En snavset branche

Af Villy Nielsen, næstformand i Dansk Funktionærforbund

FAGLIGT TALT Plattenslagere, fupmagere og firmaer, der forsøger at snyde de ansatte, huserer i rengøringsbranchen. Måske burde branchen begynde med at feje for egen dør, før den fejer for andres.

Næsten ingen steder er der så meget snavs i krogene som i rengøringsbranchen. Af bitter erfaring ved vi, der skal samarbejdes med branchen i det daglige, at det erhverv, der lever af at fjerne skidtet fra andres kroge, i den grad trænger til at feje for egen dør.

Det er en branche fuld af plattenslagere, fupmagere og firmaer, der forsøger at løbe fra deres forpligtelser over for deres ansatte. For lidt i løn, ingen overtidsbetaling, ingen feriepenge, ingen pensionsbidrag. Dårligt og stresset arbejdsmiljø med nedslidning og arbejdsskader som uundgåelige følgesvende. Psykisk terror – sågar trusler på livet – nej, intet kan mere overraske os. Vi har set det hele.

Indrømmet: Problemerne er størst i de mindre firmaer, vores medlemmer – sanitørerne – er ansat i. De store med flagskibet ISS i spidsen er mere interesserede i at sørge for ordnede arbejdsforhold for deres medarbejdere, gerne i samarbejde med fagbevægelsen.
Træerne vokser ikke ind i himlen, så selvfølgelig oplever vi også problemer med de store rengøringsfirmaer. Men viljen til at løse problemerne er der som regel også.

For halvandet år siden kastede ISS-koncern-en håndklædet i ringen efter at have været ude i et sandt politisk stormvejr. Løsningen af de offentlige opgaver, ISS havde vundet ved en lang række udliciteringer, var alt for ringe, og kunderne klagede. ISS lagde stilen om og svor, at fra nu af ville man kun give tilbud, som kunne holde hele vejen – koste hvad det ville.

Og her halvandet år senere er tiden så kommet til selvransagelse hos den store virksomhed: Jo, vi pressede både priser og medarbejdere lige til stregen, lyder meldingen fra giganten. I Dansk Funktionærforbund kan vi kun være glade for den udmelding, som ikke overraskende ligner det, vi har prædiket i årevis.

Vi er ikke fanatikere, og vi har skam også set eksempler på udlicitering, der har fungeret godt i årtier. Men vi har altid hævdet, at »bedst og billigst« ikke kan lade sig gøre i en servicebranche. Det er mennesker, vi har med at gøre, og hvis de skal gøre deres arbejde ordentlig, tager det tid. Ting tager tid. Og koster det, det koster, når de ansatte skal have en løn, de kan leve af. Så når noget er billigt, er det med garanti ikke bedst.

24Men alt for mange kommuner er faldet for udsigten til at spare en slat penge her og nu – en besparelse mange mere eller mindre seriøse konsulentfirmaer har stillet dem i udsigt. Og en besparelse regeringens skattestop vil gøre det endnu mere attraktiv at stræbe efter for enhver pris. En besparelse, der i øvrigt kunne ligne den der med at tisse i bukserne for at holde varmen. For de nedslidte medarbejdere, der følger i kølvandet, er dyre i sygedagpenge.

Nu tror vi ikke, ISS gør det her alene for vores blå øjnes skyld. Der er ingen tvivl om, at koncernens renommé var helt i bund og ikke kunne holde til mere dårlig omtale. Så de markedsandele, man frivilligt har sagt nej til i første omgang, kan derfor sagtens risikere at komme tilbage med øget goodwill. Og helt ærligt – det kan vi altså ikke have ondt af.
Hvis ISS tjener penge, er det godt for vores medlemmer. Bare det sker på en måde, så både ledelse, aktionærer og medarbejdere kan tåle at se sig selv i spejlet bagefter.