Danmark sælges på falsk varebetegnelse

Af Illustration: Majbrit Linnebjerg

Hvert år bruger Danmark 100 millioner kroner på at markedsføre sig selv i udlandet. Socialdemokraternes erhvervsordfører Orla Hav er kritisk over for projektet, blandt andet fordi Danmark sælges på værdier som afbalanceret og ansvarligt. Falsk varebetegnelse siger han. Er den indiske kemiingeniør og den amerikanske turist ikke fuldstændig ligeglad, spørger bagsiden?

INTERVIEW Orla Hav, du er kritisk over, at der bliver brugt penge på at brande Danmark i udlandet på værdier som afbalanceret, ansvarligt og effektivt – hvorfor er de værdier forkerte?

»Den tidsånd, som den nuværende regering med støtte fra Dansk Folkeparti har skabt, betyder, at man er ude af balance på den måde, man taler om andre mennesker. Når Dansk Folkeparti foreslår at lave en opgørelse over, hvad en bestemt gruppe af mennesker koster, så er det ikke i overensstemmelse med at fortælle udlandet, at Danmark er afbalanceret.«

Du nævner også, at Danmark er en krigsførende nation, og det har skadet landets image. USA har altid været krigsførende, alligevel ønsker mange at arbejde i og besøge landet, hvorfor skulle det ikke også gælde for Danmark?

»Du kan ikke sammenligne USA og Danmark. USA har altid haft en unik status, vi er dog et lille land, og det er nødvendigt, at der bliver lagt mærke til os for noget godt.«

Du mener, at forskellen mellem rig og fattig er blevet større i Danmark, og at regeringen er ved at afvikle den såkaldte flexicurity-model. Tror du, det vil afholde en indisk kemiingeniør fra at søge job i Danmark?

»Vi har hidtil været kendt for vores gode arbejdsvilkår, de er ved at smuldre, og derfor kan vi ikke blive ved med at fremhæve, at vi er specielle på det område i udlandet.«

Er det ikke svært at påstå, at inderen, amerikaneren eller kineseren, der trods alt kommer fra mere ulige samfund, skulle vælge Danmark fra på grund af en kortere dagpengeperiode og en ulighed, som de i øvrigt ikke vil blive berørt af?

»Jeg tror ikke, de kan sondre mellem de ting – de får bare den opfattelse, at Danmark er ved at afmontere de gode vilkår, vi har været kendt for.«

Hvis du mener, at regeringen og DF har skadet Danmarks image i udlandet, er der så ikke netop behov for at skrue op for brandingen af Danmark?

»Min børnelærdom om markedsføring er, at man ikke skal markedsføre noget for noget, det ikke er. Vi skal ikke bruge penge på at fortælle om danske værdier, hvis de ikke passer.«

Det lyder, som om du taler Danmark ned i et sort hul, og at regeringen og Dansk Folkeparti nærmest uopretteligt har skadet landets omdømme – er der gået valgkamp i denne sag?

»Nej, jeg fører ikke valgkamp, jeg er bare blevet spurgt, hvad jeg mener om Branding Denmark, og jeg mener, at man skal passe på med at bruge penge på en opgave, som ikke kan løses. Hvis man prøver at sælge en vare, som man ikke har på hylden, er det et problem. «

Det lyder, som om Danmarks image ifølge dig kun kan reddes med en ny regering?

»Det ville være befordrende.«