Gratisavis snupper de unge

Af | @JanBirkemose

MetroXpress har halveret antallet af unge, der ikke læser avis, og er samtidig blevet den mest læste avis for avislæsere under 50 år i hovedstadsområdet.

Mens gratisavisen MetroXpress nu indtager Østjylland og trekantområdet viser nye oplagstal og læserundersøgelser, at succesen allerede er hjemme i København og hovedstadsområdet, hvor avisen har været omdelt siden efteråret.

En Gallup-undersøgelse foretaget i uge 11 og 12 bekræfter tidligere tendenser om, at avisen har sikret sig et solidt tag i den unge læserskare. I aldersgruppen 15 til 29 år er MetroXpress nu størst i hovedstadsområdet. Og selv når læsergruppen udvides op til 49 år, har MetroXpress stadig den største læserskare. Samtidig viser en tilsvarende undersøgelse fra begyndelsen af året, at avisen har fået en stor del unge til at begynde at læse avis. Tidligere læste hver femte ung mellem 15 og 29 år aldrig avis. Efter MetroXpress og Berlingske Tidendes gratisavis Urban er kommet på gaden, er det kun hver tiende, der undværer avislæsningen.

MetroXpress udkommer fem gange om ugen i 170.000 eksemplarer, og undersøgelserne viser, at den har 289.000 læsere.