver om det, de lyster, forklarer politisk ordfører Pia Olsen Dyhr, en af de mest aktive i SF på de sociale medier.

Så meget fylder SF i debatten på Facebook og Twitter (i procent)
Kilde: WordMaps for Ugebrevet A4. Antal indlæg fra Christiansborgpolitikere på sociale medier gennem et halvt år. Twitter er opgjort fra november 2013 til maj 2014 og Facebook fra december 2013 til juni i år.

Fra november 2013 til maj 2014 har økonomi og uddannelse været et par af de største temaer for SF på de sociale medier.

»Det hænger meget sammen med et politisk forår, hvor økonomiske emner og vækst- og beskæftigelsesreform har været i fokus. Samtidig ønsker SF et samfund med mere lighed og et uddannelsesløft for de ufaglærte,« siger Pia Olsen Dyhr.

Undersøgelsen fra A4 viser, at mf'erne fra SF har særligt godt fat i debatten, når det drejer sig om religion.

»Værdikampen foregår meget på de sociale medier, hvor der er en diskussion om, hvilket samfund, som vi skal have. SF holder fast i et humanistisk menneskesyn, hvor religion ikke er styrende. Nogle er nødt til at reagere, når DF taler om tørklæder og muslimer,« mener Pia Olsen Dyhr.

Denne artikel er blevet ændret den 24. juni 2014. Hvis du ønsker at se et billede af den oprindelige artikel, kan du klikke HER.

Klik her for at se de andre partier

Klik her for at læse artiklen: Borgens vindere og tabere på de sociale medier