Dobbeltklausuler stavnsbinder sælgere

Af Dorthe Kragh

Selv om Folketinget i 1999 strammede loven om klausuler, er alt for mange sælgere stadig bundet af dem og har store vanskeligheder med at skifte job.

Et smuthul i loven om erhvervsbegrænsende klausuler har medført en markant stigning i erhvervslivets brug af dobbeltklausuler, således at hver femte business-to-business sælger i dag er forhindret i at skifte job.

Siden 1998 har 60 procent flere sælgere fået en etårig kunde- og konkurrenceklausul, hvilket ifølge John Gudbrandsen, administrerende direktør i Danske Sælgere, skyldes, at dobbeltklausulerne er for billige for arbejdsgiverne.

»Som loven er i dag, kan arbejdsgiverne påtvinge de ansatte to klausuler til én klausuls pris. Og det lukrative tilbud benytter flere og flere virksomheder sig af. Vi må have stoppet den tendens hurtigst muligt,« siger John Gudbrandsen, som vil have regeringen til at forpligte virksomhederne til at betale fuld løn i den periode, man er omfattet af klausulen.

En dobbeltklausul betyder, at lønmodtageren hverken kan arbejde med tidligere kunder eller tage job i en konkurrerende virksomhed.

I 1999 strammede Folketinget lovgivningen, så virksomheder skulle betale minimum halv lønkompensation, når de brugte en klausul til at forhindre ansatte i at søge job hos konkurrenten eller arbejde med tidligere kunder. Det reducerede straks antallet af konkurrenceklausuler, men i 2002 stagnerede udviklingen, så 7.500 medlemmer ud af de 27.000 medlemmer af Danske Sælgere enten har en kunde- eller en konkurrenceklausul.

»Vi har tidligere set, at antallet af konkurrenceklausuler faldt i takt med, at de blev dyrere. Så længe erhvervslivet gratis kan smide en kundeklausul oveni, tror jeg ikke på et yderligere fald. Stagnationen i den samlede mængde klausuler viser klart, at erhvervslivet stadig ser klausuler som en billig forsikring,« siger John Gudbrandsen.