Lønpres

Direktør: Indslusningsløn vil trække tæppet væk under transportbranchen

Af
| @GitteRedder

Danske vognmænd må dreje nøglen om, og tusindvis af chauffører vil miste arbejdet. Det kan blive konsekvensen, hvis der indføres indslusningsløn til flygtninge, lyder advarslen fra Dansk Transport og Logistik. Allerede nu er transportbranchen ved at blive løbet over ende af billige østeuropæiske chauffører, og en indslusningsløn vil blot forstærke presset, mener både 3F og vognmændene.

Danske chauffører og vognmænd er allerede hårdt presset af billige chauffører på polsk, rumænske og bulgarske plader. Indslusningsløn til flygtningen vil kun gøre ondt værre, advarer Dansk Transport og Logistik.

Danske chauffører og vognmænd er allerede hårdt presset af billige chauffører på polsk, rumænske og bulgarske plader. Indslusningsløn til flygtningen vil kun gøre ondt værre, advarer Dansk Transport og Logistik.

Foto: Kim Haugaard/Scanpix

For øjeblikket har mange danske lastbilchauffører og vognmænd det som om, de bliver kørt over igen, igen og igen.

Af østeuropæiske chauffører, der udkonkurrerer dem med lavere løn. Af politikere, der ikke for alvor kæmper mod social dumping på landevejene i hverken Danmark eller EU. Og nu også af risikoen for, at et politisk flertal vil indføre en lav indslusningsløn til flygtninge.

En indslusningsløn, som skal bringe flygtninge tættere på arbejdsmarkedet, men som af kritikere opfattes som en rambuk for lavere løn på hele arbejdsmarkedet.

Idéen om indslusningsløn vil især ramme hårdt på transportområdet, mener Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport og Logistik (DTL), som er brancheorganisation for de danske vognmænd.

Indenfor fem til ti år kan det her erhverv være helt væk herhjemme. Erik Østergaard, direktør for Dansk Transport og Logistik

Transportbranchen herhjemme er nemlig i forvejen hårdt presset og kan ligefrem være på vej i graven, hvis ikke der sættes en stopper for social dumping på vejene, advarer direktøren. 

»Indenfor fem til ti år kan det her erhverv være helt væk herhjemme. Danske chauffører har ikke en kinamands chance for at klare sig for 1.000 til 1.200 Euro om måneden i Danmark. Men det er det, som de rumænske og bulgarske chauffører får i dag, siger han.

»Vi har ikke brug for, at prisen på transportleddet udhules yderligere – vi har derimod brug for ordnede forhold, kvalitet og fair konkurrence,« lyder det fra Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport og Logistik. Foto: Nils Holm Christensen

Skal det danske transporterhverv reddes, kræver det politisk handling, mener Erik Østergaard.

»Der skal sættes ind fra politisk side, for ellers er det et spørgsmål om, hvem der lukker og slukker for branchen,« siger han og henviser til, at langt over 1.200 små og store danske vognmandsfirmaer er bukket under de senere år. Både på grund af den økonomiske krise, men i særdeleshed på grund af social dumping og misbrug af EU's regler om den såkaldte cabotagekørsel.

Reglerne gør det nemlig i praksis muligt for udenlandsk registrerede vognmænd at køre gods internt i Danmark til for eksempel rumænske lønninger 365 dage om året.

Social dumping i trepart

I øjeblikket er statsminister Lars Løkke Rasmussen i gang med at sende invitationer ud til arbejdsmarkedets parter om trepartsforhandlinger. I første omgang vil regeringen ifølge både statsministeren og beskæftigelsesminister Jørn Neergard Larsen have integration af flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet øverst på dagsordenen.

Læs også: Tyske erfaringer: Indslusningsløn fastholder folk i lavtlønsjob

Men DTL-formanden mener, at det er forkert, hvis det kommer til at fortrænge alle andre dagsordener. 

»Nu står vi foran nogle trepartsforhandlinger, hvor jeg ser social dumping som en hoveddagsorden. Det er klart, at vi forventer, at både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet kender deres besøgelsestid i forhold til at få lagt det nødvendige pres på regeringen,« siger Erik Østergaard og lægger ikke skjul på, at han bliver skuffet, hvis ikke DF og S vogter om danske løn- og arbejdsvilkår.

Indslusning trækker tæppet væk

Set fra DTL-direktørens bord vil en indslusningsløn kun forstærke det massive pres, som i forvejen ligger på danske vognmænd og chauffører.

»Al snak om indslusningsløn til flygtninge må ophøre nu. Jeg er helt enig i, at flygtninge skal sættes i stand til at blive selvforsørgende hurtigst muligt, men det skal ikke ske ved at trække tæppet væk under løn- og arbejdsvilkår på for eksempel transportområdet, for så kan mange af mine vognmænd godt dreje nøglen om,« siger Erik Østergaard.

Vi har ikke brug for at prisen på transportledet udhules yderligere – vi har derimod brug for ordnede forhold, kvalitet og fair konkurrence. Erik Østergaard, direktør for Dansk Transport og Logistik

Skal det danske vognmandserhverv overleve i fremtiden, kræver det i stedet ordnede forhold, påpeger direktøren.

»Vi har ikke brug for, at prisen på transportleddet udhules yderligere – vi har derimod brug for ordnede forhold, kvalitet og fair konkurrence. Så mit budskab er: Kan vi få flygtninge i gang som chauffører, så er det fremragende. Men det skal være på fair og lige vilkår med danske kolleger og små vognmandsvirksomheder,« siger Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport og Logistik.

Derfor har han en klar opfordring til Socialdemokraterne – både når det gælder udfordringerne med social dumping og den verserende debat om indslusningsløn.

»I min optik er det kernestof for Socialdemokraterne at bekæmpe social dumping, og jeg ser gerne, at Mette Frederiksen sammen med Dansk Folkeparti får banket regeringen på plads,« siger Erik Østergaard og noterer, at han med glæde har bemærket Mette Frederiksens modstand mod indslusningsløn med det argument, at det vil ramme de ufaglærte. 

3F: Lav løn gjorde os ikke rige

I 3F Transport er formand Jan Villadsen alarmeret over udviklingen. Han frygter, at chaufførerne i 3F Transport, der organiserer i alt 52.000 medlemmer, risikerer at blive udkonkurreret af enten billig østeuropæisk arbejdskraft eller flygtninge på indslusningsløn i de kommende år.

Det hjælper hverken danske lønmodtagere eller syriske flygtninge, hvis der gives incitamenter til, at flygtninge kan bruges til løndumping. Jan Villadsen, formand for 3F Transport

»Vi skal hurtigst muligt lukke den debat. Det hjælper hverken danske lønmodtagere eller syriske flygtninge, hvis der gives incitamenter til, at flygtninge kan bruges til løndumping. Det er jo ikke lave lønninger, men uddannelse og investeringer i arbejdskraften, der har gjort os til et af verdens rigeste lande,« mener Jan Villadsen.

Læs også: Organisationer til regeringen: Indslusningsløn er ikke jeres sag

Hvordan en eventuel indslusningsløn i praksis ville se ud, står fortsat hen i det uvisse. Men i den liberale tænketank CEPOS har man foreslået en løn på 70 kroner. Det bekymrer Jan Villadsen. Lønmodtagere og arbejdsgivere er ganske vist blevet enige om en timeløn omkring de 70 kroner - men det var helt tilbage i 1989, hvor SiD og Danske Vognmænd aftalte lønnen ved forhandlingsbordet.

Jan Villadsen undrer sig derfor over, at politikere, tænketanke og andre aktører advokerer for, at lønnen skal tilbage til det niveau. Ikke mindst fordi der i forvejen er mange muligheder for at ansætte flygtninge. Muligheder, som oven i købet er billige for arbejdsgiverne, pointerer han.

»Hvad skal det hjælpe at skrue lønnen ned til et niveau fra før murens fald? Der er allerede mange muligheder, som arbejdsgivere kan gøre brug af. De kan for eksempel ansætte lærlinge, bruge løntilskud eller virksomhedspraktik,« mener Jan Villadsen.

En indslusningsløn vil medføre, at flygtninge bliver brugt til løndumping, mener Jan Villadsen, formand for 3F Transport. Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Forsker: Ikke bare teatertorden

Den vurdering deler professor Bent Greve, der forsker i arbejdsmarkedspolitik på Roskilde Universitet. Ligesom Jan Villadsen mener han, at ordninger som virksomhedspraktik og løntilskud er mere gangbare.

»Problemet med indslusningsløn er jo, at det også vil presse andre end flygtninge ned i løn - herunder dem, der egentlig allerede har de nødvendige kompetencer. Det øger risikoen for social dumping og kan føre til, at mange bliver "working poor". Man risikerer ganske enkelt, at nogle på arbejdsmarkedet bliver fanget i lav løn, fordi de skal konkurrere med indslusningsløn,« advarer han.

Ifølge Bent Greve er det ikke blot teatertorden, når Erik Østergaard fra DTL advarer om, at en indslusningsløn kan få alvorlige konsekvenser i transportbranchen. 

»Sammen med en hastig teknologisk udvikling og social dumping kan det få mange danskere til at spørge sig selv, om de overhovedet har lyst til at uddanne sig til en branche, hvor man skal konkurrere med folk på indslusningsløn. De brancher, der ville bruge indslusningsløn, risikerer at gøre sig selv mindre attraktive,« siger Bent Greve.