HØJT AT FLYVE

Den danske stewardesse kan snart være et særsyn

Af | @GitteRedder

Tusindvis af danske arbejdspladser er truet af social dumping, udflagning og kreative ansættelsesformer inden for luftfarten. Både SAS og LO-fagbevægelsen vil have politikerne til at forhindre, at det går stewardesserne, som det gik syerskerne, da tekstilbranchen stak af til udlandet.

Hvis der stadig skal være danske stewardesser i flyene om bare få år, skal politikerne skride til handling, siger både SAS og fagbevægelsen. 

Hvis der stadig skal være danske stewardesser i flyene om bare få år, skal politikerne skride til handling, siger både SAS og fagbevægelsen. 

Foto: Christian Als/Polfoto

Krigen i luften er nu så hård, at dansk fagbevægelse sammen med arbejdsgiverne i SAS opfordrer til politisk handling, hvis luftfarten skal have en fremtid i Danmark.

»Vi ser flere tusinde arbejdspladser flyve ud af Danmark, samtidig med at luftfartsselskaber shopper rundt til lande med mest liberale regelsæt og ansætter personale på fuldstændig urimelige vilkår,« siger næstformand i LO Lizette Risgaard.

Det er lavprisselskaber som Ryan Air og Norwegian og deres brug af billig, udenlandsk arbejdskraft på korte kontrakter, der sætter stewardesser, flymekanikere, piloter, salgs- og transportarbejdere i danske flyselskaber og lufthavne under pres. De er bekymrede for deres løn, deres job og deres fremtid.

Adskillige arbejdspladser er allerede forsvundet ud af landet, fremhæver formanden for Flyvebranchens Personale Union i Serviceforbundet, Thilde Waast.

»Det er helt klart en trængt situation for de danske luftfartsselskaber. Konkurrencesituationen er urimelig hård i de her år, og det er rigtig svært at drive luftfart i det nordlige Europa,« siger Thilde Waast.

Vi skal have sat en stopper for den ulige konkurrence og sociale dumping i luftfarten. Lizette Risgaard, næstformand, LO

I 3F, der organiserer cirka 6.000 transportarbejdere, chauffører og andre ufaglærte i Kastrup, Billund og Aalborg lufthavne, ser forhandlingssekretær Henrik Berlau også sort på fremtiden.

»Det er en kamp op ad bakke at bevare arbejdspladser på danske vilkår,« fastslår Henrik Berlau.

Både Henrik Berlau og Thilde Waast deltager tirsdag i en stor luftfartskonference, som LO har arrangeret sammen med Dansk Metal, HK Privat, 3F og Serviceforbundet. Det er de fire LO-forbund, der foruden FTF-forbund organiserer kabinepersonale, servicemedarbejdere og transportarbejdere inden for dansk luftfart.

»Outsourcingen inden for luftfarten er taget til i et hæsblæsende tempo de senere år, og vi ser hele tiden de nye lavprisselskaber finde nye og udspekulerede måder at drive forretning på, så de undgår at ansætte stewardesser og andet flypersonale på ordentlige vilkår. Vi skal have sat en stopper for den ulige konkurrence og sociale dumping i luftfarten,« siger næstformand i LO Lizette Risgaard.

Transportminister Magnus Heunicke (S) deltager også i konferencen, og LO-forbundene håber, at ministeren vil få inspiration med hjem til det videre arbejde. Lige nu sidder en arbejdsgruppe under Trafikstyrelsen og arbejder på en række forslag til at fremtidssikre dansk luftfart, påpeger hun.

Finnair hyrer billig asiatisk arbejdskraft

Som eksempel nævner Lizette Risgaard, at det finske nationale luftfartsselskab, Finnair, har besluttet fremover at ansætte asiatisk kabinepersonale til langt lavere løn end det, som en stewardesse fra Helsinki på finsk overenskomst skal have. Dertil kommer, at Finnair også hyrer spanske ansatte via vikarbureauer til at betjene ruterne mellem Spanien og Finland.

I SAS har direktøren for Public Affairs, Lars Wigelstorp Andersen, også noteret, at Finnair ikke længere ansætter finsk personale på finske vilkår. Men de kreative ansættelsesmetoder og lønræset mod bunden, er ikke noget, som SAS bryder sig om, understreger han.

»Det er utroligt vigtigt for os at sige, at vi er et skandinavisk selskab med skandinavisk personale, og det agter vi ikke at lave om på,« siger han, men tilføjer straks, at SAS kan blive tvunget til en anden forretningsstrategi for at overleve.

Ligesom LO’s næstformand lægger SAS-direktøren ikke skjul på, at der skal politisk handling til, hvis vi også i fremtiden skal kunne tale om danske arbejdspladser i dansk luftfart.

»Hvis politikerne ikke træffer nogle valg, der gør, at vi fortsat kan være et skandinavisk selskab med skandinavisk personale, kan vi blive tvunget til at træffe andre valg, men lad det blive aldrig. Sådan som markedet udvikler sig i dag, er det kun politisk, man kan tage fat om det,« siger Lars Wigelstorp Andersen.

Stewardesser kan blive de nye syersker

Han understreger, at politikerne er nødt til at sikre nogle ordentlige rammevilkår, hvis branchen skal klare sig.

»Hvis ikke, vil det gå luftfarten, som det er gået tekstilbranchen,« siger han.

Vi minder i al stilfærdighed om, at vi årligt lægger syv-otte milliarder kroner i skattebetalinger til de skandinaviske samfund. Så det er jo ikke helt uden omkostninger, hvis SAS eventuelt flytter ud af landene. Lars Wigelstorp Andersen, direktør, SAS

Præcis hvilke konkrete initiativer Lars Wigelstorp Andersen ønsker fra regeringen, vil han ikke udtale sig om. Men han pointerer, at det vil være en dårlig forretning at lade dansk luftfart gå samme vej som tekstilbranchen.

»Vi minder i al stilfærdighed om, at vi årligt lægger syv-otte milliarder kroner i skattebetalinger til de skandinaviske samfund. Så det er jo ikke helt uden omkostninger, hvis SAS eventuelt flytter ud af landene. Man kan spørge politikerne, hvad de siger til, hvis SAS gør det samme som vores konkurrenter? Politikerne er simpelthen tvunget til at komme med nogle løsninger på, hvordan det bliver attraktivt at drive luftfart herhjemme,« siger han.

Rumænske stewardesser i Billund

I 3F mener forhandlingssekretær Henrik Berlau, at regeringen må skride til handling. Ellers vil det gå luftfarten, som det er gået dansk skibsfart

»Da rederierne begyndte at udflage, gik det galt med danske arbejdspladser inden for søfarten. Nu ser vi det samme i luftfarten. Typisk finder flyselskaberne en plads i Irland eller under andre flag. Med et sådant ’bekvemmelighedsflag’ kan man ansætte folk, der ikke koster ret meget sammenlignet med en dansk løn,« siger han.

Dansk søfart har som følge af udflagningen mistet stort set alle arbejdspladser i langfart. Med Henrik Berlaus ord har vi i dag kun ’en lille sjat tilbage i færger, nærfart, lidt i Nordsøen, lidt til vindmølleindustrien og lidt til Norge’.

»Det har kostet i hvert fald 8.000 danskere søfarere deres arbejdsplads. Derfor er mit budskab til politikerne i dag, at de ikke må gentage fejlen i danske flyselskaber, så kabinepersonalet bliver billig udenlandsk arbejdskraft,« siger Henrik Berlau og tilføjer:

»Og så må politikerne tage mere håndfast på de selskaber, der åbenlyst driver social dumping i dag og lader rumænske stewardesser rende rundt over i Billund.«

Kreative ansættelser kan skade sikkerheden

I Flyvebranchens Personale Union kalder formanden Thilde Waast det for helt centralt, at politikerne lovgiver om, at medarbejdere skal være ansat i det luftfartsselskab, som de opererer for. Det anser hun for væsentligt både for at bevare arbejdspladser og et højt sikkerhedsniveau.

»Lige nu ser vi, at mange virksomheder inden for branchen dekonstrueres på en måde, så medarbejderne ikke længere er ansat af dem, men leases og hyres ind via vikarbureauer. Vi ser også eksempler på folk, der bliver opsagt for derefter at blive bedt om at blive en slags falske selvstændige, som lejer deres ydelser ud til specifikke luftsfartsselskaber. Det er en farlig vej at gå. Derfor ser vi gerne, at medarbejderne altid skal være ansat i samme luftfartsselskab, som de opererer fra« siger hun.

Den højt besungne globalisering har betydet, at transport ingenting må koste, hvad enten det er gods eller passagerer. Henrik Berlau, forhandlingssekretær, 3F

For Thilde Waast handler det ikke kun om at sikre, at flypersonale ansættes på gode overenskomster, men også, at sikkerheden i luften er i orden. Hun fremfører, at de nye kreative ansættelsesformer kan resultere i flyulykker.

»Når folk ansættes på korte kontrakter og ikke får løn under sygdom, så kan man presses til at gå på arbejde, selvom man ikke er klar til det. Og når man ikke er i det samme luftfartsselskab særlig længe, kan sikkerhedsprocedurerne også være anderledes, så personalet ikke er fuldt opdateret på nye procedurer. Man skal være ’fit for flight’, når man sætter sig op i cockpittet, og vi kan godt være bekymrede for, om man altid kan være det med de nye ansættelsesformer,« fastslår hun.

Ligesom Henrik Berlau pointerer Thilde Waast, at regeringen skal tage boksehandskerne med til Bruxelles for at påvirke EU-Kommissionen og Parlamentet til at sikre fælles regler i en grænseoverskridende og liberaliseret luftfartsbranche.

Transport i dag er vanvid

Efter årtier som fagligt aktiv inden for transportsektoren mener Henrik Berlau, at alt, hvad der er international transport er i klemme. Det gælder både søfart, luftfart og lastbil.

»Den højt besungne globalisering har betydet, at transport ingenting må koste, hvad enten det er gods eller passagerer. I dag er det uden betydning, hvad det koster at transportere et fjernsyn produceret i Kina de 20.000 kilometer til Danmark. Men transporten burde koste det, den koster, og det handler også om at finde løsninger for ansatte inden for branchen,« siger han.

»Der er en risiko for at luftfarten kommer til at gå samme vej som søfarten, fordi ingen vil betale, hvad det koster,« fastslår Henrik Berlau.

Formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, kæder også den sociale dumping i luftfarten sammen med, at kunderne ikke vil betale.

»Vi har skabt en kultur, hvor man synes, at det er realistisk at lyve til Barcelona for 179 kroner, selvom man ikke en gang kan købe en togbillet til Aalborg for de penge. Der er helt klart sket et skred, der betyder, at forbrugerne ikke er villige til at betale, hvad det koster at flyve. Og så har flyselskaberne kun et sted at sende regningen hen, nemlig til arbejdstagerne,« konstaterer hun.